کد خبر: 637925
تاریخ انتشار :

دومینوی خروج چهره‌های سرشناس رسانه دولتی انگلیس

استعفای یکی دیگر از خبرنگاران سرشناس و کهنه‌کار شبکه بی‌بی‌سی که برنامه پرطرفدار گفت‌وگو محور روزهای یکشنبه را مجری‌گری می‌کرد، ضربه دیگری را به اعتبار رسانه وابسته به دولت انگلیس وارد کرده که این روزها به دلیل اختلافات عمیق داخلی دچار بحران شده است.

دومینوی خروج چهره‌های سرشناس رسانه دولتی انگلیس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، اندرو مار روز جمعه اعلام کرد که پس از ۲۱ سال فعالیت، بی‌بی‌سی را ترک می‌کند. او به مدت ۱۶ سال مجری « نمایش اندرو مار» بود تا تحولات داخلی و بین‌المللی را در گفت‌وگو با شخصیت‌های برجسته سیاسی به چالش بکشد.

این برنامه که ابتدا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۵ به عنوان نمایش Sunday AM راه اندازی شد، به حدی رونق پیدا کرد که در سپتامبر ۲۰۰۷ به «نمایش اندرو مار» تغییر نام داد. «مار» در هر قسمت با شخصیت های سیاسی و سایر افراد درگیر در رویدادهای جاری هفته مصاحبه می کرد. برنامه با مروری بر روزنامه های یکشنبه آغاز می‌شد و سپس دو یا سه مهمان مختلف به گفت‌وگوها اضافه می‌شدند.

«اندرو مار» امروز با انتشار پیامی در توئیتر خبر استعفایش را اعلام کرد. او با گوشه چشمی به اختلاف نظرهای داخلی در بی بی سی نوشت که مشتاق است تا صدایش را در سال‌های آینده که سیاست و زندگی عموم مردم روزگار پرتلاطم تری را پشت سر می‌گذارد، پس بگیرد. وی افزود: اکنون ۱۶ سال است که برنامه اندرو مار را هر یکشنبه صبح اجرا می کنم و گمان می‌کنم این زمان برای هر کسی کافی باشد!

این خبرنگار کهنه‌کار انگلیسی، عنوان کرد که قصد دارد تا به رسانه انگلیسی گلوبال ملحق شود تا در آنجا ضمن نویسندگی، نمایش‌های مختلف سیاسی و فرهنگی تولید کند.  او همچنین گفت که برای روزنامه‌ها هم مطلب خواهد نوشت.

کناره‌گیری اندرو مار از بی‌بی‌سی تازه‌ترین شوکی است که این رسانه دولتی پس از روی کار آمدن «تیم‌ دیوی» در ماه‌های اخیر متحمل شده است.

 بی‌بی‌سی تاکنون بسیاری از خبرنگاران و مجریان سرشناس خود را از جمله دیوید شوکمن سردبیر ارشد بخش علوم و فناوری، مارک ماردل مجری شبکه رادیویی بی‌بی‌سی۴ و لویز مینچین مجری بخش صبحگاهی از دست داده است. روند خروج مدیران و خبرنگاران ارشد بی‌بی‌سی با استعفای ناگهانی  «فرنسسکا ماری انزورث» مدیر سرشناس بخش خبر این شبکه شدت گرفته است.

نزدیکان انزورث می‌گویند که خروج او از بی‌بی‌سی یک تصمیم غیره منتظره است. آن‌ها استعفای او را به اختلافات داخلی نامبرده با مدیران ارشد شبکه نسبت می‌دهند.

به گزارش نشریه استاندارد انگلیس، دیدگاه «تیم دیوی» مدیرکل بی‌بی‌سی که پیشتر مدیر بازرگانی شرکت پپسی بود با خانم انزورث که شخصیتی محافظه‌کار است کاملا متفاوت است. درواقع آنزورث پس از آن اشتیاق خود را به مدیریت بخش خبر از دست داد که وادار به تعدیل نیرو و اجرای سیاست‌های نامحبوب «دیوی»  در فرایندهای خبری شد.

«ریچارد سمبروک» مدیر پیشین بخش خبر بی‌بی‌سی می‌گوید که این موسسه رسانه‌ای در عرض مدت کوتاهی از روی کار آمدن تیم دیوی، انبوهی از تجربیات خود را از دست داده است. روزگاری که اتاق خبر بی‌بی‌سی مملو از خبرنگار بود، حالا به گفته او، بیشتر شبیه به «کشتی ارواح» شده است.

چندی پیش نشریه تایمز گزارش داد که نیمی از جمعیت انگلیس به این نتیجه رسیده‌اند که بی‌بی‌سی دیگر بیانگر ارزش‌های مورد علاقه‌ آن‌ها نیست و ارزش تماشا را ندارد. این در حالیست که سال گذشته حدود یک سوم افکار عمومی چنین تصوری داشتند. گفته می‌شود که پوشش نامناسب این شبکه در یک سال گذشته از تحولات برگزیت و همه‌گیری کرونا باعث افزایش نارضایتی‌ها علیه این رسانه در این کشور شده است.

کاهش محبوبیت بی‌بی‌سی زمانی پر رنگ‌ و برجسته‌تر می‌شود که تحقیقات نهاد ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ای انگلیس موسوم به آکفام نشان می‌دهد که این شبکه رسانه‌ای بلحاظ بی‌طرفی، پایین‌تر از رقبای خود نظیر آی‌تی‌وی، کانال ۴، کانال ۵ و اسکای رفتار کرده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۵۴ درصد بزرگسالان در انگلیس معتقدند که اخبار بی‌بی‌سی بی طرف نیست.

همچنین تحقیقات موسسه افکار سنجی یوگوو حاکیست که ۴۴ درصد مردم انگلیس معتقدند که این شبکه رسانه‌ای ارزش‌های آن‌ها را نادرست انعکاس می‌دهد. از این میان ۴۸ درصد افراد مسن بر این باورند که بی‌بی‌سی بیانگر نگاه‌ آن‌ها نیست. این وضعیت در شمال انگلیس ۵۱ درصد و در اسکاتلند ۴۷ درصد گزارش شده است.

 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها