کد خبر: 640801
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با محمدرضا خباز

اختصاص سهمیه‌بنزین به کدملی طرح روحانی بود+4مزیت

فعال سیاسی گفت: طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی را دولت روحانی می خواست اجرا کند اما مجلس با آن مخالفت کرد.

اختصاص سهمیه‌بنزین به کدملی طرح روحانی بود+4مزیت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: دولت قصد دارد که نحوه توزیع بنزین را اصلاح کند و به جای آنکه تعریف سهمیه بندی بنزین براساس خودرو، این سهمیه را به هر کدملی اختصاص دهد.

محمدرضا خباز در گفتگو با نامه نیوز درباره سهمیه بندی بنزین براساس کدملی گفت: دولت آقای روحانی این طرح را در قالب لایحه بودجه سال 98 مجلس تقدیم کرد؛ براساس این طرح قرار بود به هر ایرانی ماهانه 20 لیتر بنزین داده شود. او می توانست آن را بفروشد یا استفاده کند اما مجلس این پیشنهاد را رد کرد چون نمایندگان تأکید داشتند بنزین باید همان هزار تومان باشد.

وی افزود: وقتی دولت نتوانست از طریق مجلس در اصلاح ساختار تخصیص سهمیه بنزین پیش برود از طریق دیگر آن را انجام داد که شد آنچه مشاهده کردیم بنابراین دولت دوازدهم این پیشنهاد را 3 سال پیش مطرح کرد اما رد شد. حالا این طرح در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است. البته تا به حال جزئیات طرح را منتشر نکرده اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: اگر دولت به جای بنزین ارزان پول بنزین را توزیع کند این محاسن و خوبی هایی دارد. نخستین حُسن آن است که همه مردم به حق شان می رسند. آن روستایی دور دست هم می تواند سهمیه ماهانه خودش را بفروشد و از پولش استفاده کند.

وی افزود: مزیت دوم این روش آن است که دیگر بنزین قاچاق نمی شود چون امروز مقدار زیادی از بنزین های تولید داخل قاچاق می شود. خاصیت سوم این است که خودروهای با مصرف بالا از رده خارج خواهند شد. نکته چهارم آنکه مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده خواهند کرد و بیشتر به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می روند که این مسئله قطعا به بهبودی پاکیزگی هوا کمک می کند.

خباز تأکید کرد: البته این طرح علاوه بر محاسنش، معایبی نیز دارد که باید در کنار هم دیده شوند و مسئولان اجرایی به یک تصمیم نهایی برسند. البته این منوط به آن است که تیم اقتصادی دولت در دیدگاه های اقتصادی شان یک دست باشند، الان متأسفانه این طور نیستند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها