کد خبر: 641487
تاریخ انتشار :

بی‌خبری ایران از حج ۱۴۰۱

در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اعلام شد که وزارت حج عربستان هنوز درباره برگزاری حج آینده تصمیم یا اطلاعاتی را به ایران اعلام نکرده است.

بی‌خبری ایران از حج ۱۴۰۱
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شیوع «اُمیکرون» محدودیت‌ها را به مسجدالحرام بازگردانده است، با این حال برخی کشورها در رایزنی با عربستان موفق شده‌اند در عمره امسال حضور داشته باشند. ایران نیز پی‌گیر بود در جریان مذاکرات دیپلماتیک، بازگشت زائران ایرانی به عمره را به نتیجه برساند. از همین رو نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این شورا از رییس سازمان حج و زیارت خواست با توجه به مکاتبه قبلی با دولت، موضوع سفر عمره را پیگیری کند.   

اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ و نصرالله فرهمند ـ مدیرعامل موسسه عمره سعادت ـ نیز در این شورا درباره اخبار و اطلاعات منتشرشده در خصوص نحوه برگزاری عمره و حضور عمره‌گزاران خارجی در سرزمین وحی گزارش دادند و رضایی، معاون حج و عمره با اشاره به این‌که با شیوع سویه جدید امیکرون و افزایش تعداد مبتلایان محدودیت‌های جدید کرونایی در عربستان اعلام شده است، اظهار کرد: درباره مسائل اجرایی حج آینده نیز از سوی وزارت حج عربستان تاکنون اطلاع‌رسانی نشده است.

رضایی، معاون حج و زیارت پیش‌تر درباره زمان مذاکره با وزارت حج عربستان نیز به ایسنا گفته بود: "تاریخ مذاکرات حج ایران و عربستان مشخص نشده و معمولا در ماه ربیع‌الاول (مهر و آبان‌ماه) دعوتنامه را به کشورها می‌فرستند و بعد به ترتیب، دیدار و مذاکره با کشورها را آغاز می‌کنند. " عربستان در دو حج گذشته نیز آخرین لحظه تصمیم خود را درباره چگونگی برگزاری این مناسک مذهبی اعلام کرد.

ایران که همانند دیگر کشورها از سال ۱۳۹۹ با همه‌گیری کرونا در مناسک حج تمتع حضور نداشته و نسبت به مدیریت بسته عربستان در حج که دو سال گذشته بدون حضور زائران خارجی برگزار شده نقد داشته است، ‌ از اوایل آذرماه ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی برای حج آینده را آغاز کرده و حتی از زائرانی که قبلا ثبت‌نام کرده و در نوبت هستند خواسته واکسن های مورد تایید عربستان را تزریق کنند.

بنا بر آمار این سازمان، ۷۲هزار نفر سال‌ ۹۸ ثبت‌نام خود را برای سفر حج تمتع قطعی کرده‌اند و منتظر اعزام هستند.

ادامه سفر سوریه با قیمتی از ۹ تا ۱۰ میلیون تومان

شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت همچنین آخرین خبرها و تحولات درباره سفرهای زیارتی به عتبات سوریه و عراق را بررسی کرد. حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب ـ‌ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ نیز بر لزوم توجیه دست‌اندرکاران حج و زیارت و دفاتر زیارتی در موضوع شفافیت حساب‌های مالی با طرف‌های عراقی تاکید کرد.

علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ هم به اعزام هیأتی به عراق برای بررسی و تجزیه و تحلیل شیوه جدید اعزام کاروان‌های زیارتی به عتبات عالیات اشاره کرد و ادامه داد امیدوار است اعزام زائران ایرانی به دمشق که با استقبال طرف سوری همراه بوده است، ادامه یابد و زائران بیشتری به زیارت اماکن متبرکه در سوریه مشرف شوند.

ایران از ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۰ اعزام زائران ایرانی به سوریه را از سر گرفت. ایران و سوریه در آبان‌ماه ۱۴۰۰ توافق کرده‌اند سالانه ۱۰۰ هزار زائر از ایران به سوریه اعزام شوند. به گفته رییس سازمان حج و زیارت تا کنون حدود ۷۰ نفر برای سوریه ثبت‌نام کرده‌اند. این سفر به مدت پنج روز و فقط به مقصد دمشق برگزار می‌شود که هزینه آن از هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی، معاون امورعتبات عالیات سازمان حج و زیارت در این شورا از اعزام دو کاروان ۲۵ نفره دیگر در ۱۶ و ۱۹ دی‌ماه به سوریه خبر داد و از امکان برقراری پروازهای مستقل از دیگر استان‌ها، از جمله خراسان رضوی و کرمان در صورت تکمیل ظرفیت کاروان‌ها در حد یک پرواز گفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها