کد خبر: 638437
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با محمدصادق کوشکی

صدای معترضان اصفهان شنیده شد اما نه به موقع

محمدصادق کوشکی عملکرد دولت و دستگاه‌های مسئول در برخورد با معترضان اصفهان را نسبتا خوب ارزیابی می‌کند اما معتقد است که می‌شد قبل از آنکه اعتراضی شکل بگیرد به مطالبات مردم توجه کرد و صدایشان را شنید.

صدای معترضان اصفهان شنیده شد اما نه به موقع
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – اعتراضات آبی در اصفهان بعد از دو هفته به خشونت و درگیری کشید و حواشی مختلفی به همراه داشت. برخی از ارازل و اوباش گفتند و برخی هم اغتشاگران . برخی از عملکرد نیروی انتظامی انتقاد کرده و برخی هم پرسیدند که چرا آقای رئیسی سری به اصفهان نمی‌زند تا در راستای رویکرد خود مبنی بر حضور میدانی به وقت بحران‌ها گره از مشکل باز کند؟

در پی همین پرسش‌ها و ابهامات بود که ارزیابی عملکرد دولت و مجموعه مسئول در برخورد با معترضان اهمیت پیدا کرد. محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا برخورد با مطالبات در اصفهان و سایر شهرها را به نسبت دولت‌های قبل مثبت می‌داند اما ناکافی. او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» با اشاره به اینکه « اعتراضات در اصفهان یا چهارمحال و ... نتیجه آن است که طی هفتاد سال گذشته در قضیه آب عقلانی عمل نکرده‌ایم» گفت: «اعتراضات امروز نیتجه انباشته شدن خطاها است. باید دقت داشت که مشکل آب در اکثر نقاط کشور دائمی و پایدار است و دولت‌های گذشته در بهترین حالت، بروز این مشکلات را به تعویق انداخته‌اند».

وی در ارزیابی نحوه برخورد دولت و دستگاه‌های مسئول با معترضان نیز گفت: «بهترین حالت در اینگونه موارد آن است که دولت با استفاده از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی که دارد، اعتراضات و مطالبات را در همان ابتدای شکل گیری و قبل از آنکه در قالب تجمع بروز کند، شناسایی کند و اجازه ندهد که تجمعی شکل بگیرد. به این معنا که خیلی سریع برای پاسخگویی به مطالبات وارد شود. یعنی متوجه باشد که کشاورزان به وضعیت آب اعتراض دارند و مسئولان مربوطه به موقع بین آنها حاضر شوند، مطالبات صنفی را بشنوند، حرف خود را بزنند و مساله را حل کنند».

کوشکی گفت: «دلیل شکل‌گیری تجمعات در اصفهان و شهرکرد آن بود که مردم شنونده نداشتند. طبیعی است که اگر صدای آرام آنها شنیده می‌شد، نیازی به فریاد زدن، چادر زدن و تحصن کردن نبود».

وی افزود: «قطعا حل بسیاری از مشکلات از این دست، در توان این دولت نیست چون خیلی عمیق است اما برخورد عقلانی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و ابسته به دولت ایجاب می‌کرد که کانون‌ها مطالبات قبل از شکل‌گیری تجمع شناسایی شده و مسئولان مربوطه مثل وزیر نیرو خیلی با احترام با مردم برخورد کنند. به هرحال معترضان شهروندان این کشور هستند و مطالبات به حقی دارند که باید پاسخ داده شود».

این فعال سیاسی اصولگرا حساب اتفاقات روز جمعه را از اعتراضات اخیر اصفهان جدا کرد و گفت: «آنچه روز جمعه رخ داد اما دیگر مطالبه‌گری نبود، بلکه یک اتفاق امنیتی بود. مشخص است که وقتی عده‌ای با صورت بسته سنگ زده و آتش می‌زنند و ... افرادی هستند که سرویس‌های بیگانه روی آنها سوار شده است». 

وی با تاکید بر اینکه «اختلال های امنیتی را متاسفانه باید به شیوه انتظامی مدیریت کرد» گفت: «در این موارد هم بهتر است که دستگاه‌های امنیتی قبل از علنی شدن اختلالات ، آن را شناسایی و مهار کنند. به هرحال قطعا عملیاتی شبیه آنچه روز جمعه در اصفهان رخ داد از قبل سازماندهی شده بود و دستگاه امنیتی باید از ابتدا آن را شناسایی می‌کرد».

کوشکی در پاسخ به اینکه چرا آقای رئیس جمهور که خیلی اهل بازدید سرزده و حضور در میدان به خصوص در هنگام بحران است، به اصفهان سر نمی‌زند؟ گفت: «به نظر من نیازی به حضور رئیسی نیست. حتی اگر به موقع اقدام شده بود نیازی به حضور وزیر نیرو هم نبود. مردم فقط می‌خواهند که یک مسئولی صدایشان را بشنوند و اگر به موقع عمل شده بود حضور استاندار کفایت می‌کرد. اگر یادتان باشد این اعتراضات در ماه‌های آخر دولت روحانی هم بود اما به مردم اهانت شد، حتی یک کارمند مسئول رسیدگی نکرد که مشکل چیست. در این دولت به مردم اهانت نشد و حرفشان شنیده شد. از این جهت نمره خوبی باید به مسئولان داد اما توقع این است که در موارد مشابه بهتر عمل شود. شنیدن حرف مردم خوب بود اما به موقع و کافی نبود. لازم است که مطالبات مردم قبل از اینه در قالب تجمعات اعتراضی بروز کند، شنیده و پاسخ داده شود».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها