کد خبر: 639239
تاریخ انتشار :

هادی‌ حق‌شناس:

ارز درست یا غلط دماسنج اقتصاد ایران شده است

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: واقعیت مطلب این است که در تغییرات نرخ ارز مولفه های غیر اقتصادی وجود دارد اما به مؤلفه‌های سیاسی بیرون از کشور بازمی‌گردد.

ارز درست یا غلط دماسنج اقتصاد ایران شده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر سراسری نوشت: افزایش قیمت دلار که بازتاب گسترده ای در جامعه داشت و زمانیکه با گفته های دولت و هیئت همراه آن پیش از انتخابات سنجیده شد سوالات بسیاری را در ذهن مردم به وجود آورد که چرا در طی چند ماه اخیر و با وجود در جریان بودن مذاکرات دلار افزایش قیمت سه‌هزار تومانی و حتی بیشتر را تجربه کرد. ابراهیم رئیسی در پاسخ به این مطالبه عمومی تقصیر را گردن کسانی انداخت که مشخص نیستند و اخلال گر شرایط موجود در راستای پیوند زدن مشکلات اقتصادی به برجام تحلیل شدند و در سخنرانی روز دانشجو رئیسی هیچگونه تقصیری را متوجه دولت نداست. سوال اینجاست پس کارکرد دولت چیست؟

هادی حق‌شناس، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره ماهیت سیاسی افزایش نرخ ارز به «خبر سراسری» گفت: «واقعیت مطلب این است که در تغییرات نرخ ارز مولفه های غیر اقتصادی وجود دارد اما به مؤلفه‌های سیاسی بیرون از کشور بازمی‌گردد. شما در همین چندسال گذشته وقتی مذاکرات شروع می‌شد شاهد نوسانات نرخ ارز بودیم یعنی هر بار که خبر خوش می‌رسید نرخ ارز کاهش پیدا می‌کرد اما تا یک چالش ایجاد می‌شد نرخ ارز صعودی می‌شد. ارز به غلط یا درست دماسنج اقتصاد ایران شده است و این دماسنج متأثیر از مؤلفه‌های سیاسی است. ممکن است همواره بخشی از جامعه موافق دولت نباشند اما این صحبت که جامعه نسبت به دولت اقدام این چنینی برای افزایش نرخ ارز انجام دهد بعید بنظر می رسد.ضمن اینکه  کسانی که منتقد دولت هستند چه‌طور توانسته‌اند در بازار ارز اقدام منفی انجام داده باشند؟ بنظر می‌رسد که نوسانات نرخ ارز در چند هفته اخیر متأثیر از مذاکرات برجام باشد».

او در ادامه درباره نقش دولت در نوسانات ارزی و وظایف آن در راستای تثبیت نرخ ارز تشریح کرد: «همه دولت‌ها و سیاست‌مداران در شعار دوست دارند نرخ بی‌کاری کاهش یابد و تورم تک رقمی شود اما واقعیت با آرزو ها متفاوت است. واقعیت اقتصادی ایران متناسب با آرزو ها تنظیم نمی‌شود اما اقتصاد فعلا دستوری و مبتنی بر آرزوهاست.

او همچنین بیان کرد: «در اقتصاد عرضه و تقاضا تعیین کننده است اگر دلار به هر دلیلی سی هزار تومان است مشکل در عرضه است و تردیدی در این زمینه نباید کرد. ما در زمینه ی ارز با اخلالی مواجه هستیم البته مربوط به شرایط فعلی هم لزوما نیست. وقتی نرخ تورم 44درصد است مگر می شود بازار ارز ما نوسان نداشته باشد؟»

حق شناس در پایان گفت: «دولت‌ها آنچه که وظیفه اصلی شان نسبت به این بازار است ایجاد فضای کسب و کار برای مردم است و اگر این فضا مناسب باشد یک گام بزرگ برای اقتصاد است. در ایران همچنان به شدت اقتصاد دولتی هست. وقتی بودجه کشور درصد عمده ای از تولید ناخلص ملی است صحت همین ادعاست. ما مجبوریم برای رفع موانع امروزی اقتصاد کشور با کشور های همسایه روابط تجاری داشته باشیم دولت ها باید این روابط را بهبود بخشند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها