کد خبر: 637683
تاریخ انتشار :

کرونا کی تمام می شود؟

پندمی‌ها قرار نیست از بین بروند، اما کمرنگ می‌شوند و این اتفاقی است که احتمالا قرار است در سال ۲۰۲۲ برای ویروس کرونا بیافتد.

کرونا کی تمام می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نشریه اکونومیست در یادداشتی نوید پایان کرونا در سال ۲۰۲۲ را به نقل از آخرین مطالعات انجام شده داده است. این رسانه گفته کرونا در برخی کشور‌ها و نواحی که واکسینه نشده‌اند به صورت فصلی باقی می‌ماند و متخصصان بیماری‌های واگیردار باید مراقب سویه‌های جدید کرونا هم باشند، اما کرونا هم در سال‌های پیش رو سرنوشتی مانند دیگر بیماری‌های واگیردار خواهد داشت و به چیزی شبیه به آنفولانزا یا یک سرما خوردگی معمولی تبدیل می‌شود.

اکونومیست این خبر خوش را داده و گفته سال آینده وضعیت بیشتر کشور‌های جهان به حالت عادی برمی‌گردند و جهان دوران پساکرونا را آغاز می‌کنند.

ورای این چشم انداز یک موفقیت چشمگیر و یک شکست ناامیدکننده وجود دارد. موفقیتی که کسب شده این است که تعداد زیادی از جمعیت جهان واکسینه شده‌اند و دارو‌های جدید هم می‌تواند در کاهش خطر مرگ و میر ابتلا به کرونا موثر واقع شود. سرعت بالای دانشمندان در ساخت واکسن‌های متعددی که مجوز گرفته‌اند یک پیروزی چشمگیر به حساب می‌آید.

واکسن فلج اطفال ۲۰ سال طول کشید که از مرحله اولیه به مرحله دریافت مجوز از آمریکا برسد. در پایان سال ۲۰۲۱ یعنی تنها دو سال بعد از ظهور کرونا، جهان بیش از ۱.۵ میلیارد دوز واکسن کرونا در هر ماه تزریق کرده.

شرکت داده‌های علمی «ایرفینیتی» پیش بینی کرده در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ در مجموع بالای ۲۵ میلیارد دوز واکسن تولید شده باشد. جو بایدن در یک نشست در ماه سپتامبر اعلام کرد در طول سال جاری بیش از ۷۰ درصد جمعیت جهان واکسینه می‌شوند. توزیع واکسن با این اوصاف دیگر یک مانع نخواهد بود.

با اینکه واکسن‌ها ایمنی کامل در برابر ابتلا به کرونا ایجاد نمی‌کنند، اما دانش پزشکی بر این مشکل هم می‌خواهد فائق بیاید. برای مثال در مراحل اولیه ابتلا به کرونا دارو‌هایی مانند «مولنوپیراویر» که به صورت قرص و دو بار در روز باید مصرف شود می‌تواند درصد مرگ و میر و بستری شدن را کاهش دهد.

افرادی که شدت بیماری در آن‌ها بیشتر است هم می‌توانند دگزامتازون دریافت کنند که هم در دسترس است و هم ارزان و ریسک مرگ و میر را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. دارو‌هایی مانند رمدسیویر و آنتی بادی‌ها نیز کارساز واقع شده‌اند.

حال به ترکیبی از واکسن و درمان‌های کشف شده فکر کنید که هر کدام نرخ مرگ و میر و شدت بیماری را به نوبه خود کنترل می‌کنند.

اما ورای این پیروزی‌ها، یک شکست هم نهفته است. یکی از دلایلی که کرونا در آینده کمتر از قبل آسیب زا خواهد بود این است که تا الان هم کارش را انجام داده است. جمعیت زیادی در اثر ابتلا به این بیماری جانشان را از دست داده‌اند. تعداد زیادی از افراد به این دلیل در برابر کرونا ایمن‌اند که دست کم یک بار به این ویروس مبتلا شده‌اند. این ایمنی جمعی هزینه گزافی داشته.

نشریه اکونومیست نوشته ترکیب ابتلا و واکسیناسیون نشان می‌دهد چرا بریتانیا در پاییز امسال ۹۳ درصد ایمنی جمعی در بین بزرگساان را تجربه کرده بود. با اینکه افراد ممکن بود یک بار دیگر هم به کرونا مبتلا شوند، اما سیستم ایمنی بدن آن‌ها برای بار دوم بهتر عمل می‌کرد. از سوی دیگر در موج‌های جدید کرونا جوانان مبتلا می‌شدند که به همین دلیل از ابتلای سال ۲۰۲۱ نرخ مرگ و میر پایین آمده بود.

همه این‌ها در صورت شیوع یک سویه جدید می‌تواند بر باد برود. ویروس کرونا دائما در حال جهش است، اما با شرایط جدید حتی اگر سویه‌های جدید هم شیوع پیدا کنند، درمان‌های کشف شده احتمالا موثر خواهند بود.

با همه این احوال هنوز هم بعضی افراد قرار است کرونا جانشان را از دست بدهند؛ افراد مسن یا دارای بیماری زمینه‌ای یا کسانی که واکسینه نشده‌اند و قادر به پرداخت هزینه‌های درمان نیستند. بعضا افراد در برابر واکسن مقاومت می‌کنند و این بخشی ناشی از فقر دانش پزشکی است. همزمان کشور‌های ثروتمند واکسینه می‌شوند.

کرونا هنوز تمام نشده، اما تا سال ۲۰۲۳ دیگر زندگی‌ها را تهدید نمی‌کند. این ویروس همچنان به عنوان یک خطر جهانی علیه جهان فقیر باقی خواهد ماند، اما همزمان به یک بیماری مانند سایر بیمار‌ها تبدیل می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها