کد خبر: 639955
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با جعفرقنادباشی

ایران در صحنه واقعیات دست بالا را دارد

جعفر قنادباشی معتقد است که صحنه واقعیات و صحنه تبلیغات در جریان مذاکرات تفاوت داشته و ایران در صحنه واقعیات دست بالا را دارد.

ایران در صحنه واقعیات دست بالا را دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – مذاکره کنندگان در وین به یک پیش‌نویس جدید دست یافته و بعد از یک وقفه 10 روزه گفت‌وگوها را از سر خواهند گرفت. اینکه در ادامه مذاکرات چه پیش‌ خواهد آمد معلوم نیست اما امیدواری‌ها در ایران افزایش یافته است. بسیاری از کارشناسان از انعطاف ایران و آثار مثبت آن می‌گویند و برخی دیگر نیز معتقدند که ایران دست بالا را دارد چون در مواضع خود راسخ است و پافشاری می‌کند. 

جعفر قنادباشی، دیپلمات پیشین در تحلیل اوضاع مذاکرات به «نامه نیوز» گفت: «مذاکرات دشواری است و 

صحنه تبلیغات و واقعیات هم با هم کاملا متفاوت است».

وی توضیح داد: «در صحنه واقعیت غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌ها نمی‌تواند ادامه یابد و این به زیان آنها است. در صحنه تبلیغات اما سعی دارند که تمایل به عقب نشینی را پنهان کرده و ایران را متهم کنند».

وی ادامه داد: «موضع ما اما محکم است و پیشنهادات ما هم در همین راستا است. ما غیر از لغو تحریم هیچ تعهداتی را نمی‌پذیریم. اظهارات مقامات ایران و مقامات غربی نیز مجموعا نشان می‌دهد که موضع ایران بسیار مستحکم است و آنها در موضع انفعال هستند».

قنادباشی گفت: «یکی از نشانه‌ها اظهارات مقامات امریکایی است که اگرچه در مذاکرات شرکت ندارند اما مرتبا مذاکره را تنها راه دانسته و خروج خود از برجام را اقدامی اشتباه قلمداد می‌کنند. تاکید آنها بر تنها راه بودن مذاکره نشانه این است که گزینه‌های دیگر روی میزشان به نتیجه نرسیده و حرف‌های قبلی خود را رد می‌کنند».

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل افزود: «اروپایی ها هم مشکلات بسیاری دارند. غیر از مشکلات کرونا، اقتصاد به هم ریخته تحت تاثیر کرونا دارند. فرانسه که در آفریقا هم موقعیت خود را از دست می‌دهد و از منابع درآمدی آنجا دور می‌ماند. در این شرایط به نظر می‌رسد که مجموعا قدرت ایران کاملا مشخص است و دست برتر را داریم».

وی همچنین در پاسخ به اینکه حصول توافق چقدر محتمل است؟ گفت: «مسلما شرایط گذشته قابل تکرار نیست و غربی‌ها می‌دانند که با تکرار شرایط قبلی بسیاری از فرصت‌های خود را از دست می‌دهند. عضویت ما در شانگهای یعنی نگاه به شرق و این برای غربی‌ها خیلی سنگین است. ممکن است که به این نگرانی اعتراف نکنند اما نگران هستند که ایران از این پس با همه طرف‌ها کار خواهد کرد. آنها فقط یک امید دارند و ان این است که با فضاسازی و جنجال آفرینی و به کار‌گیری عناصر خود در فضای مجازی امید ایران و روحیه تیم را تضعیف کنند.»

 


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها