کد خبر: 639877
تاریخ انتشار :

لیر ترکیه به کف جدید سقوط کرد

نرخ برابری لیر در برابر دلار آمریکا پس از این اقدام به رکورد پایین ۱۵.۶۸۹ لیر سقوط کرد، اما در ادامه معاملات، میزان ریزش ارزش ارز ترکیه در برابر دلار به ۱۵.۵ لیر محدود شد.

لیر ترکیه به کف جدید سقوط کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روز پنجشنبه، بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که در ادامه سیاست کاهش نرخ بهره پایه، این نرخ را از ۱۵ درصد به ۱۴ درصد کاهش داده است. در پی اعلام این تصمیم، روند تضعیف لیره ترکیه در برابر ارز‌های معتبر ادامه یافت.

تصمیم به کاهش نرخ بهره در اجرای دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری، و در حالی اتخاذ شده که براساس آمار رسمی، نرخ تورم در این کشور به ۲۱ درصد افزایش یافته است. کاهش نرخ بهره عموما به افزایش تورم کمک می‌کند.

طی چهار ماه گذشته، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را هر ماه یک درصد کاهش داده و از ۱۸ درصد به ۱۴ درصد رسانده است. همزمان، روند سقوط ارزش نرخ برابری لیره ترکیه ادامه داشته است.

در اوایل سال جاری، نرخ لیره در برابر دلار آمریکا اندکی کمتر از ۷.۵ لیره برای هر دلار بود که در ماه فوریه برای کوتاه مدتی به زیر ۷ دلار هم رسید.

روند کاهش ارزش پول ملی ترکیه از اواسط تابستان آغاز شد و در هفته‌های اخیر شدت گرفت. در ماه سپتامبر، هر دلار آمریکا با ۸.۵ لیره ترکیه مبادله می‌شد، اما این نرخ در اواسط نوامبر به نزدیک به ۱۰ دلار و با ادامه این روند، روز گذشته به ۱۴.۸۲ لیره در برابر دلار افزایش یافت.

به این ترتیب، در واکنش به تصمیم امروز بانک مرکزی ترکیه، ارزش لیره در برابر دلار آمریکا بیش از ۵ درصد دیگر تنزل کرد و هر دلار با حدود ۱۵.۶ لیره مبادله شد.

در مجموع، از زمان آغاز کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر، لیره ترکیه نزدیک به ۴۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

منبع: فرارو

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها