کد خبر: 638897
تاریخ انتشار :

حکم طالبان درباره ازدواج دختران

رهبر طالبان ازدواج اجباری دختران را در افغانستان ممنوع اعلام کرد.

حکم طالبان درباره ازدواج دختران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، ملاهبت‌الله، رهبر طالبان به تازگی در مورد حقوق زنان فرمانی صادر کرده است. براساس این فرمان ازدواج اجباری زنان منع شده و به دادگاه‌ها در این زمینه رسیدگی به این موضوع صلاحیت داده شده است.

در این فرمان شش ماده‌ای که امروز از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی عمومی طالبان منتشر شده، آمده است که رضایت دختران برای ازدواج ضروری بوده و هیچ کس نمی‌تواند با استفاده از زور بانوان را وادار به ازدواج کند.

طالبان همچنین تاکید کرد که زن موجود آزاده است.

در بخشی دیگری از این بیانیه درباره زنان بیوه نیز آمده است که پس از وفات شوهر کسی نمی توانند زانا را به اجبار به نکاح درآورد و بانوان در این زمینه نیز برای تعیین سرنوشت خود حق انتخاب دارند.

همین طور، در این فرمان رهبر طالبان، گرفتن مهر از شوهر جدید حق شرعی زن دانسته شده و زن در قوانین جدید حق میراث خواهد داشت و کسی قادر نخواهد بود بانوان را از حق خود محروم کند.

در همین حال، رهبر طالبان در این فرمان به وزارت حج و اوقاف دستور داده تا علما و خطبای مساجد را تشویق کند که در خطابه‌ها و موعضه‌های‌شان مردم را در مورد حقوق زنان آگاه کنند.

همچنین، رهبر طالبان به دادگاه عالی و دیگر دادگاه‌های کشور نیز دستور داده تا به پرونده زنان در مورد ازدواج را در اسرع وقت رسیدگی کنند.

طالبان پیش از این گفته بودند که زنان حق آموزش و کار را در چارچوب شریعت اسلامی خواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها