کد خبر: 640162
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت وگو «نامه نیوز» با هادی حق شناس

افزایش یارانه مقدمه حذف ارز 4200 تومانی است

حق شناس کمک به دهک های پایین همزمان با حذف ارز 4200 تومانی را لازم دانست اما تاکید کرد که این یارانه حکم مسکن را دارد و باید به فراخور زمان و تورم تقویت شود.

افزایش یارانه مقدمه حذف ارز 4200 تومانی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز – خبر خوب آقای معاون اقتصادی رئیس جمهور بالاخره اعلام شد و قرار است که یارانه ها در دی ماه افزایش یابد. تحلیلگران اما این را مقدمه حذف ارز 4200 تومانی و یا افزایش حامل‌های انرژی که قطعا تبعات تورمی دارد، می‌دانند. به همین خاطر نیز به آن اندازه‌ای که دولت محترم انتظار داشت از این افزایش یارانه استقبال نکرده و به این امید ندارند که بتواند تبعات تورمی اقدامات بعدی را مهار کند. 

هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی از جمله همین تحلیلگران است. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» در این باره گفت: «احتمالا فلسفه این افزایش یارانه به خاطر حذف ارز 4200 تومانی است. یا به اتفاق غریب به یقین افزایش با افزایش قیمت ارز کالاهای اساسی همراه است که هر دو یک مفهوم را دارد».

وی افزود: «نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که نه افزایش نرخ ارز هدف است و توزیع یارانه هدف. هدف این است که اقتصاد کارکرد صحیح و بهره‌ور داشته باشد. هدف این است که همه کالاها قیمت واقعی داشته باشند. اما آنچه که الان ما می‌بینیم این است که قیمت دلار واقعی نیست. از آنجایی هم که قیمت دلار واقعی نبوده و ارز با نرخ 4200 تومانی در اختیار بخشی از واردکنندگان است، زمینه رانت و فساد وجود دارد و از طرف دیگر کالا با نرخ ارز 4200 تومانی دست مردم نمی‌رسد لذا گفته می‌شود که نرخ ارز باید واقعی شود تا زمینه فساد حذف شود و کالا با قیمت واقعی به دست مردم برسد. در عین حال نیز باید به دهک‌های کم درآمد که آسیب می‌بینند، کمک شود».

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین گفت: «نکته اساسی این است که هیچ وقت – نه در سال 89 که بحث یارانه 45 هزار تومانی مطرح شد و نه حالا – گفته نمی‌شود که تا کی قرار است این مبلغ یارانه پرداخته شود. بالاخره وقتی تشخیص داده می‌شود که یک نفر بیمار است، قبل از آنکه جراحی جدی انجام شود، مسکن استفاده می‌شود و این یارانه‌ها نیز همین حکم را دارد. منتها باید گفته شود که این مسکن تا کی قرار است کارایی داشته باشد و کی نوبت حل ریشه‌ای مسائل خواهد شد.»

حق شناس ادامه: « درست است که دولت اگر بنای حذف ارز 4200 تومانی را دارد باید برای دهک‌های پایین جامعه فکری کند اما باید اقدامات اساسی و راهبردی و اصلاح ساختاری اقتصادی نیز انجام شود. لذا باید دید که این مسکن‌ها تا کی مفید خواهد بود. نکته دیگر آنکه متاسفانه شاهدیم این مسکن‌ها به جای آنکه به مرور زمان قوی‌تر شود، ضعیف‌تر می‌شود. مثلا مردم می‌گویند که در سال 89 با 45 هزار تومان یارانه قدرت خرید مرغ، گوشت، برنج، روغن، تخم مرغ و ... را داشتیم و الان هیچ کدام را نمی‌توان با این مبلغ تهیه کرد. به عبارت دیگر یارانه سال 89 باید حداقل 12 برابر شود تا همان سبد خریدی که آن زمان فراهم می‌کرد، الان وجود داشته باشد. به عبارتی خرید اقلامی که آن زمان با 45 هزار تومان مقدور بود الان بیش از 500 هزار تومان خرج دارد. بر این اساس باید گفت که این رویه تا کی می‌تواند ادامه یابد».

حق‌شناس گفت: «یارانه‌های نقدی حکم همان مسکنی را دارد که تا قبل از جراحی و درمان اساسی به بیمار داده می‌شود . این مسکن‌ها اما باید به فراخور تقویت شد. اکنون اما نشده و حتی تضعیف هم شده و طبیعی است که بیمار درد بکشد. یارانه جدید شاید دو برابر 45 هزار تومان قبلی باشد اما به مراتب قدرت خرید کمتری از آن مبلغ در سال 89 دارد و از این رو خیلی از درد بیمار کم نمی‌کند». 


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها