کد خبر: 639907
تاریخ انتشار :

کاخ سفید: در حال گفت و گو درباره پیشنهادات روسیه درخصوص اوکراین هستیم

جن سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که با متحدان و شرکای خود در حال گفت و گو درباره پیشنهادات روسیه در خصوص اوکراین هستیم.

کاخ سفید: در حال گفت و گو درباره پیشنهادات روسیه درخصوص اوکراین هستیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه‌نیوز، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره واکنش آمریکا به خواسته های روسیه در خصوص اوکراین از جمله محدودیت ها برای عضویت اوکراین در ناتو افزود که پیشنهادات روسیه را دیده ایم و در حال گفت و گو در مورد آنها با متحدان و شرکای خود هستیم.

وی تصریح کرد: ناتو اعلام کرده است هرگونه مذاکره با روسیه باید بر پایه عمل متقابل باشد و به نگرانی های ناتو در مورد رفتار خطرناک روسیه رسیدگی کند.
سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه بدون توجه به امنیت متحدان و شرکای اروپایی خود با روسیه گفت و گو نخواهیم کرد، اظهار داشت که در مورد اصول کلیدی امنیت اروپا سازش نخواهیم کرد و کشورها حق دارند در مورد آینده خود تصمیم گیری کنند.
این مقام آمریکایی در عین حال گفت که ما چندین دهه است نگرانی های راهبردی خود را با روسیه مدیریت کرده ایم. هیچ دلیلی وجود ندارد که برای کاهش بی ثباتی با روسیه گفت و گو نکنیم اما این کار را با هماهنگی با متحدان و شرکای اروپایی خود انجام خواهیم داد.
پیش از این، کارن دونفرید دستیار وزیر امور خارجه آمریکا با دیمیتری کوزاک معاون دفتر رئیس جمهوری روسیه دیدار و دو طرف برای همکاری در مساله اوکراین توافق کردند.
یک مقام شرکت کننده در مذاکرات کوزاک و دونفرید روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که دو طرف برای ادامه همکاری در اجرای توافقنامه مینسک برای حل مناقشه دونباس با توجه به موضع واشنگتن برای ارائه موقعیت ویژه به این منطقه شرق اوکراین توافق کردند.  
سرگئی ریابکوف پیش از دیدار با دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با ریانووستی خاطر نشان کرد که روسیه امیدوار است طرف آمریکایی در آن دیدار، علاقه واقعی به ایده ارائه شده از سوی مسکو درباره تضمین‌های امنیتی را نشان دهد.
آمریکا که همواره به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قراردادن روسیه به عنوان ابرقدرت رقیب خود در شرق بوده، اکنون با طرح این ادعا که حضور نیروهای روس در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود، به دنبال بهانه‌ای تازه برای ایجاد تنش در این منطقه و افزایش فشار بر روسیه است.

روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

آمریکا در حالی مدعی تحرکات جدی روسیه در مرز با اوکراین شده است که واشنگتن و کی ‌یف اخیرا به متحدان اروپایی‌شان اعلام کرده‌اند تحرکات نیروها در مرز با اوکراین نشان‌دهنده آمادگی جدید مسکو برای حمله به اوکراین است.

اوکراین از آمریکا خواسته تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی در دستورکارش قرار دهد.

در این میان دولت بایدن نگران است که اهداف روسیه در قبال اوکراین ممکن است مذاکرات واشنگتن- مسکو در مورد حملات سایبری و کنترل تسلیحات را از مسیر اصلی منحرف کند.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می‌کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها