کد خبر: 638499
تاریخ انتشار :

بسیج دانشگاه تهران علیه زاکانی

پیش‌تر در حالی بسیج دانشجویی هفت دانشگاه تهران نسبت به انتصاب علیرضا زاکانی در سمت شهردار تهران واکنش نشان داده بودند که به‌تازگی حساب کاربری رسمی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هم بعد از اعلام حضور شهردار تهران در هیئت امنای این دانشگاه، این اقدام را زیر سؤال برده است.

بسیج دانشگاه تهران علیه زاکانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه شرق نوشت: بسیج علیه رئیس پیشین. پیش‌تر در حالی بسیج دانشجویی هفت دانشگاه تهران نسبت به انتصاب علیرضا زاکانی در سمت شهردار تهران واکنش نشان داده بودند که به‌تازگی حساب کاربری رسمی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هم بعد از اعلام حضور شهردار تهران در هیئت امنای این دانشگاه، این اقدام را زیر سؤال برده و آن را نشان حفظ روح سرمایه‌داری در دانشگاه دانسته است. این ماجرا از آنجا درخور توجه و تأمل است که مهم‌ترین سابقه کاری علیرضا زاکانی تا پیش از حضور در مجلس ریاست بسیج دانشجویی بوده است!

«شرق» در گزارش هفته گذشته خود درباره سیطره سیاست بر نهاد دانشگاه، نوشته بود که بسیج استادان دانشگاه تهران که پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای مدعی عملکرد غیرعلمی، سیاسی و باندی هشت‌ساله مدیریت دانشگاه تهران در دو دولت گذشته بود، چرا حالا در برابر حضور دو سیاست‌مدار در هیئت امنای این دانشگاه سکوت کرده است. به نظر می‌رسد پاسخ سکوت استادان را دانشجویان این دانشگاه داده‌اند.

حساب کاربری این نهاد دانشجویی، دو روز پیش در رشته توییتی با هشتگ «هیئت امنای دانشگاه تهران» نوشت: «رویه تسلط قدرت‌های سیاسی و اقتصادی بر مراکز علمی، نمایانگر این است که نهاد علم، نهادی مستقل و پویا نیست. بدیهی است که تحول با طی‌کردن مسیری تکراری و آزموده‌شده رخ نمی‌دهد. در جریان اعلام اسامی هیئت امنای دانشگاه تهران مؤلفه‌هایی مانند عدم توازن در ترکیب هیئت امنا، نبود افراد شاخص علمی بین اعضا و همچنین حفظ روح سرمایه‌داری در دانشگاه نشان داد که اراده‌ای برای تغییر این رویه وجود ندارد. جای تعجب است که دانشگاه تهران، به‌عنوان نماد آموزش عالی خود را وابسته به سرمایه بنیاد یا مؤسسه‌ای خاص کرده است.

وزیر علوم پاسخ دهد، بالاخره تحول در دانشگاه چگونه رقم خواهد خورد؟». اگرچه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران مشخصا به نام زاکانی اشاره نکرده و این متن می‌تواند شامل حال قالیباف و یکی، دو انتصاب جدید دیگر هم باشد؛ اما سابقه تعارضات اخیر این نهاد با زاکانی حاکی از این است که به احتمال زیاد یکی از چهره‌های مورد اشاره باید شهردار تهران باشد.

انتصاب زاکانی به سمت شهردار تهران که حالا حمایت شش‌دانگ دولت را هم پشت سر خود دارد، پیش‌تر با اعتراضات همین بسیج دانشگاه تهران و شش دانشگاه دیگر پایتخت هم روبه‌رو شده بود. بسیج دانشگاه تهران همان زمان در توییت دیگری نوشته بود: «بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، در هیچ‌گونه نامه و بیانیه‌ای غیر از آنچه از رسانه رسمی خود پوشش می‌دهد، دخیل نیست. به واسطه رفع‌نشدن ابهامات انتخاب شهردار جدید تهران که در نامه قبل ذکر شد، آقای دکتر زاکانی را به جلسه‌ای عمومی برای پاسخ‌گویی به مردم شریف ایران، دعوت می‌کنیم».

دعوتی که البته از سوی زاکانی بی‌پاسخ ماند؛ آن‌هم در‌حالی‌که او تا قبل از آن یکی از مشتاقان و علاقه‌مندان فعال حضور در جلسات پرسش و پاسخ بسیج در برابر چهره‌های اصلاح‌طلب یا غیراصولگرا بود. این توضیح بسیج دانشجویی دانشگاه تهران درباره رفع‌نشدن ابهامات انتصاب زاکانی از‌این‌رو بود که همان روز‌ها نامه‌ای از سوی بسیج دانشجویی هفت دانشگاه خطاب به علیرضا زاکانی درخصوص تخلف در انتخاب شهردار تهران منتشر شد.

در آن نامه خطاب به زاکانی آمده بود: به نظر می‌رسد شما طبق قوانین، صلاحیت قانونی لازم جهت تصدی شهرداری تهران را دارا نیستید؛ زیرا طبق بند ب ماده یک «بخش‌نامه تعیین مدارک و رشته‌های تحصیلی موضوع تبصره ۱ ماده ۲ آیین‌نامه اجرائی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مصوب ۱۳۹۷.۹.۲۵ هیئت وزیران»، رشته تحصیلی شما یعنی پزشکی هسته‌ای، جزء رشته‌های مرتبط اشاره‌شده در گروه علوم تجربی نیست. بسیج دانشجویی، از جناب‌عالی که خود زمانی در این شجره طیبه فعالیت داشته و جلودار بوده‌اید، انتظار دارد که در اسرع وقت در جلسه‌ای پاسخ ایرادات وارده را اعلام کرده و در صورت نداشتن جوابی مستدل و قانونی، از قبول سمت شهرداری تهران خودداری کرده و استعفای خود را از این مسئولیت اعلام فرمایید».

اما به فاصله کمی بعد از آن، جمعی از اعضای بسیج دانشجویی از جلسه خود با علیرضا نادعلی، از اعضای ششمین شورای شهر تهران و پس از آن علیرضا زاکانی خبر دادند و نوشتند که: «حاصل این جلسه که امید است در آینده نیز تداوم داشته باشد، پاسخ‌هایی بود که تا حدودی جوانب مسئله را باز کرد و تا حدودی شبهات و سؤالات سطح جامعه را پاسخ داد که ان‌شاءالله گزارش ویدئویی جلسه به‌زودی در رسانه‌ها منتشر خواهد شد».

این گزارش ویدئویی البته هنوز منتشر نشده است. آن‌ها در ادامه بیانیه‌شان هم آورده بودند که «بسیج دانشجویی با رد و محکوم‌کردن خبیثانی که تلاش دارند از هر فرصتی برای تخریب جریان انقلاب و نیرو‌های برجسته آن سوء‌استفاده کنند و مطالبات بحق مردم را به بیراهه بکشانند، به‌عنوان چشم بیدار امت و با هشیاری کامل، مسائل شهری تهران بزرگ و شورای شهر ششم برای آینده تهران را رصد و در دفاع از اصول انقلاب اسلامی مطالبه خواهیم کرد و به‌هیچ‌وجه در زمین احزاب و افراد نبوده و پیوسته خط انقلاب اسلامی را دنبال خواهد کرد».

جلسه‌ای که نه عمومی بود و نه علنی، واکنش بسیج دانشجویی دانشگاه تهران را به دنبال داشت و مشخص کرد که در نوع مواجهه با این انتصاب بین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های پایتخت اتفاق نظری به وجود نیامد. حالا واکنش مجدد آن‌ها به باز‌شدن پای زاکانی به این دانشگاه هم نشان می‌دهد که ماجرای زاکانی حداقل برای بسیج دانشگاه تهران همچنان با سؤال‌های زیادی همراه است.

انتصاب زاکانی در سمت شهردار تهران که مشخصا از سوی ناظران سیاسی تحت عنوان سهم نامزد پوششی لقب گرفت، اما‌و‌اگر‌های فراوانی داشت؛ چرا‌که ماده ۳ آیین‌نامه اجرائی شرایط احراز تصدی سمت شهردار شامل سوابق اجرائی کافی و نیز رشته تحصیلی مرتبط نادیده گرفته شده بود. این تخلف به قدری واضح بود که صدای خود اصولگرایان را هم درآورد و یک فعال رسانه‌ای به نام صالح مفتاح اقدام به شکایت از زاکانی کرد و خواستار ابطال این حکم غیرقانونی او شد؛ چرا‌که صادرکنندگان حکم شهرداری تهران، حتی به هشدار سازمان بازرسی درباره پیروی از آیین‌نامه هم اعتنا نکرده بودند و از همین بابت هم وزیر دولت حسن روحانی، از صدور حکم امتناع کرده بود. البته مشخص نشد که شکایت مفتاح در نهایت به کجا انجامید؛ اما زاکانی در بدو ورودش به شهرداری حاشیه‌ساز شد.

انتصاب دامادش به سمت مشاور آن‌قدر واکنش داشت که در نهایت او مجبور به لغو این حکم شد. او به‌تازگی هم به فاصله یک هفته هم عضو هیئت امنای دانشگاه تهران شد و هم جانشین وزیر کشور در ستاد بحران تهران، در‌حالی‌که رئیس دولت نیز هم‌زمان با زاکانی دیدار کرد و از عزم این دوره شهرداری برای خدمت‌رسانی به مردم قدردانی کرده و دستیار رسانه‌ای زاکانی هم به نقل از رئیسی از آغاز دوره‌ای طلایی برای تهران و کشور در جهت خدمت‌رسانی به مردم خبر داده است.

منبع: روزنامه شرق

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها