کد خبر: 639486
تاریخ انتشار :

سیگنال مثبت برجامی به بازار ارز

تب افزایشی بازار ارز با شروع مذاکرات دور هشتم برجام پایین آمد و حالا در سومین روز از برگزاری این نشست و در نتیجه خوشبینی‌ها به رفع تحریم‌ها، دلار تا سطح ۳۰۳۰۰تومان کاهش یافته است.

سیگنال مثبت برجامی به بازار ارز
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هفته گذشته با تشدید انتظارات تورمی، سرعت رشد دلار بیشتر شد و تا ۳۱۳۰۰تومان بالا رفت، اما اواسط هفته با اعلام خبر برگزاری ادامه مذاکرات از روز پنجشنبه، روند صعودی دلار با دست برداشتن معامله‌گران از خرید متوقف شد و نرخ این ارز تا ۳۰۷۵۰تومان کاهش یافت؛ دلار تا ساعات ابتدایی معاملات امروز همین سطح را حفظ کرده بود ولی با انتشار اخبار امیدوار‌کننده از وین، مسیر نزولی را از سر‌گرفت.

اخبار مثبت دور هشتم

طی دو روز گذشته باز هم اظهارات مثبتی از سوی طرفین مذاکره شنیده شده و اگرچه در این بین اخبار منفی همچنان جولان می‌دهد، اما دلار به خبر‌های مثبت واکنش بیشتری نشان داده است. روز گذشته رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین از آمادگی برای دیدار با دیپلمات‌های ایرانی خبر داد و مجددا تاکید کرد که دیپلماسی بهترین راه جهت حل‌ و فصل مسئله هسته‌ای ایران است.

همچنین روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشته که بعد از بیان نکات مورد نظر هیات جدید ایران، به نظر می‌رسد مذاکرات وین در مسیر منطقی در حال پیشروی است.

ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم اظهار کرده که همه طرف‌های مذاکره‌کننده در وین، علاقه‌مند به حفظ برجام هستند و تلاش می کنیم تا شرایط برای تداوم روند مذاکرات برای احیای برجام را فراهم کنیم.

همچنین عصر امروز خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه از خبرهای خوش درمورد خنثی‌سازی تحریم‌ها در روزهای آینده خبر داد؛ در نتیجه تحت تاثیر این سیگنال‌های مثبت، دلار دوباره مسیر نزولی پیش گرفت و تا زمان انتشار این گزارش به سطح ۳۰۳۰۰تومان کاهش یافت.

موانع نزول دلار به کانال ۲۹هزار

البته همچنان برخی اخبار مانع فروکش کردن انتظارات منفی و بازگشت دلار به قیمت‌های پایین‌تر هستند؛ روزنامه الشرق الاوسط (رسانه سعودی) به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته که هیات ایرانی در مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها، از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده و در روزهای پیش‌رو روشن می‌شود آیا امکان حل اختلافات وجود دارد یا نه.

علاوه بر این، جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید هم اظهار کرده که با توجه به پیشرفت‌های مداوم در برنامه هسته‌ای ایران، رییس‌جمهور از تیمش خواسته برای حالتی که دیپلماسی شکست بخورد آماده باشند؛ ضمن اینکه رابرت مالی هم گفته که ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و برای مواجهه با دنیایی که ایران می‌خواهد برنامه هسته‌ایش را پیش ببرد آماده نباشیم، مشخص است که مجبوریم به چنین رویدادی پاسخ بدهیم و این همان کاری است که داریم انجام می‌دهیم.

بنابراین دلار فعلا محدوده ۳۰هزار تومان را حفظ کرده و احتمال اتمام این دور از مذاکرات بدون نتیجه مثبت، باعث شده فروشندگان زیادی وارد میدان نشوند؛ از طرفی درهم نیز هنوز در محدوده ۸۰۰۰تومان نوسان دارد و اگرچه امروز با اندکی کاهش در سطح ۸۳۴۰تومان ایستاده، اما تا زمانی که نرخ این ارز به کانال ۷۰۰۰تومان باز‌نگردد، انتظارات نسبت به عقب‌نشینی دلار تا مرز ۲۹هزار تومان پایین است.

حال باید دید روند مذاکرات به چه سمتی خواهد رفت؛ فارغ از سیگنال درهم، چنانچه اخبار مثبت بیشتری از وین مخابره شود و حجم فروش‌ها افزایش یابد، شاهد تداوم روند نزولی دلار و بازگشت آن به کانال‌های پایین‌تر خواهیم بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها