کد خبر: 639520
تاریخ انتشار :

ریز و درشت بودجه سال آینده؛ از حذف ارز 4200 تومانی تا افزایش سن بازنشستگی

آخرین خبر/ صبح امروز اولین لایحه بودجه پیشنهادی دولت سیزدهم رونمایی شد. از نکات مهم بودجه 1401 تعیین تکلیف ارز 4200 تومانی ، فروش نفت، پیشنهاد افزایش 29 درصدی حداقل حقوق، میزان یارانه و حذف بند مربوط به رقم وام ازدواج می باشد.

ریز و درشت بودجه سال آینده؛ از حذف ارز 4200 تومانی تا افزایش سن بازنشستگی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یارانه ۱۳۰ هزار میلیاردتومانی به جای ارز ترجیحی

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در ازای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی پیشنهاد داده، یارانه ای جدید به مردم پرداخت شود. بر این اساس  در تبصره 14 این لایحه در خصوص هدفمندی یارانه ها پیشنهاد پرداخت 100 هزار میلیارد تومان یارانه جدید در سال آینده به مردم در ازای اصلاح ارز 4200 تومانی و جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی ، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم آمده است. این در حالی است که از سال 97 که ارز ترجیحی برای 25 کالای اساسی در نظر گرفته شده بود رفته رفته کاهش یافت تا اینکه در بودجه سال آینده نهاده های دامی و دانه های روغنی حذف گردید.

دولت سال آینده 73.8 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم می‌دهد

دولت قصد دارد همانند سال 1400 در لایحه بودجه سال آینده 73 هزار 800 میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت کند. طبق جزئیات تبصره 14 هدفمندی یارانه‌ها برای یارانه نقدی و غیرنقدی 42 هزار و 800 میلیارد تومان و همچنین اجرای طرح معیشت بنزینی نیز 31 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

همچنین برای کاهش فقر مطلق خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی 35 هزار 660 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

پیش بینی افزایش میزان فروش نفت 

فروش نفت حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز و قیمت نفت حدود ۶۰ دلار درنظر گرفته شده است. کل سهم دولت از صادرات نفت ۳۸۱ هزار میلیارد تومان معادل ۲۵ درصد از کل بودجه کشور است که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد نشان میدهد.

نرخ تسعیر

 نرخ تسعیر دلار ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده است.

مالیات بر منازل مسکونی بالای 10 میلیارد تومان

در این لایحه برای اولین بار همه خودروهای بالای ۱ میلیارد و منازل مسکونی و ویلاهای بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات بر دارایی میشوند که بصورت سالانه اخذ خواهد شد. 

حداقل حقوق مشمولان خدمات کشوری 4.5 میلیون تومان‌/ افزایش 29 درصدی حداقل حقوق بگیران  قانون خدمات کشوری

در لایحه بودجه سال آینده افزایش 29 درصدی حداقل حقوق بگیران مشمول قانون خدمات کشوری پیشنهاد شده است.

در بودجه حقوق افرادی که از متوسط حقوق کمتر می‌گیرند از حقوق افرادی که از متوسط بیشتر می‌گیرند، بیشتر رشد خواهد کرد و فاصله حقوق کاهش می‌یابد:

افزایش ناخالص حقوق به‌صورت پلکانی معکوس از 5 درصد تا ‌29 درصد‌ می باشد

 سقف معافیت مالیاتی حقوق سال آینده 5 میلیون تومان شد

دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داد سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی ماهانه 5 میلیون تومان باشد.

 دولت سال آینده 88 هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروشد

دولت در لایحه بودجه سال 1401 قصد دارد 88 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری و فروش انواع اوراق مالی و اسلامی درآمد کسب کند.

در بخش تملک دارایی‌های مالی، بازپرداخت 128 هزار 296 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

پیش بینی دولت برای کسب درآمد از مالیات ها

دولت پیش بینی کرده است که از محل مالیات ها  حدود 400 هزار میلیارد تومان کسب درآمد کند این در حالی است که در بودجه 1400 مرکز پژوهش های مجلس معادل 247 هزار میلیارد تومان به عنوان درآمدهای مالیاتی پیش بینی کرده بود.

پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی

یکی از پیشنهادات مطرح شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ افزایش سن بازنشستگی کارکنان دولت است بر این اساس قرار است سن بازنشستگی برخی از کارمندان حداقل دو سال افزایش پیدا کند

وام ازدواج‌ برای سال آینده حذف شد؟

بند مشخص و رقم وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه سال 1401 حذف شده است و ظاهرا دولت اختیار کلی برای تعیین آن در هیات وزیران با هماهنگی دستگاه‌ها درخواست کرده است.

 پیشنهاد تمدید قانون برنامه ششم برای سال آینده

دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد داد قانون برنامه ششم توسعه برای یک سال تمدید شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها