کد خبر: 637903
تاریخ انتشار :

مانور ضد ایرانی فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه خواستار ارسال پیام قدرتمند به ایران از طریق نشست شورای حکام آژانس اتمی شد.

مانور ضد ایرانی فرانسه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه که کشورش همواره نقش «پلیس بد» را در مذاکرات با ایران ایفا کرده امروز پنجشنبه به تکرار ادعاهای ضد ایرانی پرداخت.

«آن-کلیر لگندر»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گزارش روز گذشته (چهارشنبه) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد و مدعی شد نشست هفته آتی شورای حکام بایستی پیامی قاطع به ایران ارسال کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود ادعا کرده بود ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود با خلوص بالا را افزایش داده است.

در این گزارش آمده بود: « ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF6 با خلوص تا ۲۰ درصد بعلاوه ۳۴.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است».

آژانس همچنین با تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرد: «ایران همچنان به نقض بسیاری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود ادامه می‌دهد».

بر اساس این گزارش، آژانس اتمی در ادامه ادعاهای خود به سایت تِسا در کرج نیز اشاره کرده و افزود: «آژانس قادر به نصب دوربین‌های جایگزین در این کارگاه یا بررسی اینکه آیا تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ و زیرین در آن از سر گرفته شده است یا خیر، نیست».

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری روز پنجشنبه گفت: «ایران بایستی بدون فوت وقت به اجرای تمامی تعهدات و وظایفش در قبال آژانس اتمی برگردد، همکاری با این سازمان را از سر گرفته و به اجرای کامل برجام بازگردد.»

وی اضافه کرد: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بایستی به ارسال پیامی قاطع به ایران در این زمینه کمک کند.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مشخص نکرد منظورش از «پیام قاطع» چیست اما خبرگزاری رویترز نوشته دیپلمات‌ها می‌گویند بعید است دیپلمات‌های غربی با توجه به آغاز دور جدید مذاکرات میان ایران و ۱+۴ در وین اقدامی علیه ایران انجام دهد.

یک پایگاه خبری آمریکایی هفته گذشته تصریح کرده بود صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران بعید است.

پایگاه خبری آکسیوس در گزارش خود روز ۱۹ آبان گزارش داده بود انگلیس فعالانه آمریکا، فرانسه، و آلمان را برای انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت فشار قرار داده است. با وجود این، دیپلمات‌های اروپایی که از این موضوع مطلع هستند می‌گویند با توجه به اقدام ایران در اعلام بازگشت به مذاکرات وین، بعید است چنین اقدامی اتفاق بیفتد.

دور جدید مذاکرات در وین برای رفع تحریم‌ها قرار است از روز ۲۹ نوامبر (۸ آذر) برگزار شود. «علی باقری»، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران هفته پیش برای رایزنی درباره مذاکرات رفع تحریم به پاریس، برلین و لندن سفر کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها