کد خبر: 639483
تاریخ انتشار :

دامن زدن غرب به جنگ رسانه ای

مهر | تلاش طرف غربی برای ناکام جلوه دادن مذاکرات وین و شایعه سازی پیرامون مواضع ایران، موضوع گزارش امروز روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز است.

دامن زدن غرب به جنگ رسانه ای
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه انگلیسی زبان «تهران تایمز» در گزارش امروز خود به ازسرگیری گفتگوها در وین بعد از وقفه کوتاهی پرداخت که با هدف مشورت گرفتن از پایتخت ها ایجاد شد. اما در همین وقفه که حدود شش روز به طول انجامید؛ طرف غربی با هدف گرفتن امتیازهایی که تهران از واگذاری آنها امتناع می کند؛ به جنگی رسانه ای دامن زد.

از سرگیری دور هفتم مذاکرات وین از پنجشنبه هفته گذشته و با برگزاری نشست مذاکره کنندگان ارشد و در حالی آغاز شد که طرفین غربی نسبت به دو پیشنویس پیشنهادی ایران پیرامون رفع تحریم ها و تعهدات هسته ای- که پرداختن به آنها برای حصول توافق در این دور الزامی است- موضع جانبدارانه ای گرفته بودند.

تهران تایمز در این باره می نویسد: طرف غربی (تروئیکای اروپایی) این گونه القا می کرد که پیشنهادهای ایران زیاده خواهانه و به دور از واقع گرایی است. به این ترتیب، آنها تلاش ملموسی را آغاز کردند تا اینگونه وانمود کنند که گفتگوهای هفته گذشته ناکام مانده و ایران مسئول این شکست است حال آنکه تهران این اقدام هماهنگ طرف غربی را بازی مقصرنمایی تعبیر می کند.

در این میان، ایران تاکید کرد که پیشنهاهایش در تطابق کامل با مفاد توافق هسته ای ۲۰۱۵ است و همزمان، با اشاره به نوعی پیوستگی میان دور هفتم و شش دور قبلی، این موضوع را هم رد نکرد که پیشنهادهایش بر آنچه در شش دور قبل حاصل شده، مبتنی است.

هرچند، ایران این موضوع را هم مشخص کرده که نتیجه حاصل از شش دور قبل، صرفاً پیش نویس و درنتیجه قابل مذاکره است یا به قول «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، تا وقتی درباره همه چیز توافق نشده باشد؛ درباره هیچ چیز توافق نشده است.

تهران تایمز در ادامه مطلب خود، افزود: در چنین فضایی بود که مذاکرات وین پنجشنبه گذشته از سر گرفته شد و با وجود تاکید ایران مبنی بر لزوم پرهیز طرف مقابل از جنگ رسانه ای؛ منابع غربی بلافاصله پس از ازسرگیری مذاکرات، باز هم به عملیات روانی رسانه ای متوسل شدند.

نخستین ادعای اروپایی ها همان روز پنجشنبه و چند ساعتی بعد از دیدار مذاکره کنندگان ایرانی و شرکای طرف برجام در وین، مطرح شد. درحالیکه ایران بر مواضعش مبنی بر مذاکره بر پایه دو پیشنهادی که قبلاً ارائه داده بود، پافشاری می کرد؛ یک منبع اروپایی ادعا کرد که ایران موافقت کرده که مذاکره را از نقطه جمع بندی انجام شده در ماه ژوئن (نقطه پایان دور ششم) آغاز کند حال آنکه ایران به سرعت این ادعا را رد کرد.

در همین راستا، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران به خبرگزاری تسنیم گفته بود: پیشنهادها و نظرات ارائه شده از سوی ایران طی هفته گذشته، همچنان روی میز است و طرف ایرانی نیز بر مبنای آن پیش می رود.

همزمان، آمریکایی ها هم به سهم خود در مسموم کردن فضا سهیم بودند و تلاش می کنند تا با زیر سوال بردن جدیت ایران، امکان جمع بندی سریع با هدف حصول نتیجه از مذاکرات وین را دور از دسترس جلوه دهند.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه ایران همزمان با ورود هیئت ایرانی به وین، در پیامی که در اینستاگرام منتشر شد؛ گفت: همه در وین هستیم تا برای رسیدن به توافقی خوب مذاکره کنیم… حال آنکه تردید داریم که آیا طرف غربی اصولاً آماده رفع تحریم ها است یا اینکه صرفاً به دنبال رفع یکطرفه نگرانی های خود است.

در طول هفته گذشته، ایران به تفصیل درباره خواسته های برحق خود صحبت کرده که یکی از آنها لزوم رفع همه تحریم هایی است که با هدف برچیدن برجام وضع شدند. در این میان، جو بایدن با ادامه رویکرد فشار حداکثری، قصد دارد آن تحریم های هسته ای را که ترامپ با هدف سد کردن راه برگشت به برجام، ذیل عنوان مبارزه با تروریسم دسته بندی کرد؛ حفظ کند.

اما ایران به هیچ عنوان این موضوع را نمی پذیرد و می گوید اگر ملاک اجرای برجام ۲۰۱۵ است؛ پس باید همه تحریم های اعمال شده از سوی ترامپ بدون استثنا برچیده شود. اختلاف درباره رفع تحریم ها، به ابزار غرب برای ایجاد تردید پیرامون مذاکرات تبدیل شده است. رسانه های غربی به دنبال آن هستند که مذاکرات را شکست خورده و سازش ناپذیری ایران را دلیل ناکامی آن جلوه دهند. اما ایران این مسئله را رد می کند. اختلاف نظر درباره مسائل مشخص، جزئی جدایی ناپذیر از هر مذاکره ای است. به بیان دیگر، هیچ مذاکره ای نیست که با اختلاف نظر همراه نباشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها