کد خبر: 639422
تاریخ انتشار :

افشاگری پرحاشیه دلیل اخراج علی دایی پس از 12 سال

سخنگوی سابق سازمان تربیت بدنی سحبت های جالبی در مورد اخراج علی دایی انجام داد.

افشاگری پرحاشیه دلیل اخراج علی دایی پس از 12 سال
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یه گزارش گل کوچیک پس از سال ها بلاخره مشخص شد اخراج علی دایی سیاسی بود. سخنگوی سابق سازمان تربیت بدنی به صورت رسمی اعلام کرد که برکناری علی دایی از سرمربیگری تیم ملی ایران در فروردین ۱۳۸۸ و بعد از باخت به عربستان با دستور نهاد ریاست جمهوری بوده است. فروردین ماه ۱۳۸۸ بود که علی دایی از هدایت تیم ملی برکنار شد. علی دایی پس از شکست عجیب و بسیار تلخ برابر عربستان در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی و در استادیوم آزادی اخراج شد. اخراج علی دایی در آن سالها حواشی و جنجال زیادی به همراه داشت

این برکناری در حالی رخ داد که هنوز تیم ایران برای صعود به جام جهانی شانس داشت اما با برکناری دایی و حضور افشین قطبی، تیم ملی در نهایت از راهیابی به جام جهانی آفریقای جنوبی بازماند و ناکامی بزرگی را تجربه کرد.

دایی بارها بعد از آن اتفاق اعلام کرده بود که برکناری اش ارتباطی با فدراسیون فوتبال ندارد و نهادهای بالاتر از فدراسیون تصمیم به اخراج او گرفته‌اند. هرچند این ادعا ابتدا توسط علی کفاشیان رئیس وقت فدراسیون فوتبال تکذیب می‌شد اما به تدریج و با گذشت زمان، مصاحبه‌های مختلف مسئولان فدراسیون و اعضای وقت تیم ملی این واقعیت را عیان کرد.

 

با این حال امروز شنبه محمد آخوندی که در آن زمان سخنگوی سازمان تربیت بدنی بود به صورت رسمی درباره اخراج علی دایی افشاگری و آن را تصمیم نهاد ریاست جمهوری و شخص رئیس جمهور (محمود احمدی نژاد) عنوان کرد.

آخوندی در این خصوص گفت: این تصمیم در نهاد ریاست جمهوری گرفته و اعلام شد. با من تماس گرفتند که خبر را اعلام کنم اما گفتم مسئولیتش با افراد دیگر و فدراسیون فوتبال است. وی افزود: ما از اعلام خبر برکناری دایی در سازمان تربیت بدنی امتناع کردیم. سخنگوی پیشین سازمان تربیت بدنی که با برنامه «سلام صبح بخیر» گفتگو می‌کرد، در ادامه درباره اینکه آیا شخص رئیس جمهور این تصمیم را گرفته بود؟ گفت: چیزی که من به صورت غیر رسمی می دانم بله ایشان این تصمیم را گرفت ولی به صورت رسمی نهاد ریاست جمهوری تصمیم گیری کرد! به علت فشار افکار عمومی، اطرافیان مجموعه را به این نتیجه رساندند که علی دایی نباشد. آخوندی همچنین درباره اینکه گفته می‌شد برکناری علی دایی به خاطر این بود که وی اجازه نداد محمود احمدی نژاد بین دو نیمه بازی ایران و عربستان وارد رختکن شود، اظهار کرد: اطلاعی در این خصوص ندارم. سخنگوی پیشین سازمان تربیت بدنی گفت: آن تغییر (برکناری دایی) اشتباه بود. اگر دایی در تیم ملی می‌ماند به جام جهانی می‌رفتیم.

مصاحبه جنجالی علی دایی در مورد رئیس جمهور و مسائل سال 1398
علی دایی، سرمربی پیشین تیم ملی و پرسپولیس روز گذشته در خبری عجیب از سوی مدیران باشگاه سایپا در فاصله سه هفته مانده به پایان فصل از کار برکنار شد. موضوعی که در متن بیانیه مربوط به اخراج او جالب توجه بود، دلیل این تصمیم مبنی بر درخواست کارگران کارخانه سایپا و احترام به این موضوع در روز کارگر عنوان شده بود.

علی دایی که روز گذشته پاسخگوی هیچ کدام از درخواست‌ها برای این مساله نشده بود، ظهر امروز در اندرزگو، نشست خبری خود را برابر نزدیک به 40خبرنگار و اصحاب رسانه در مجتمع سیدالشهدا برگزار کرد. سرمربی برکنار شده سایپا با رویی خوش وارد سالن اجتماعات شد و علیرغم اینکه اعلام شده بود این نشست از ساعت 11 برگزار خواهد شد، دقایقی منتظر خبرنگارانی ماند که در حال اجرای کارهای مربوط به خبررسانی خود در این محل بودند. با شروع نشست خبری او یک راست به سر اصل مطلب رفت و جملات آتشین خود را آغاز کرد که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

اینجا آمدم تا خودم پاسخگو باشم

با سلام و عرض ادب خدمت همه عزیزان. روز گذشته بعد از مساله‌ای که پیش آمد خیلی از دوستان رسانه‌ای تماس گرفتند و پیام دادند و خواستار صحبت‌های من بودند. به خاطر این، من تصمیم گرفتم در کنار شما عزیزان باشم و زحمت دادم تا صحبت‌ها را خودم انجام بدهم تا از اینور و آنور از قول من، کسی نقل قول کند و دوست داشتم خودم حرف بزنم و دوست ندارم کسی از جانب من صحبت انجام بدهد. اگر صحبتی درباره این مساله هست من در خدمت و آماده پاسخگویی هستم.

ماجرای کنار گذاشته شدن از سایپا

اول از همه حق طبیعی هر باشگاه و مجموعه ای است که مربی اش را اخراج یا برکنار کند. حالا دلایل آن خدا را شکر که به خاطر احقاق حق بود و به خاطر حق بوده و به جز این نیست. شاید شما خیلی چیزها را ندانید، من اصلا قبل از بازی ذوب اخراج شده بودم و بین ۳-۲ بازیکن تیم هم صحبت شده بود و در جریان این موضوع بودند. اگر بخواهید می‌توانید از ابراهیم صادقی بپرسید که دکتر چشمه سری در اصفهان به او گفته بود "ابی، می‌خواهی بعد از بازی جای علی اقا را بگیری؟ در باشگاه چنین حرف هایی است". خود ابراهیم صادقی هم پریروز به من زنگ زد و گفت "قبل از بازی نمی خواستم فکر شما را مشغول کنم به خاطر این الان به شما می‌گویم که چنین چیزی را باشگاه تا الان به من نگفته (عین صحبت‌های ابراهیم صادقی). که چنین چیزی باشگاه نگفته اما چشمه سری، پزشک تیم به من این را گفت و اگر در باشگاه چنین اتفاقی افتاد، بدانید که باشگاه تا به الان با من چنین صحبتی نکرده است". او (ابراهیم صادقی) دیروز به من زنگ زد و گفت از باشگاه تماس گرفتند و گفتند بیایید باشگاه و صحبت کنید که من گفتم برو باشگاه کارت را محکم انجام بده و موفق باشی.

صادق باشند و پشت نام مقدس کارگران پنهان نشوند

متاسفانه از واژه مقدس کارگر سواستفاده می کنند و از این واژه مقدس برای خود سنگر درست می‌کنند و پشت آن پنهان می‌شوند. فکر می‌کنم همه شما بدانید در این چند افتخارم این بوده که همیشه کنار کارگر و کنار قشر پایین مردم بودم. اگر غیر این هست یکنفر به من بگوید. افتخارم بوده. از آقایان می‌پرسم شما کجا بودید؟ منِ علی دایی سال‌ها به خاطر کاری که انجام دادم دل همین کارگران را خوشحال کردم. در تیم ملی خیلی اوقات اتفاقاتی افتاده که توانستیم دل این قشر شاد کنیم. آقایانی که این ادعا را می‌کنید شما کجا بودید؟ من به خاطر اینکه حرف حق زدم اخراج شدم، مگر من در این مصاحبه به کسی توهین کردم؟ اصلا اسم کارگر کارخانه را آوردم؟ من گفتم حق من را ندهید و حق بچه ها را بدهید. کجا حرف من نادرست بوده؟ شاید ناراحت شدند که من از آقایان قلعه بانی و آقای هاشمی تعریف کردم. حقیقت را گفتم و افتخار هم می‌کنم، صد سال دیگر هم زنده باشم می‌گویم دو مرد بودند که به من کمک کردند و سال اول مربیگری کنارم بودند و توانستیم با سایپا قهرمان شویم. این را هم به خاطر سوالی بود که یک خبرنگار در اصفهان از من پرسید که چرا قهرمان نمی‌شوید و ما جواب آن را دادیم.

مگر دروغ گفتم که پراید 50 میلیون و تیبا شده 70 میلیون؟

من گفتم پراید ۵۰ تومن شده یا تیبا 75 یا 80 میلیون، دروغ گفتم و اشتباه گفتم؟ کجای این حرف من اشتباهه؟ من درد جامعه را گفتم. من گفتم اینقدر افزایش قیمت یافته، حقوق ما که افزایش نیافته و حداقل پول این بچه ها را بدهید. کجا کار من ایراد داشته؟ در مصاحبه من به کدام کارگری توهین کردیم؟ ببینید اگر شما طرفدار کارگر هستید بدانید که من با این قشر زندگی کردم. با کارگری هر کاری کردم به اینجا رسیدم، من هیچ وقت گذشته ام را فراموش نکردم.

محصولات سایپا 5 برابر شده، حقوق کارگران مگر دو برابر شده؟

آقایان گروه سایپا که ادعا می‌کنید برای این کارگران چه کردید؟ اینکه قیمت این محصولات‌تان 5 برابر شده، حقوق کارگران را حداقل دو برابر کردید؟ که حالا ادعا می‌کنید کارگران؟ اگر کارگران از اخراج ما واقعا خوشحال شدند، من خوشحال‌ترین آدم دنیام و وجدانم خوشحال است که حداقل با اخراجم کارگران را خوشحال کنم. مردم را فریب ندهید و با افکار عمومی بازی نکنید. همه ما یک سری تعهداتی داریم که باید انجام بدهیم. در باشگاه، من، کادرفنی، بازیکنان، کادرپزشکی و ... همه به تعهدات‌مان عمل کردیم، تیمی که شاید باید بگویم در تاریخ باشگاه سایپا کم هزینه ترین تیم است، الان آن را هفتم تحویل دادم. فصل قبل پلی آف آسیا بردم و یک سری جوان معرفی کردم. ما به تعهدات مان عمل کردیم، من خواستار این شدم که شما "باشگاه ورزشی سایپا" به تعهدات تان عمل کند. این کجا بی‌احترامی به کارگر بوده؟

مردم جلوی کارخانه شما تحصن کردند نه جلوی خانه من!

آقایان کارخانه سایپا که چنین صحبت‌هایی می‌کنید شما چه زمانی به تعهدات‌تان نسبت به مردم عمل کردید. هر روز یک صحبت می‌کنید و یک چیزی می‌گویید. پول مردم را گرفتید و هر روز یک چیز می‌گویید. طرف ماشین رنو ثبت نام کرده و می‌خواهید ماشین دیگری بدهید که معلوم نیست چه زمانی هم بدهید. جلوی کارخانه شما تحصن و اعتراض مردم بوده نه جلوی در خانه و محل کار من! مثل اینکه فراموش کردید. ما از کسی تعریف کردیم که همه شهادت می‌دهند در کارخانه سایپا بهترین دوران در دوره دوران آقایان قلعه‌بانی و هاشمی بوده. مگر من می‌توانم بگویم آقای هاشمی بد بوده و اساتیدی که آمدند خوب هستند؟

رییس جمهور و وزیر ورزش مرا اخراج کردند و الان کجا هستند؟

من اهل تعریف الکی نیستم و مرد این کار نیستم. آقایان، پشت این میز و صندلی نشستن اصلا جایگاه و ارزشی ندارد. من امروز اینجا هستم و فردا نیستم. چه کسی این میز به او وفا کرده که به امثال ما وفا کند. خیلی‌ها آمدند و رفتند. من سه بار اخراج شدم در دورانی که مربیگری می‌کنم و هر سه بار غیرفوتبالی بوده. دفعه اول به شما گفتم و خندیدید، رییس جمهور ما را اخراج کرد. بعد از آن مشخص شد. دفعه دوم در پرسپولیس بودیم و وزیر ورزش ما را اخراج کرد. اما الان بروید و ببینید آنهایی که ما را اخراج کردند کجا هستند و من کجا هستم؟ چون ببینید من سالم زندگی کردم و زندگی می کنم و این دفعه سوم است. دفعه سوم اصلا نمی‌دانم چطوری و چه کسانی این مساله را انجام دادند اما مطمئن باشید به شما می‌گویم من باور نمی‌کنم.

دیروز روز تولد دوباره‌ام بود و انگار دوباره متولد شدم. خیلی سخت است که با کسانی کار کنید که دوست ندارند موفق باشید. حداقل این را در ذهن ما شکل دهند که فکر کنید دوست ندارند موفق شوید. قبل از بازی ذوب آهن در جلسه فنی به بازیکنان گفتم ما تنها هستیم. همه دوست دارند ببازید اما به خاطر آبروی خودتان باید بهترین بازی را باید انجام دهید. درود می‌فرستم به آبرو و شرف آنها و بهترین بازی را انجام دادند. شاید رفتن من باعث شود که آنها حق و حقوش شان را بگیرند. من از خدایم است، اصلا این مسائل نیست و مشکلات ما این چیزها نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها