کد خبر: 641474
تاریخ انتشار :

پروتکل‌ها از یاد رفته‌اند؛ خیز امیکرون برای آغاز پیک ششم

موارد اومیکرون در کشور به سرعت در حال افزایش است و احتمالا در چند هفته آینده با شیوع این سویه جدید کرونا مواجه شویم.

پروتکل‌ها از یاد رفته‌اند؛ خیز امیکرون برای آغاز پیک ششم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، تا روز گذشته ۲۴۴ مورد اومیکرون در کشور شناسایی شده بود که انتظار می‌رود این تعداد خیلی بیشتر از آنچه باشد که اعلام شده است. زیرا، سرعت انتقال و سرایت اومیکرون چند برابر نوع دلتا است. از همین رو، انتظار می‌رود به زودی و ظرف روزهای آینده و هفته‌های پیش رو، اومیکرون به سویه غالب در کشور تبدیل شود. همان طور که در اروپا و آمریکا هم این وضعیت رخ داده و موارد اومیکرون روز به روز در حال افزایش است.

علیرضا بیگلری عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، با عنوان این مطلب که وقتی موارد ابتلاء بالا برود، قطعاً روند بستری‌ها نیز افزایش خواهد یافت، گفت: از هفته‌های آتی شاهد شیوع اومیکرون در کشور خواهیم بود و با توجه به اینکه سرعت انتقال سویه اومیکرون نسبت به دلتا بیشتر است، قطعاً موارد بستری نیز افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: اگر پیش بینی کنیم روزانه ۱۰۰ هزار مبتلا به اومیکرون داشته باشیم، حداقل ۵ درصد این افراد بستری خواهند شد که عدد بالایی است. و احیاناً، چنین شرایطی پیش بیاید، سیستم بهداشت و درمان کشور تحت فشار مضاعف قرار خواهد گرفت.

بیگلری با اشاره به افزایش موارد آنفلوانزا در کشور، گفت: در انستیتو پاستور، ۳۰ درصد از نمونه‌های کرونا که منفی می‌شود، آنفلوانزا هستند.

در همین حال، محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که سرعت انتقال سویه اومیکرون خیلی بیشتر از دلتا است و متأسفانه در هفته‌های اخیر شاهد نزول رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستیم، افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که به طور میانگین میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۵۰ درصد نزول کرده است.

وی گفت: تجربه نشان داده هر جا که شاهد نزول رعایت پروتکل‌ها بوده ایم، بیماری سریع‌تر گسترش پیدا کرده است.

فرهادی، بیشترین موارد نزول پروتکل‌ها را مربوط به باشگاه‌های ورزشی، استخرها، تالارها و رستوران‌ها دانست و افزود: متأسفانه در این اماکن ماسک را بر می‌دارند و تهویه هم نامناسب است و در نتیجه شاهد انتقال بیماری هستیم.

بیشتر بخوانید: ترکیب ویروس کرونا و آنفولانزا؛ مشاهده نخستین مورد از ابتلا به «فلورونا» در اسرائیل

این در حالی است که حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، درباره احتمال بروز پیک جدید با سویه امیکرون، گفت: در مورد محدودیت‌های اجتماعی فکر می‌کنم باید تصمیم گیری شود که از پیک جدیدی با امیکرون در کشور جلوگیری کنیم.

وی درباره تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص امیکرون در کشور، افزود: تعداد آزمایشگاه مطرح نیست؛ چون از روز اولی که امیکرون در دنیا شناسایی شد در ایران انستیتو پاستور کیت تشخیصی این سویه را ساخت و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داد و تست بر اساس کرونا است که اگر مثبت شود باید بررسی شود تا نوع سویه آن مشخص گردد.

فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به سرعت بالای انتقال اومیکرون، گفت: سویه اومیکرون از ویروس‌های کرونا است با این تفاوت که واگیردارتر از جهش‌های قبلی است.

وی با عنوان این مطلب اومیکرون از راه تنفس منتقل می‌شود، ادامه داد: استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و همچنین وجود تهویه مناسب، مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلاء به اومیکرون است.

رضایی به علائم اومیکرون اشاره کرد و گفت: علائم اومیکرون مثل ویروس‌های دیگر است، با این تفاوت که آبریزش بینی در اومیکرون، غلبه بیشتری دارد.

وی افزود: اگر اومیکرون تا ۵ رور به صورت سرماخوردگی باشد و بعد علائم از بین برود، چندان نگران کننده نیست. اما ماندگاری و شدیدتر شدن علائم بعد از گذشت ۵ روز، باید جدی گرفته شود.

سرپرست ددفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی از جنبه‌های خطا در مواجهه با اومیکرون، این است که احساس می‌کنیم مثل سرماخوردگی بوده و در نتیجه، پروتکل‌ها را جدی نمی‌گیریم. در حالی که نباید چنین تصوری از اومیکرون داشته باشیم. چون می‌تواند با افزایش موارد ابتلاء، میزان بستری‌ها و مرگ و میرها نیز افزایش یابد.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها