کد خبر: 640145
تاریخ انتشار :

مطالبه گری از شورای نگهبان

کواکبیان امیدی به نتیجه مطالبه‌گری از شورای نگهبان ندارد و می‌گوید: صحبت در این باره فایده ندارد.

مطالبه گری از شورای نگهبان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز،  درحالی که انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان در توضیح علل ردصلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر و متعاقباً انتشار نامه حدوداً 12 هزارکلمه‌ای لاریجانی به سران قوا و برخی مقام‌های عالی‌رتبه نظام در رد 7 دلیل شورای نگهبان، بار دیگر بحث از انتخابات پرحاشیه 28 خردادماه 1400 را به یکی از اخبار مهم این هفته تبدیل کرد، حالا علی مطهری نایب رئیس پیشین مجلس که همچون لاریجانی با حکم شورای نگهبان از حضور در انتخابات 1400 بازماند، در نامه‌ای خطاب به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ضمن توضیحاتی درباره نادرست بودن هر 7 دلیلی که این شورا در توضیح ردصلاحیت لاریجانی اقامه کرده و انتقاد نسبت‌به عملکرد شورای نگهبان، از این نهاد خواسته که دلایل ردصلاحیت او را نیز اعلام کند؛ درخواستی مستند به قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و سیاست‌های کلی انتخابات که درشرایطی ازسوی علی مطهری مطرح شده که پیش از این مسعود پزشکیان، دیگر کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نیز خواستار این مسئله شده بود و حال برخی ناظران معتقدند که آن‌چه طی یکی، دو روز گذشته رقم خورد می‌تواند منجر به آن شود که در ادامه نوعی جنبش مطالبه‌گری کاندیداهای ردصلاحیت‌شده از شورای نگهبان به جریان بیفتد. هرچند در عین حال برخی دیگر از کاندیداهای ردصلاحیت‌شده با نگاهی متفاوت که البته به نظر واقع‌بینانه‌تر به نظر می‌رسد، تحقق این مهم را بعید می‌دانند. 

چنان‌که مصطفی کواکبیان، یکی از 9 کاندیدایی که با نظر «جبهه اصلاحات ایران» در انتخابات اخیر ثبت‌نام کرد و درادامه همچون دیگر چهره‌های حاضر در آن فهرست 9 نفره، ردصلاحیت شد و از حضور در مرحله اصلی رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری بازماند، در واکنش به پیگیری خبرنگار «عصر ما» تاکید کرد که این مطالبه‌گری راه به جایی نخواهد برد و بی‌نتیجه است. 

او که به‌عنوان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، ازجمله اعضای حقوقی جبهه اصلاحات ایران است، با تاکید بر این‌که از روز 28 خردادماه 1400 به این‌سو هیچ مصاحبه و اظهارنظری درباره انتخابات و بحث ردصلاحیت‌های شورای نگهبان نداشته، تاکید کرد که همچنان تمایلی به صحبت در این رابطه ندارد و صحبت را بی‌فایده می‌داند. این اوضاع که ظاهراً نوعی ناامیدی را دست‌کم در میان برخی نیروهای سیاسی ایجاد کرده، به باور یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب، ناشی از همان شرایطی است که در سطحی گسترده‌تر و عمومی‌تر، باعث شد مردم رغبتی برای حضور پای صندوق‌های رای نداشته‌باشند. 

علی‌محمد نمازی که در این رابطه با «عصر ما» به گفت‌وگو نشسته، معتقد است: این رویکرد شورای نگهبان منجر به راندن بخشی از جامعه از حضور پای صندوق‌های رای شد. این عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به نرخ مشارکت انتخابات اخیر که به کمترین میزان در تمامی ادوار رسید، می‌گوید: گروه بزرگی از شهروندان که در چند انتخابات اخیر به گزینه‌های موردنظر جریان اصلاحات رای می‌دادند و آرای خاکستری نیز به آنان متمایل بود، در انتخابات اخیر پای صندوق نرفتند. 

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب که ردصلاحیت علی لاریجانی را از عجایب انتخاباتی می‌داند که اگرچه پیش از انتخابات نیز بعضی درباره احتمال وقوع آن هشدار می‌دادند اما با هیچ منطقی سازگار نبود، در این رابطه گفته است: ردصلاحیت لاریجانی به‌عنوان یک چهره اصولگرا و معتدل که همواره در این سال‌ها، در مهمترین سمت‌ها فعالیت کرده و همیشه موید و پیرو مواضع رهبری بوده و هست، هنوز هم قابل‌باور نیست.

 او می‌گوید: چطور کسی که سال‌ها رئیس مجلس بوده و وزیر بوده و پیش و پس از آن نیز منصوب و مشاور رهبری بوده و هست، کسی که رئیس صداوسیما و دبیر و نماینده رهبری در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی بوده، ردصلاحیت می‌شود اما مثلاً کسی که صرفاً یکی، دو دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد، تایید صلاحیت می‌شود؟! شاهد بودیم که حتی رهبری در این رابطه تذکر دادند اما شورای نگهبان ترتیب اثر نداد. / منبع: عصر ما

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها