کد خبر: 640898
تاریخ انتشار :

حسن بهشتی‌پور: نتیجه مذاکرات به 1401 می‌رسد مگر معجزه‌ای رخ دهد

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: پیش‌بینی من این است که چندین ماه مذاکرات طول بکشید البته آرزوی ما این است که طرف مقابل هرچه زودتر به تعهدات خود عمل کند.

حسن بهشتی‌پور: نتیجه مذاکرات به 1401 می‌رسد مگر معجزه‌ای رخ دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبر سراسری، حسن بهشتی‌پور، استاد روابط بین‌الملل درباره موقعیت ایران در دور جدید مذاکرات گفت: «دور هفتمی که برگزار شد بیشتر ارزیابی طرفین بود چون تیم ایران و تیم طرف‌های مقابل تغییر کرده بودند. ایران دو سند ارائه کرد و ظاهرا توافق شده است با وجود طرح‌های فعلی و مذاکرات قبلی به یک متن جدید دست یابند و بنظر می‌رسد اتفاق خوبی است چون اصل هر مذاکره دست‌یافتن به یک‌سند محوری است تا مذاکره را ادامه دهند؛ بنابراین پیشرفتی در مذاکرات انجام شده است تا بتوانند کاری را شروع کنند».

به گزارش سایت «خبر سراسری» او ادامه داد: «به‌نظر من موفقیت ایران پیش از پای میز مذاکره در اقتصاد ایران هست اگر با اصلاحات اقتصادی بتوانیم توان اقتصادی کشور را بالا ببریم دستمان بازتر است چون طرف مقابل تا زمانی که تحریم به‌عنوان یک ابزار فشار بالای سر ایران هست بعید به‌نظر می‌رسد که همه تحریم‌ها را کنار بگذارد؛ بنابراین در کشور اجماعی باید صورت بگیرد که تحریم کم اثر شود در این شرایط طرف مقابل کوتاه می آید اما سرمایه گذاری ما روی گسترش توان هسته ایست البته موثر است اما تعیین کننده نیست با این گونه که ما توان بالاتر هسته ای پیدا کنیم طرف مقابل به ما امتیاز بدهد. این دور جدید شروع خوبی برای رسیدن به یک نقطه مشترک است اما احتمالا چند دور مذاکرات ادامه پیدا خواهد داشت چون فعلا دیدگاه طرفین با هم زاویه دارد».

او در ادامه درباره کارشکنی‌های فرانسه به سایت «خبر سراسری» گفت: «این موضوع اختصاص به فرانسه ندارد و وزیرخارجه آلمان و انگلیس نیز موضع گیری‌های تندی داشتند. کلا این سه کشور اروپایی موضعشان تندتر از آمریکا شده است و شاید دلیلش این است که امریکا در مذاکرات حضور ندارد و به نمایندگی آمریکا چنین نقشی را ایفا می کنند در حالیکه باید کمک کنند تا به نقطه مشترکی دست یابند بخصوص اینکه اروپایی ها بودند که به تعهداتشان عمل نکردند در حالی که ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد و گزارش‌های آژانس را نیز تأیید کرد؛ بنابراین طرف مقابل به‌جای فشار به آمریکا برای اینکه به تعهدات بازگردد به ایران فشار می‌آورند».

در پایان بهشتی‌پور درباره احتمال دست‌یابی به توافق پیش از سال جدید به سایت «خبر سراسری» گفت: «مگر اینکه معجزه‌ای رخ دهد. پیش‌بینی من این است که چندین ماه مذاکرات طول بکشید البته آرزوی ما این است که طرف مقابل هرچه زودتر به تعهدات خود عمل کند. دو طرف واقعا دنبال نتیجه‌اند اما نگاه‌ها و خواسته‌های حداکثری طرفین متفاوت است. احتمالا نتیجه مذاکرات به سال 1401برسد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها