کد خبر: 639617
تاریخ انتشار :

نکاتی مهم درباره واکسیناسیون؛ دوز سوم چه واکسنی بزنیم؟

همه آنچه باید درباره دوز سوم واکسن کرونا بدانید.

نکاتی مهم درباره واکسیناسیون؛ دوز سوم چه واکسنی بزنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تزریق دوز سوم واکسن کوویدـ 19برای افراد بالای 40سال، به شرط فاصله زمانی 3تا 4ماهه از تزریق دوز دوم، در حالی آغاز شده که با وجود توصیه وزارت بهداشت مبنی بر تزریق همان واکسن‌های دوز اول و دوم، باز هم برخی به‌دنبال واکسن‌هایی با برندهای دیگرند تا سناریوی کمیاب شدن آسترازنکا برای تزریق دوز اول واکسن تکرار شود. حالا خبرهایی که از مراکز واکسیناسیون به گوش می‌رسد حکایت از مراجعه تعداد زیادی از افراد برای تزریق واکسن آسترازنکا دارد؛ با این تصور که ایمنی بیشتری به فرد می‌دهد.

تزریق 2دوز واکسن کرونا در کشور، روند مناسبی را طی می‌کند و براساس آمار وزارت بهداشت، نزدیک به 80درصد جمعیت بالای 12سال حداقل یک دوز واکسن‌شان را دریافت کرده‌اند. در شبانه‌روز اخیر، بیش از 101هزار دوز واکسن برای نوبت اول و بیش از 220هزار دوز برای نوبت دوم تزریق شده است و سهم دوز سوم، 226هزار دوز بوده است. از چهاردهم مهر هم با آغاز تزریق دوز سوم براساس همان اولویت‌های گروه‌های پرخطر، تاکنون بیش از 2میلیون و 500هزار دوز تزریق شده است.

با گسترس شیوع اومیکرون در69کشورهای جهان، تزریق دوز سوم با گذشت 3تا 6‌ماه از ترزیق دوز دوم واکسن، ضروری اعلام شده است؛ دوز سوم یا تقویتی واکسن در افراد دریافت‌کننده 2دوز واکسن کرونا، با هدف بهبود ایمنی ناشی از 2دوز قبلی تزریق می‌شود و کمک می‌کند تا در طولانی‌مدت محافظت و ایمنی در برابر نوع شدید کوویدـ19ایجاد شود.

به استناد مطالعات انجام شده درباره کارایی دوز سوم بر بدن، افراد دریافت‌کننده این واکسن نسبت به آنها که حداقل 5‌ماه از تزریق دوز دوم‌شان گذشته، 93درصد خطر کمتری برای بستری شدن به‌دلیل ابتلا به کرونا، دارند. همچنین شدت بیماری و خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا در افرادی که دوز سوم را دریافت کرده‌اند به‌ترتیب ۹۲ و ۸۱ درصد کمتر اعلام شده است.

در این میان کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا، تزریق دوز سوم برای گروه سنی بالای 18سال را هم تصویب کرده و حالا افراد بالای 40سال، به‌ترتیب دیگر گروه‌های سنی در اولویت تزریق قرار خواهند گرفت. تزریق دوز سوم برای تمامی واکسن‌ها توصیه می‌شود؛ درحالی‌که عده‌ای تصور می‌کنند، تزریق دوز سوم تنها برای دریافت‌کنندگان سینوفارم است؛ واکسنی که بیشترین سهم را در واکسینه کردن جمعیت کشور داشت.

درحالی‌که براساس اعلام متخصصان نظام سلامت، تزریق دوز سوم برای واکسن‌های آمریکایی هم توصیه شده است، تنها تفاوت در فاصله زمانی بین دریافت دوز دوم و سوم واکسن است. این فاصله زمانی برای سینوفارم 3تا 4‌ماه و برای فایزر 5تا 6‌ماه اعلام شده است. گفته می‌شود اختلاف چندانی در مدت زمان کم شدن اثربخشی آنها وجود ندارد.

معاون وزیر: تمام واکسن‌ها موجود است

از میان گزینه‌های تزریق دوز سوم واکسن، هر روز به تعداد متقاضیان آسترازنکا افزوده می‌شود. انتشار اخبار و مقالات متعدد درباره ایمنی‌زایی آسترازنکا و اثربخشی آن نسبت به سایر واکسن‌ها، منجر شده تا افراد تمایل بیشتری برای دریافت این واکسن داشته باشند؛ درست مانند اتفاقی که در اوایل تزریق دوز اول واکسن کرونا رخ داده بود و همه در جست‌وجوی آسترازنکا بودند. میزان تقاضای بالا برای این برند از واکسن، موجودی مراکز واکسیناسیون برای این واکسن را صفر کرد؛ این در حالی است که اولویت تزریق این واکسن برای دوز دوم یا تزریق سومین دوز به سالمندان بالای 60سال است.

با اینکه بسیاری از مراجعه‌کنندگان با نبود این واکسن در مراکز واکسیناسیون مواجه شده‌اند، اما کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت کمبود واکسن‌های آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون کشور را تأیید نمی‌کند و به ما می‌گوید: «در وهله اول به هیچ‌عنوان برای تامین دوز دوم تزریق آسترازنکا مشکلی وجود نداشته است و در تمام استان‌ها توزیع به‌صورت مرتب انجام می‌شود، اما اینکه به‌دلیل برخی تصورات و تقاضای زیاد برای دوز سوم عنوان شود که آسترازنکا موجود نیست یا کم است را تأیید نمی‌کنم. ما تمام واکسن‌های مورد نیاز برای تزریق دوز سوم را تامین کرده‌ایم و مردم می‌توانند با مراجعه به مراکز تزریق دوز سوم واکسن‌شان را با هدف افزایش سطح ایمنی تزریق کنند.»

به‌گفته این مسئول حتی درباره تزریق دوز سوم واکسن هم همان شعار سازمان بهداشت جهانی یعنی «اولین واکسن در دسترس، بهترین واکسن» مطرح است و تنها هدف از مرحله سوم واکسیناسیون در کشور افزایش ایمنی در جامعه و مقابله با جهش‌های جدید ویروس و پیک ششم است. براساس دستورالعمل اعلام شده از سوی وزارت بهداشت برای تزریق دوز یادآور، کسانی که در نوبت اول و دوم، اسپوتنیک‌وی، سینوفارم، آسترازنکا و کووایران برکت تزریق کرده باشند، بهتر است دوزسوم را هم از همان نوع اول تزریق کنند که البته با توجه به واردات کم بهارات و اسپوتنیک‌وی، واکسن‌های آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس به‌عنوان دوز سوم درنظر گرفته شده است. البته تزریق آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس در نوبت یادآور دیگر واکسن‌ها هم مجاز و مورد تأیید است.

اطلاع‌رسانی‌ درباره تزریق دوز سوم واکسن مناسب نیست. هر کس اطلاعات مورد نیازش را از جست‌وجو در گوگل یا در فضای مجازی و یا حتی پرس و جو از پزشکان به‌دست می‌آورد. با اینکه تاکنون اطلاعیه‌های زیادی از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، اما مردم همچنان برای تزریق دوز سوم، سرگردانند و نمی‌دانند باید چه واکسنی تزریق کنند. اخبار ضد‌ونقیض درباره عوارض واکسن هم به آشفتگی مردم دامن زده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره ضرورت افزایش اطلاع‌رسانی درباره تزریق دوزهای یادآور واکسن می‌گوید: «بارها در این‌باره اطلاع‌رسانی انجام شده. واکسیناسیون نوبت سوم از 14مهر ابتدا برای کادر بهداشت و درمان، افراد در معرض ابتلای شدید کرونا و گروه سنی بالای 60سال آغاز شد.

در مرحله دوم افراد بالای 40سال فراخوان شدند که این افراد می‌توانند با درنظر گرفتن فاصله زمانی (گذشت 4‌ماه از تزریق سینوفارم و 6‌ماه از تزریق آسترازنکا) به مراکز واکسیناسیون مراجعه و تزریق دوز سوم واکسن‌شان را انجام دهند. در مرحله بعدی هم دیگر گروه‌های بالای 18سال دعوت می‌شوند. تمام توضیحات درباره تزریق دوز سوم واکسن در این مراکز به مردم ارائه و به آنها گفته می‌شود با توجه به واکسن‌های تزریق شده در نوبت اول و دوم مجاز به تزریق چه نوع واکسنی هستند.»

2 واکسن ایرانی در سبد تزریق دوز سوم

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده از یک واکسن با پلتفرم متفاوت با نوع واکسن در دوزهای قبلی، مورد تأیید است. شاید همین مسئله منجر شده تا مردم درخواست بیشتری برای تزریق دوز سوم، متفاوت با دوزهای قبلی‌شان داشته باشند. از آنجایی که بسیاری از جمعیت کشور، سینوفارم تزریق کرده‌اند، حالا تمایل دارند تا آسترازنکا دریافت کنند.

البته معاون وزیر بهداشت، تقاضا برای برندهای خاص در تزریق دوز سوم را علمی نمی‌داند و می‌گوید: «توصیه‌ها در تزریق دوز سوم واکسن، همان واکسن نوع اول و دوم است. هیچ توصیه‌ای مبنی بر تزریق نوع واکسن خاصی نشده که هجوم و تقاضا تنها برای یک برند را افزایش دهد و باعث کمبود یک نوع واکسن در کشور شود. ما براساس سبد واکسیناسیون کشور، تزریق دوز یادآور را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و خدمات‌رسانی انجام می‌شود و این را که چه تقاضایی درباره چه واکسن‌هایی است شاید ما نتوانیم اجابت کنیم.»

از میان 5واکسن ایرانی در سبد واکسیناسیون کشور، به جز برکت و فخرا که پلتفرم مشابه سینوفارم دارند، 3واکسن دیگر یعنی پاستوکووک، اسپایکوژن و کووپارس با پلتفرم‌های متفاوت می‌توانند به‌عنوان واکسن‌های متفاوت در دوز سوم مورد استفاده قرار بگیرند که تنها برکت و پاستوکووک پلاس به‌عنوان واکسن یادآور مجاز به تزریق اعلام شده‌اند.

معاون وزیر بهداشت درباره اضافه نشدن دیگر واکسن‌های ایرانی به سبد واکسیناسیون تزریق دوز سوم هم بیان می‌کند:« در تمام مراکز، واکسن‌های ایرانی هم تزریق می‌شود، اما هم‌اکنون تنها 2واکسن برکت و پاستوکووک پلاس برای تزریق دوز سوم درنظر گرفته شده است.

ما تنها کشوری هستیم که انواع واکسن‌ها را در سبد واکسیناسیون داریم، اما تمام تدبیرمان پوشش سریع واکسیناسیون دوز سوم برای افرادی است که 4تا 6‌ماه از تزریق دوز دوم آنها گذشته است. در تمام مراکز واکسیناسیون، واکسن‌های درنظر گرفته شده برای تزریق دوز سوم فراهم است و هیچ مشکلی وجود ندارد. اما درباره توصیه‌هایی مبنی بر تزریق متفاوت واکسن‌هایی با پلتفرم‌های متفاوت هم باید بگویم که تمام سیاست‌های اعمال شده برای واکسیناسیون در کشور با هدف سلامتی، اثربخشی و ایمنی‌زایی بیشتر در جامعه صورت گرفته است.»

چرا باید دوز سوم بزنیم؟

حیدری در پاسخ به این سؤال که اگر افراد برای تزریق دوز سوم مراجعه نکنند، آیا در معرض خطر قرار می‌گیرند هم توضیح می‌دهد: «تزریق دوز سوم برای تمام افراد بالای 18سال تصویب شده، اما برای جلوگیری از ازدحام در مراکز، گروه‌های سنی به‌ترتیب اولویت اعلام می‌شوند. اگر با گذشت زمان اعلام شده از تزریق دوز دوم هم افرادی برای تزریق دوز سوم مراجعه کنند با کاهش سطح ایمنی بدن‌شان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار خواهند گرفت.

یکی از راه‌های مقابله با پیک ششم و سویه اومیکرون، افزایش ایمنی در سطح جامعه با افزایش سطح پوشش واکسیناسیون برای تزریق هر دو دوز اولیه و دوز سوم است. البته درباره ویروس جهش‌یافته جدید از آفریقای جنوبی هنوز گزارشی از ورود آن به کشور با توجه به آزمایشات انجام شده و رصد جامعه نداشته‌ایم، اما به هر صورت اومیکرون در بیش از 60کشور جهان مشاهده شده و ما هم نمی‌توانیم ادعا کنیم که قطعا ویروس به کشور وارد نشده باشد. بهترین استراتژی، واکسیناسیون و بالا بردن پوشش واکسن است و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی. تزریق دوز سوم هم می‌تواند ایمنی جامعه را بالا ببرد.»

این در حالی است که برخی عنوان می‌کنند با تزریق یک یا دوز واکسن کرونا عوارض مختلفی را تجربه کرده‌اند و همین مسئله باعث ترس‌شان از تزریق دوز دوم می‌شود، حیدری در این‌باره توضیح می‌دهد:‌ «درباره تمام واکسن‌ها عوارض مشابه و جزئی وجود دارد که در حال رصد و بررسی است و به معاونت درمان وزارت بهداشت گزارش می‌شود. البته تاکنون هیچ عارضه جدی و خطرناکی درباره تزریق واکسن‌ها گزارش نشده، اما عوارض گزارش شده هم با تشکیل پرونده‌ در دست بررسی است. درصورت گزارش موارد جدی هم، پرونده بیماران در کمیته علمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و درباره بروز آن عوارض تصمیم‌گیری و اظهارنظر می‌شود.»

616545_224

منبع: همشهری آنلاین

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها