کد خبر: 639743
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با بیژن مقدم

افزایش مالیات برای مردم عادی کمکی به اقتصاد نمی‌کند

بیژن مقدم گفت: کارمندان و کارگران که پیش از پرداخت حقوق‌شان مالیاتشان کم می‌شود. بنابراین افزایش مالیات برای مردم عادی کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند و امیدواریم دولت به سمت اخذ مالیات از نهادهایی که مالیات نمی‌دهند و جلوگیری از فرار مالیاتی برود.

افزایش مالیات برای مردم عادی کمکی به اقتصاد نمی‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: بودجه سال آینده بحث‌ها و نظرهای زیادی را به همراه داشته است و موافقان و مخالفانی دارند. در این بین یک پرسش ساده اما مهم مطرح است؛ اینکه آیا بودجه سال آینده به بهبود معیشت مردم کمکی می‌کند یا خیر؟

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره ابعاد بودجه سال 1401 به «نامه‌نیوز» گفت: «من اقتصاددان نیستم و نمی‌توانم درباره جزئیات بودجه نظر تخصصی دهم اما به نظرم ذکر یک نکته ضروری است. ما باید کلیت بودجه را قضاوت کنیم و نمی‌شود یک بخش را بگیریم و روی آن مانور دهیم و طوری القاء کنیم که گویی تمام بودجه بر مشکلات مردم می‌افزاید. متأسفانه در فضای مجازی کارهایی سطحی علیه بودجه می‌شود که همه آنها بی‌اساس است. ما باید تحلیل تخصصی بودجه را از کارشناسان اخذ کنیم نه آن بر موج سوار شویم».

او ادامه داد: «مثلا می‌گویند دولت با افزایش بودجه خود، بزرگ‌تر از گذشته شده است؛ در صورتی که گفته نمی‌شود که دولت اگر بخواهد افزایش حقوق قانونی و مقرر را به کارمندانش بدهد باید بودجه‌اش را افزایش دهد و اگر این کار را نکند، چه‌طور از پس پرداخت افزایش حقوق کارکنان دولت برآید».

این فعال سیاسی مطرح کرد: «البته حتما بودجه نقایصی دارد و برای همین مجلس این حق را دارد که بودجه را چکش‌کاری کند و طبیعی است که بودجه نهایی با این بودجه‌ای که اکنون می‌بینیم تفاوت‌هایی خواهد داشت».

او همچنین درباره درآمد مالیاتی مقرر در بودجه سال آینده اظهار کرد: «هدف بسیار مهمی وجود دارد که باید وابستگی نفتی را کم کنیم؛ حالا ما ارادی یا غیرارادی و با فشارها و تحریم‌های بیگانگان به این سمت رفته‌ایم. وقتی می‌خواهیم وابستگی نفتی را کاهش دهیم، طبیعی است که به سم افزایش مالیات برویم و این رویکرد منطقی است اما گرفتن مالیات از بنگاه‌ها، سازمان‌ها، دستگاه و افرادی که گردش مالی بسیار زیادی دارند و در عین حال می‌بینیم که مالیات نمی‌دهند یا فرار مالیاتی دارند؛ وگرنه کارمندان و کارگران که پیش از پرداخت حقوق‌شان مالیاتشان کم می‌شود. بنابراین افزایش مالیات برای مردم عادی کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند و امیدواریم دولت به سمت اخذ مالیات از نهادهایی که مالیات نمی‌دهند و جلوگیری از فرار مالیاتی برود».

مقدم در پایان با انتقادی از دولت، گفت: «در این بین یک انتقاد به دولت وارد است؛ اینکه چرا مانند روال جلسه با رسانه‌ها پیش از ارائه بودجه را نادیده گرفت. ما ندیدیم که سازمان برنامه و بودجه پیش از آنکه بودجه به مجلس ارائه شود با خبرنگاران و رسانه‌ها نشستی برگزار کند و چارچوب بودجه را توضیح دهد. اکنون که گفته می‌شود مثلا در فلان حوزه بودجه زیاد یا کم است، به این دلیل است که دولت نشستی برای ارائه ساختار بودجه برگزار نکرده است که اگر می‌کرد بسیاری از این پرسش‌ها به وجود نمی‌آمد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها