کد خبر: 640069
تاریخ انتشار :

ورود اُمیکرون و بازگشت نگرانی‌ها

رفع محدودیت‌های عجولانه

جلسه‌ای اضطراری با حضور وزیر بهداشت و اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد. نشستی که در آن بار دیگر اعضای علمی و پزشکان خواستار برقراری دست‌کم یک ماه قرنطینه سراسری، بازگشت محدودیت‌ها و تعطیلی مدارس و تمام واحدهای آموزشی شده و البته همچون همیشه درنهایت راه به جایی نبرده و خروجی جلسه چیزی نبود جز تذکر درباره ضرورت تسریع واکسیناسیون و تاکید بر استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری فیزیکی.

رفع محدودیت‌های عجولانه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بالاخره مسئولان وزارت بهداشت ورود سویه جدید ویروس کرونا را به کشور تایید کرده و بر این اساس محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دیروز در گفت‌وگویی با صداوسیما، با اشاره به دو شهروند ایرانی که به‌گفته او «مشکوک به ابتلا به سویه اومیکرون» هستند، گفت که اولین مورد ابتلا به این سویه جدید ویروس کرونا در کشور شناسایی شده است. این درحالی بود که دیروز و درپی تایید تست این شهروند ایرانی ساکن پایتخت، جلسه‌ای اضطراری با حضور وزیر بهداشت و اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد. نشستی که در آن بار دیگر اعضای علمی و پزشکان خواستار برقراری دست‌کم یک ماه قرنطینه سراسری، بازگشت محدودیت‌ها و تعطیلی مدارس و تمام واحدهای آموزشی شده و البته همچون همیشه درنهایت راه به جایی نبرده و خروجی جلسه چیزی نبود جز تذکر درباره ضرورت تسریع واکسیناسیون و تاکید بر استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری فیزیکی. 

این درحالی است که مشکل دیگری که حالا کشور همزمان با ورود سویه جدید ویروس کرونا با آن روبروست، «ضعف توالی‌یابی» است که باعث می‌شود سرعت شناسایی مبتلایان به سویه اومیکرون بسیار کند باشد. مشکلی که بنابر پیگیری خبرنگار «عصر ما» در شناسایی نخستین مبتلا به این سویه جدید نیز دردسرساز شده و درحالی که تست این شهروند ایرانی مبتلا به اومیکرون روز پنجشنبه هفته‌ای که گذشت، به انستیتو پاستور رسیده بود، پس از 4 روز نتیجه بررسی‌ها اعلام و مشخص شد که این فرد به اومیکرون مبتلا شده است. 

حال در شرایطی که به‌گفته دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در صورت اجرا نشدن محدودیت‌ها، احتمالا ظرف یک ماه آینده باید منتظر پیک اومیکرون در کشور باشیم، یک نماینده پیشین مجلس با انتقاد نسبت‌به انفعال و کم‌کاری که طی هفته‌های گذشته در مدیریت و مقابله با کرونا شاهد بودیم، لغو محدودیت‌های کرونایی در این مدت را سیاستی نادرست و عجولانه خوانده که به‌رغم هشدارها در دستورکار وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا قرار گرفت. 

علی اکبری در این رابطه به «عصر ما» گفته است: «از همان روزهای نخست ورود کرونا به کشور، در شرایطی که ما در مجلس تاکید می‌کردیم که باید با مدیریت یکپارچه و اعمال محدودیت‌های کامل ازجمله قرنطینه سراسری مانع از پیشرفت و گسترش ویروس شویم، متاسفانه توجهی نشد.»

او می‌گوید: «در ماه‌های بعد هم که بحث واکسیناسیون مطرح بود، باز شاهد انفعال در واردات و تولید واکسن بودیم و به این ترتیب نیز متاسفانه تعدادی از شهروندان را از دست دادیم.» 

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم در عین حال با تاکید بر این‌که کرونا ویروسی است که مدت‌هاست تمامی جهان را درگیر کرده، می‌گوید: «امروز نه فقط در کشور ما که به هر حال با مشکلات و مصائب مضاعف روبرویم، بلکه در تمامی کشورها شاهد خستگی و کلافگی عمومی هستیم. این ویروس همه را درمانده و خسته کرده است. در این اوضاع اما دستگاه‍‌های اجرایی و متولیان در کشور ما نیز در برخی مقاطع دچار اشتباهاتی شدند که بر مشکلات افزود.» 

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد نسبت‌به نوع مدیریت کرونا، در واکنش به پرسشی درخصوص لغو محدودیت‌های کرونایی که به‌رغم هشدار پزشکان، با اصرار دولت و با دستور ابراهیم رئیسی صورت گرفت، می‌گوید: «متاسفانه دولت با نگاه عجولانه و بیش از حد خوشبینانه، دستور به لغو محدودیت‌ها داد. حال آن‌که فضا باید دست‌کم به‌نحوی مدیریت که حتی اگر بنابر کاهش و لغو محدودیت‌ها داشتند، به‌طور پلکانی عمل می‌شد.»

 این نماینده پیشین مجلس با ابراز امیدواری نسبت‌به عبور از این شرایط، تاکید کرد که باتوجه به ورود سویه اومیکرون به کشور احتمالا طی یکی، دو ماه پیش‌رو با مشکلاتی مضاعف در این خصوص مواجه باشیم. اکبری گفته است: «به هر روی با این اوضاعی که می‌بینیم و نیز باتوجه به کمبودهای اساسی که جامعه پزشکی و پرستاری با آن دست به گریبان است و نظام سلامت را به چالش کشیده، به نظر می‌رسد مردم راهی ندارند جز این‌که خودشان مراقب سلامتشان باشند.» / عصر ما 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها