کد خبر: 639662
تاریخ انتشار :

بودجه 1401 چکش‌کاری اساسی می‌خواهد

فردا | ابوذر ندیمی گفت: در مجموع بودجه 1401 را پیام‌آور گرانی و تورم می‌بینم و باید از سوی نمایندگان چکش‌کاری اساسی‌ای بر رویش انجام شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امروز محتوای لایجه بودجه 1401 منتشر شد و واکنش‌هایی را به همراه داشت؛ اینکه آیا این بودجه می‌تواند گره‌گشای وضعیت نابسمان اقتصادی ایران باشد یا خیر؟

ابوذر ندیمی، نماینده مجلس نهم و کارشناس مسائل اقتصادی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «بودجه برای دولتی که تازه روی کار آمده باید اولین پیام رسمی اقتصادی باشد. انتظار این بود که دولت هدف‌های اقتصادی‌اش را با بودجه نشان می‌داد و مثلا اگر می‌گوید ارز 4200 تومانی حذف شود، طرح این موضوع صرفا برای برداشتن بار مسئولیت از دوش خودش نباشد و شفاف کند که در این مسیر چه تعامل‌هایی با مجلس خواهد داشت».

او ادامه داد: «دومین موضوع تفاوت بودجه جاری و زیرساختی است. شاید دولت بتواند با بودجه جاری امور روزمره را کنترل کند اما به هر حال دولت موظف است تعیین کند که برای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت چه بودجه‌ای در نظر دارد».

این نماینده اسبق مجلس اظهار کرد: «نکته دیگر وابستگی خاصی است که بودجه 1401 به سرمایه‌گذاری خارجی دارد. در لایحه بودجه آمده است که 26ملیارد یورو تسهیلات خارجی جذب می‌شود و دولت معلوم نکرده که آیا تحصیل چنین رقمی میسر است یا خیر؟ و از چه طریق؟ آیا همه‌اش از روسیه و اروپا به دست می‌آید؟ و مهم‌تر از همه آیا دولت احیای برجام و رفع تحریم‌ها را در این موضوع قطعی می‌داند؟ افزون بر این، رقم مشخص‌شده قرار است در چه زمینه‌هایی مصرف شود؟»

او درخصوص افزایش درآمدهای مصرح در بودجه، مطرح کرد: «درآمدهای دولت هم در بودجه 1401 افزایش یافته و معلوم نیست منابع این افزایش درآمد چیست؟ و آیا افزایش درآمد دولت فشار را بیش از پیش بر دوش مردم می‌اندازد؟ از طرفی با نگاه به بودجه می‌بینیم که دولت بزرگ‌تر می‌شود و برخلاف آنچه گفته می‌شد که هزینه‌های دولت باید کاهش یابد اما در عمل این اتفاق رخ نداده است».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره مالیات‌ها هم خاطرنشان کرد: «تأمین درآمد دولت از طریق مالیات‌ها هم به طور محسوسی افزایش یافته و اگر قرار باشد مانند سابق از برخی نهادها مالیات اخذ نشود، نتیجه‌اش می‌شود افزایش فشار بر مردم عادی و در شرایطی رکود وجود دارد و رونق اقتصادی نیست، مردم بازهم تحت فشار قرار می‌گیرند. درباره نفت هم عدد بشکه‌ پیش‌برآوردی است؛ یعنی انگار به نتیجه‌رسیدن مذاکرات مفروض است که قیمت هر بشکه 60دلار در نظر گرفته شده است».

ندری درباره تخصیص منابع برای طرح رتبه‌بندی معلمان هم اشاره کرد: «در لایحه بودجه دیده نمی‌شود که برای تمام مطالباتی که در طرح رتبه‌بندی معلمان آمده تخیص اعتبار داده شده باشد و گرچه با افزایش حقوق معلمان مواجه خواهیم بود اما این همه مطالبات مطرح‌شده در طرح رتبه‌بندی نیست. در لایحه بودجه دولت در بخش فرعی اعتبار 25هزار میلیاردی برای طرح رتبه‌بندی در نظر گرفته شده اما چون در بخش فرعی آمده، دولت این موضوع را به اختیار نمایندگان واگذار کرده و لازم است نمایندگان محترم مجلس از حق خود استفاده کنند و با قطعی‌کردن این 25هزار میلیارد تومان گامی در راستای احقاق حقوق معلمان بردارند».

او در پایان گفت: «من در مجموع بودجه 1401 را پیام‌آور گرانی و تورم می‌بینم و باید از سوی نمایندگان چکش‌کاری اساسی‌ای بر رویش انجام شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها