کد خبر: 641106
تاریخ انتشار :

خبر مهم درباره قیمت بنزین | برنامه دولت برای توزیع بنزین

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین ندارد، گفت: در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع بنزین را عادلانه کند که آن هم فعلا به صورت آزمایشی و محدود اجرا می‌شود.

خبر مهم درباره قیمت بنزین | برنامه دولت برای توزیع بنزین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 سخنگوی پخش و پالایش چندی پیش گفته بود که قیمت بنزین به 14 هزار تومان نمی رسد و افزایش قیمت بنزین وجود ندارد اما اکنون زمزمه های جدیدی مطرح شده که گویا خبر افزایش قیمت را تایید می کند .  آخرین اخبار را درباره قیمت بنزین بخوانید. مشروح خبر درباره قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

رئیسی تکلیف قیمت بنزین را یکسره کرد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین ندارد، گفت: در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع بنزین را عادلانه کند که آن هم فعلا به صورت آزمایشی و محدود اجرا می‌شود.

رئیس جمهور با تشریح تلاشهای دولت در ماههای ابتدایی تحویل گرفتن دولت اظهار داشت: با انجام واکسیناسیون گسترده شمار فوتی ها اکنون ۲ رقمی شده، کالاهای اساسی به میزان کافی ذخیره سازی شده و فروش نفت هم افزایش یافته است.

رئیسی ایجاد سامانه‌ «بازرگام» را اقدامی موثر و ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: به لطف خداوند در بازار کالا کم نداریم و برای کنترل قیمت ها برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.

رئیس جمهور اتمام پروژه‌های نیمه تمام را در کشور یکی از مهم‌ترین اهداف دولت سیزدهم اعلام کرد و تصریح کرد: تنها بخش دولت که اجازه کلنگ‌زنی دارد وزارت راه و شهرسازی است که باید طرح ملی مسکن را طبق قانون اجرایی کند.

دکتر رئیسی در مورد شایعه افزایش نرخ بنزین گفت: ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم قیمت بنزین را افزایش دهیم بلکه در حال بررسی طرح‌هایی هستیم که نحوه توزیع سهمیه‌ بنزین را عادلانه کند که آن‌هم فعلا به صورت آزمایشی و محدود اجرا می‌شود تا آثار مثبت و منفی آن را دقیق و به صورت میدانی ارزیابی کنیم.

قیمت بنزین و یارانه نقدی در سال آینده چقدر می شود؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال آینده حامل‌های انرژی (برق، گاز و ...) افزایش قیمت نخواهند داشت و در بودجه چنین چیزی مشخص نشده است.‍‍‍‍‍‍ او گفت: در سال آینده حامل‌های انرژی (برق، گاز و ...) افزایش قیمت نخواهند داشت و در بودجه چنین چیزی مشخص نشده است.وی افزود: یارانه نقدی هم طبق قیمت‌ گذشته پرداخت خواهد شد و تغییری نخواهد کرد.

قیمت بنزین به چه شرطی گران می شود؟

 رئیس کمیسیون برنامه و‌بودجه مجلس شورای اسلامی در مورد احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی در لایحه بودجه ۱۴۰۱گفت: لایحه بودجه یک بسته است، باید ببینیم بسته را چگونه می بندند و برای ما می آورند. اگر بسته ای که بستند و برای مجلس آوردند، همه بندها هم افزایی و همراهی داشتند، مصوب می کنیم؛ اگر نداشتند تغییر می دهیم.

حمیدرضا حاجی بابایی اظهار کرد: قطعا جامعه چنین کششی ندارد و افزایش قیمت حامل های انرژی کار عاقلانه ای نیست، با وضعیت معیشت فعلی و زندگی امروز چنین چیزی امکان پذیر نیست ولی اگر وضعیت اقتصادی بهتر شود، زندگی ها متحول شود، جامعه شرایطش را ایجاد کند و دولت بتواند با مردم تعامل کند که درآمدها به مردم  منتقل شود افزایش قیمت حامل ها امکان پذیر است؛ که البته در این شرایط هم باید دولت بسته کاملی را به مجلس ارائه دهد که کسی آسیبی نبیند، اما با شرایط فعلی افزایش قیمت عاقلانه نیست.

وی ادامه داد: ما از لایحه دولت خبر نداریم و احتمال اینکه دولت تصمیمی برای افزایش قیمت حامل های انرژی داشته باشد کم است.

حاجی بابایی در مورد افزایش قیمت یارانه نقدی نیز گفت: اگر شرایط تغییر کند متناسب با آن یارانه پرداخت می شود اگر شرایط تغییر پیدا نکند همین یارانه فعلی به مردم پرداخت می شود .وی در پاسخ به این سوال که آیا منظورتان از تغییر شرایط برداشتن تحریم هاست گفت: نه بحث تحریم ها مد نظر نیست، بر فرض مثال، در بحث ارز ترجیحی دولت تغییر ایجاد می کند که حتما باید یارانه اش را به مردم پرداخت کند؛ اما اگر نخواهد تغییر دهد که هیچگونه تغییری در بحث یارانه نقدی هم ایجاد نمی شود.

قیمت بنزین 14 هزار تومان خواهد شد؟

فاطمه کاهی سخنگوی پخش و پالایش ضمن تکذیب احتمال افزایش قیمت بنزین به ۱۴ هزار تومان، گفت: فعلا هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و هیچ تصمیمی دراینباره گرفته نشده است.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا احتمال حذف یارانه بنزین در بودجه ۱۴۰۱ و واقعی سازی قیمت ها وجود دارد، گفت: هرگونه تصمیم گیری در اینباره بر عهده دولت بوده و مجلس هم تصویب آن را بر عهده دارد. شرکت پخش و پالایش تنها مجری مصوبه های دولت است.

گفتنی است در روزهای گذشته اخباری مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین به لیتری ۱۴ هزارتومان شنیده شده و در فضای مجازی این طور بیان می کنند که قرار است قیمت بنزین سال آینده به ۱۴ هزارتومان رسیده و درآمد حاصله از آن صرف افزایش یارانه نقدی مردم شود. احتمالا این همان طرحی پیشنهادی است که قبل از انتخابات و به شکل بسته های مختلف در محل اتاق بازرگانی تهران رونمایی شده بود.

اتفاق عجیب درباره قیمت بنزین

ایرانی‌ها در حالی در ۶ ماهه نخست امسال و همزمان با شرایط قرمز کرونایی، روزانه ۸۵ میلیون لیتر بنزین مصرف کرده‌اند که این عدد برای ۶ ماهه اول سال ۹۹، حدود ۷۴.۵ میلیون لیتر بوده است و حکایت از رشدی ۱۴ درصدی دارد.

هر زمان که رشد مصرف بنزین شتاب گرفته، مجموعه سیاستگذاران کشور به فکر راهکارهایی برای کنترل مصرف و بهینه سازی آن افتاده‌اند. برای نخستین بار اواخر دهه ۸۰ بود که سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد.

همین موضوع قیمت واقعی بنزین را افزایش داد اما در عمل قیمت در ایران ثابت بود که باعث می‌شد مصرف هر روز بیشتر شود.

همچنین قاچاق سوخت نیز بیشتر شده بود و روزانه تا ۲۵ میلیون لیتر سوخت که از آن جمله می‌توان به بنزین نیز اشاره کرد، از کشور قاچاق می‌شد.

با آن اقدام، مصرف بنزین تا حدی فروکش کرد اما این روند دوام چندانی نداشت. کاهش قیمت نفت و ثبات قیمت ارز از سال ۹۳ به بعد سبب شد تا به تدریج سهمیه‌بندی بی اثر شود. در میانه دهه ۹۰ بود که بنزین تک‌نرخی شد و سهمیه‌بندی دیگر لزومی نداشت.

نوسان‌های شدید نرخ ارز که از اواخر سال ۹۶ آغاز شد اما دوباره فاصله قیمت بنزین را با قیمت واقعی آن افزایش داد و آبان سال ۹۸ بود که بنزین بار دیگر سهمیه‌بندی شد.

با آن اقدام نیز مصرف بنزین از بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز به حدود ۷۵ میلیون لیتر رسید. اواخر سال ۹۸ با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها، مصرف بنزین کمتر شد. فروردین سال ۹۹، حتی در روزهایی مصرف تا ۴۰ میلیون لیتر در روز پایین آمد.

میانگین مصرف بنزین اگرچه در سال گذشته حدود ۸۰ میلیون لیتر در روز بود اما از ابتدای امسال مصرف بنزین دوباره اوج گرفت.

افزایش مصرف بنزین باعث شد تا میانگین مصرف این سوخت در ۶ ماهه اول امسال، به ۸۵ میلیون لیتر در روز برسد.این در حالی است که میانگین مصرف بنزین در مدت مشابه سال قبل، ۷۴.۵ میلیون لیتر در روز بوده که نشان می‌دهد ایرانی‌ها ۱۴ درصد بیشتر از سال گذشته بنزین در باک‌های خود سوزانده‌اند.

ادامه روند کنونی مصرف در صورت رفع محدودیت‌های کرونا می‌تواند مصرف بنزین در کشور را به شدت افزایش دهد.

موضوعی که ایران را از دایره صادرکنندگان بنزین خارج کرده و حتی تا ۲ سال آینده دوباره به واردکننده بنزین تبدیل کند. البته با اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد. با این حال در کنار اصلاح الگوی مصرف باید افزایش مصرف سی. ان. جی را نیز در دستور کار قرار داد.

ایران در شرایط فعلی ۴۰ میلیون مترمکعب ظرفیت توزیع روزانه سی. ان. جی دارد که می‌توان با توجه به ظرفیت خالی موجود که نزدیک به ۲۰ میلیون متر مکعب می‌شود، افزایش مصرف بنزین را کنترل کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها