کد خبر: 639500
تاریخ انتشار :

بزرگترین مانع احیای برجام؛ دیوانگان قصد راه انداختن جنگ دارند؟

ژاکوبین مگ نوشت: اکنون اسرائیل بزرگترین مانع احیای برجام است و مقامات آمریکایی بین برجام و رضایت اسرائیل دچار یک دوراهی شده اند.

بزرگترین مانع احیای برجام؛ دیوانگان قصد راه انداختن جنگ دارند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالیکه مذاکرات هسته ای در وین اتریش ادامه دارد، در آن سوی عالم یعنی در واشنگتن ولوله ای است. آنطور که نیویورک تایمز گزارش داده، مقامات اسرائیلی به صورت مداوم به واشنگتن سفر کرده و سخت به دنبال این هستند که آمریکا را از بازگشت به برجام منصرف کنند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، گویا این تلاش تا کنون موفق نبوده و دو طرف کارشان در مورد مساله هسته ای ایران بالا گرفته است.

براساس این گزارش وزیر جنگ اسرائیل و رییس موساد، این هفته هنگام ترک واشنگتن با این نگرانی به اسرائیل بازگشته‌اند که اشتیاق آمریکا به احیای برجام، به توافقی با ایران منجر شود که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را سرعت بیشتری ببخشد.

همچنین، بنی گانتز وزیر جنگ اسرائیل که روز چهارشنبه راهی واشنگتن شده بود، در پایتخت آمریکا با وزرای دفاع و خارجه این کشور ملاقات کرد.

گانتز امیدوار بود با گفتگو درباره مانور مشترک نظامی دو کشور، رویکرد سختگیرانه ‌تری را نسبت به عواقب شکست مذاکرات بازگشت به برجام ترسیم کند اما در نهایت آنچه از مقامات آمریکایی به صورت علنی شنیده شد پایبندی به دیپلماسی بود.

اسرائیل؛ بزرگترین مانع احیای برجام

حالا پایگاه خبری ژاکوبین مگ که یک رسانه سوسیالیست آمریکایی است در تحلیلی به این موضوع پرداخته است. نویسنده گزارش این پایگاه معتقد است اکنون اسرائیل بزرگترین مانع احیای برجام است و مقامات آمریکایی بین برجام و رضایت اسرائیل دچار یک دوراهی شده اند.

نویسنده گزارش در این رابطه می نویسد: " {در میان تمام مشکلات موجود بین ایران و غرب}  دولت دیگری وجود دارد (دولتی که حتی یکی از طرفین توافق هسته ای نیست) که موضع تندروانه آن موانعی را در راه احیای برجام ایجاد کرده است: اسرائیل".

نویسنده به مواضع تند نخست وزیر اسرائیل در چند وقت اخیر اشاره دارد و می نویسد: نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه، در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر شکست مذاکرات، از کشورهایی که در وین شرکت می ‌کنند، خواست تا «یک سیاست و خط و مشی سختگیرانه» علیه ایران اتخاذ کنند. بر اساس اخبار کانال 12 اسرائیل، مقامات اسرائیلی از ایالات متحده خواسته اند تا با حمله مستقیم به ایران یا حمله به پایگاه ایران در یمن یک رویکرد نظامی در پیش بگیرد."

نویسنده سپس تاکید دارد که اقدامات اسرائیل علیه برنامه هسته ای ایران فقط کلامی نبوده و این رژیم تا کنون اقدامات مختلفی را برای متوقف ساختن فعالیت هسته ای ایران انجام داده است: "بین سال‌های 2010 تا 2012، چهار دانشمند هسته ‌ای ایرانی توسط اسرائیل ترور شدند. در ژوئیه 2020، اقدام خرابکارانه اسرائیل خسارت هایی را به سایت هسته ای نطنز ایران وارد کرد. در نوامبر 2020، اندکی پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، عوامل اسرائیلی از سلاح های کنترل از راه دور برای ترور دانشمند ارشد هسته ای ایران {شهید فخری زاده} استفاده کردند. ایران  می توانست تلافی کند اما این کار را نکرد چرا که ممکن بود ایالات متحده از اسرائیل حمایت کرده و آینده مذاکرات هسته ای به خطر بیفتد."

ژاکوبین مگ سپس می افزاید: "پس از هر یک از اقدامات خرابکارانه اسرائیل، ایرانی ها به سرعت تاسیسات خود را به روز کرده و حتی ماشین های جدیدتری را برای غنی سازی سریعتر اورانیوم به کار گرفتند. در نتیجه، مقامات آمریکایی اخیرا به همتایان اسرائیلی خود هشدار دادند که حملات به تاسیسات هسته ای ایران نتیجه معکوس دارد و بهتر است اسرائیلی ها دست از این کار بردارند."

تحلیلگر پایگاه خبری آمریکایی در ادامه می نویسد: "با این حال، با نزدیک شدن به زمان احیای برجام، اسرائیل مقامات ارشد خود را به کشورهای خارجی می فرستد تا مانع از توافق غرب با ایران شود. این سفرها چنان وسعت داشت که حتی یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل هفته گذشته به لندن و پاریس رفت و از مقامات انگلیس و فرانسه خواست که از قصد ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته ای حمایت نکنند."

نویسنده مدعی است که اسرائیل در کنار درخواست های شفاهی و اقدامات دیپلماتیک علیه ایران، در حال آماده سازی نظامی هم است و آنها 1.5 میلیارد دلار برای درگیری نظامی احتمالی با ایران اختصاص داده اند.

دیوانه ای که یک سنگ را به چاه انداخت

تحلیلگر رسانه سوسیالیستی آمریکا سپس به بررسی علل کشیده شدن اوضاع به این حالت می پردازد و تاکید دارد که خروج غیر قانونی دونالد ترامپ از برجام همه چیز را به هم ریخت و به جز اینکه اعتبار برجام را از بین برد، با تحریم های ناجوانمردانه اش باعث آسیب دیدن مردم ایران شد.

نویسنده تاکید دارد که این تحریم ها چنان گسترده و غیر انسانی بودند که حتی قبل از شیوع کرونا هم شامل برخی داروهای سرطان می شد و بسیاری از شهروندان ایرانی را تحت تاثیر قرار می داد. بعد از کرونا هم این تحریم ها رنگ جدیدی به خود گرفت و باعث افزایش مرگ و میر ایرانی ها بر اثر ویروس کووید 19 شد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها