کد خبر: 638277
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

سفر گروسی و سناریوهای احتمالی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از رایزنی‌هایش در تهران موضع‌گیری نکرده است و انتظارها برای شنیدن نظر او که قطعا در رویکرد شورای حکام در نشست پیش رو اثرگذار است، ادامه دارد.

سفر گروسی و سناریوهای احتمالی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز - رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سه‌شنبه را در تهران گذراند و با اسلامی و امیرعبداللهیان هم دیدار کرد اما هنوز خبری از او نشده و درباره این دیدار حرفی نزده است. نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال از لغو نشست خبری او در فرودگاه خبر داده و از این بابت هم ابراز تعجب می‌کند  چون به گفته او «او همیشه در فرودگاه وین اگر خبری عد از سفر تهران، باشد، به مطبوعات اطلاع می‌دهد».

آنطور که رویترز البته گزارش کرده نشست خبری گروسی به ظهر امروز موکول شده است و آقای مدیرکل خواهد گفت بعد از بازدید و رایزنی‌ها در تهران چه نظری دارد. ایرانی‌ها البته با در نظر گرفتن حرف‌های دیروز محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان خوشبین هستند. او بعد از ملاقات با گروسی گفت هبود که «آقای گروسی چندین بار گفت ایران هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای خود نداشته است»!

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ، کارشناس مسائل بین‌المللی البته در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» این حرف‌ها را «تعارفات سیاسی» خوانده و یادآور می‌شود که به طور معمول مواضع مدیرکل آژانس در تهران با آنچه بعد از خروج از ایران می‌گوید و گزارش می‌دهد فرق دارد!

او می‌گوید: «در جریان این سفر ممکن است دو سناریو شکل بگیرد. سناریو بدبینانه این است که اصلا توافقی صورت نگیرد و گروسی هم گزارشی مبنی بر عدم همکاری ایران ارائه کرده و با ابراز نگرانی‌های خود زمینه صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام را ایجاد کند. این قطعنامه یعنی ایجاد دورنمایی به نام شورای امنیت برای ایران. سناریو خوشبینانه اما این است که طرفین توافق کنند تا آژانس نظارت‌های خود را ادامه دهد و ایران هم خوشبین باشد که این توافق موجب پذیرش یک سری از خطوط قرمز ایران در نشست هشت آذر باشد. »

به گفته او، «یک احتمال دیگر و میانه هم وجود دارد. به این ترتیب که ایران و آژانس یک سری توافقات اجرایی محدود مثل به روزرسانی برخی دوربین های آژانس داشته باشند یا اینکه توافقی را صورت داده اما اجرای آن را به بعد از مذاکرات پیش رو موکول کنند.»

اینکه کدام سناریو محقق می‌شود حتما بعد از نشست خبری امروز گروسی مشخص خواهد شد اما این طور که به نظر می‌رسد، سناریو خوشبینانه را از همین حالا باید حذف کرد. شاهد هم آنکه دیشب بلومبرگ نوشته بود که نگرانی‌های گروسی در جریان سفر به تهران رفع نشده است.

این را نیز نباید فراموش کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن اگرچه نباید در دام سیاسی‌کار افتد اما تا حد زیادی تحت تاثیر نگاه طرف‌های غربی برجام و مشخصا آمریکایی‌ها هستند. بر این اساس نباید این را هم نادیده گرفت که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده «آمریکا آماده است برای بازگشت متقابل به برجام تعامل کند اما حاضر نیست برای زمینه‌سازی مذاکرات احیای برجام به اقدامات یک جانبه دست بزند».


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها