کد خبر: 641539
تاریخ انتشار :

آخرین اخبار تلخ درباره سیل مرگبار جنوب کشور

بارش سیلابی باران در استان های جنوبی کشور در چند روز اخیر خسارات فراوانی به جای گذاشته است.

آخرین اخبار تلخ درباره سیل مرگبار جنوب کشور
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بارش سیلابی باران در استان های جنوبی کشور در چند روز اخیر خسارات فراوانی به جای گذاشته است. «آبگرفتگی ۲۰۰۰ خانه و ۵ شهرستان درگیر سیلاب در سیستان و بلوچستان» ، «آب‌گرفتگی ۵۰۰ منزل مسکونی در جنوب استان فارس» ، «خسارت به ۸۰۰ خانوار روستایی در جنوب کرمان» ، «اسکان اضطراری بیش از ۲۰۰ خانوار و آبگرفتگی ۱۰۰۰ منزل مسکونی در میناب هرمزگان» تنها بخشی از اخبار این چند روز اخیر بود.

سیستان و بلوچستان؛ آبگرفتگی ۲۰۰۰ خانه و ۵ شهرستان درگیر سیلاب در سیستان و بلوچستان

بارش باران در سیستان و بلوچستان از ۸ دی ماه جاری آغاز شده و به صورت متناوب و پراکنده همچنان ادامه دارد.

بارش‌های کم نظیر در تعدادی از شهرستان های جنوبی استان سیستان و بلوچستان علی الخصوص در دو شهرستان چابهار و کنارک در چند روز اخیر موجب آبگرفتگی اکثر معابر و منازل مردم در این شهرستان ها شد و خساراتی را نیز به زیرساخت‌ها وارد کرد. همچنین بر اثر ریزش آوار ناشی از بارندگی های شدید ۴۸ ساعت گذشته، ۲ نفر یک مادر ۳۸ ساله و یک کودک ۳ ساله زیر آوار ماندند و جان خود را در این حادثه ناگوار از دست دادند.

جلال الدین قادری مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان عصر امروز در جمع خبرنگاران گفت: ۸ مسیر مسدود شده ناشی از بارندگی های اخیر در جنوب استان با تلاش شبانه روزی عوامل راهداری این اداره کل بازگشایی شده و هم اکنون تردد در آنها در جریان است.

قادری افزود: ۴۴۰ نیروی راهداری این اداره کل همزمان با هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید در قالب ۳۵ اکیپ با ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک در آماده باش کامل درآمدند و با شروع بارندگی های شدید در منطقه به ارائه خدمت پرداختند.

امدادرسانی به مردم آسیب پنج شهرستان ادامه دارد

علیرضا میربهاءالدین با اشاره به اینکه امدادرسانی به مردم آسیب دیده ۲۷ روستای پنج شهرستان چابهار، کنارک، سرباز، نیکشهر و فنوج توسط ۱۱۳ تیم عملیاتی همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: تاکنون سه هزار و ۵۶۵ نفر از شهروندان آسیب دیده سیلاب جنوب استان در قالب ۸۲۱ خانوار توسط نیروهای هلال احمر امدادرسانی شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از مجموع آسیب دیدگان سیلاب اخیر دو هزار و ۵۶ نفر در قالب ۳۸۶ خانوار در چادر اسکان اضطراری داده شده‌اند، گفت: ۴۹۸ نفر روز امدادگر با بکارگیری ۶۰ دستگاه خودروی عملیاتی جمعیت هلال احمر استان امدادرسانی به سیل‌زدگان را بر عهده دارند.

وی گفت: تاکنون ۳۶۹ تخته موکت، ۵۲۶ تخته پتو، ۲۸۹ کیلوگرم نایلون، ۸۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته، دو هزار و ۵۲۰ کیلوگرم برنج، ۴۰۰ بطری آب معدنی و۱۲ شعله والور و فانوس در مناطق آسیب دیده توسط نجاتگران هلال احمر بین آسیب دیدگان توزیع شده است.

هرمزگان؛ اسکان اضطراری ۲۰۰ خانوار و آبگرفتگی ۱۰۰۰ خانه

بارش سیلابی باران در هرمزگان در سه روز اخیر خسارات فراوانی به جای گذاشته است به طوری که تنها در میناب بیش یک هزار خانه دچار آبگرفتگی شده و بدلیل گشودن دریچه‌های سدهای مختلف در استان از جمله سد استقلال میناب، سد شمیل و نیان و سد بردول پارسیان، برخی از راه‌هایی استان نیز برای ساعاتی مسدود شد.

اسکان اضطراری بیش از ۲۰۰ خانوار در هرمزگان

 سلحشور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: در پی بارندگی‌های چند روز اخیر بیش از ۲۰۰ خانوار در هرمزگان اسکان اضطراری داده شده اند. به گفته وی، روستای تُنبِک شهرستان میناب با ۱۲۰ خانوار بطور کامل تخلیه و در روستای حَکَمی اسکان اضطراری داده شده اند.

بارش ۲۰۰ میلی متر باران در ۳ ساعت در میناب

بنابر اعلام هواشناسی هرمزگان در شهرستان میناب و تنها در مدت زمان سه ساعت بیش از ۲۰۰ میلی متر باران باریده است و دلیل اصلی وقوع سیل نیز همین بارش سیلابی بوده است. در میناب طی دو روز اخیر ۲۷۰ میلی متر باران بارید.

استاندار هرمزگان از صبح امروز راهی مناطق سیلزده میناب شد

مهدی دوستی که روز گذشته و برای شرکت در نشست با رییس جمهور به منظور بررسی ابعاد سفر استانی به تهران سفر کرده بود، از صبح امروز راهی مناطق سیل زده شرق هرمزگان شده است.

پل دوم میناب نشکسته است

فرماندار میناب در این زمینه به خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: پل دوم میناب (پل بسیج نشکسته و بدلیل ریزش بخشی از خاک پیش از ورودی پل، پل را از دیشب بسته‌ایم تا ایمنی تردد مردم به خطر نیفتند.

آبگرفتگی ۱۰۰۰ منزل مسکونی در میناب

حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: حدود یک هزار خانه در میناب دچار آبگرفتگی شده‌اند و به دهها منزل مسکونی خساراتی وارد شده است که کار جمع بندی خسارات در حال انجام است.

اکیپ‌های راهداری در تلاش برای گشودن محورها

راهداری هرمزگان اعلام کرد: ۲۹ راه اصلی و فرعی در هرمزگان دچار انسداد شده بود که با فروکش‌کردن سیلاب و تلاش اکیپ‌های راهداری، به تدریج این محورها در حال بازگشایی است. در حوزه شمال هرمزگان محور مسدودی وجود ندارد و در غرب هرمزگان نیز محور عسلویه - پارسیان نیز باز شده است. در محورهای روستایی بستک نیز راهها باز شده است. در شرق هرمزگان با کاهش ورودی رودخانه‌ها، تلاش برای بازگشایی معابر در جریان است.

سیل در فارس جان پنج نفر را گرفت/ آب‌گرفتگی ۵۰۰ منزل مسکونی در جنوب استان

بار دیگر با شروع بارش‌های زمستانه با وجود اینکه هواشناسی هشدار قرمز داده بود همچنین تشکیل ستادهای بحران در استان و شهرستانها، استان فارس دچار بحران آب‌گرفتگی، سیل و خسارت‌های ناشی از بارندگی شد.

اوضاع بحرانی فارس در پی بارندگی زمستانه

وضعیت در جنوب استان فارس خصوصا در نواحی شهرستان داراب، جهرم، لارستان و لامرد اوضاع بحرانی را رقم زد. بر اثر بارندگی روز گذشته، دو رودخانه اصلی بخش بیرم طغیان کرد و پل ورودی بالاده بیرم نیز شکسته شده و راه ارتباطی اصلی مسدود است.

مسدود شدن راه‌های مواصلاتی جنوب استان

روستا‌های بخش محمله شهرستان خنج همچنان در محاصره سیل قرار گرفتند و اعلام شد به علت ابگرفتگی، تخریب جاده و پل در این مسیر، روز گذشته امکان ارتباط و تردد در راه‌های روستایی خنج وجود نداشت که امروز نیروهای امدادی در پی رفع مشکل هستند.

این بارندگی باعث از بین رفتن صد‌ها راس دام سبک اهالی خوزی نورآباد و چاه گزی در شهرستان مهر و همچنین باعث سرریز شدن رودخانه کنار گوراب شهر خوزی شد و خسارت به زیرساخت‌های این شهر وارد آورد.

خسارت ۱۸۰ میلیاردی سیل به شهرستان لامرد

فعالیت سامانه بارشی اخیر در شهرستان لامرد در بخش‌های زیرساختی شهری و روستایی، راه‌های مواصلاتی و کشاورزی، قریب به ۱۸۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت. بر اثر بارش‌ها ۴۴ واحد مسکونی به صورت صد درصد و ۱۳۰ واحد نیز ۳۰ درصد در بخش‌های اشکنان، علامرودشت و مرکزی این شهرستان تخریب شد.

حضور استاندار فارس در مناطق سیل زده

پس از وقوع بارش های سیل آسا در جنوب فارس که سبب خسارت های بسیاری در این مناطق به ویژه بخش بیرم شهرستان لارستان شده بود؛ محمد هادی ایمانیه استاندار فارس به لارستان سفر کرد و به سرعت، در منطقه سیل زده بیرم حاضر شد.

آب گرفتگی ۵۰۰ خانه مسکونی

به طور کلی بارش های سیلابی ۴۸ ساعت اخیر در جنوب فارس سبب جان باختن شهروندانی از لار، بیرم، مُهر و داراب همچنین آب‌گرفتگی بیش از ۵۰۰ خانه شده است که با کمک و تلاش های نیروهای امداد نجاتی و خدماتی مشکل آب‌گرفتگی تا حدود بسیاری رفع شد. همچنین ۱۵۰ خانه مسکونی نیز در منطقه جنوب تخریب شده که امدادرسانی به اهالی آنها در دست اقدام است.

جان باختن ۵ تن از اهالی فارس در بارش‌های اخیر

مدیرکل بحران استانداری فارس نیز اعلام کرد، سه نفر در اثر سیلاب در داراب، مهر، لار و بیرم، پنج نفر جان باختند.

رحیم آزادی بیان کرد: مسیرهای مواصلاتی روستایی و شهری تحت کنترل است و در مسیرهای روستایی شهرستانهای مهر، زرین دشت، داراب و بخش بیرم لارستان، مسیر تعدادی از روستاها مسدود بود که اکنون بازگشایی شده است.

آبگرفتگی معابر در لار، انحراف دو خودرو در محورهای حادثه خیز این شهرستان

طبق بررسی های میدانی خبرنگار فارس در شهر لار مرکز شهرستان لارستان و بسیاری از نواحی اطراف این شهر خسارت سیل بیشتر به صورت آبگرفتگی معابر و منازل مشاهده شد،بارش ها نفوذ آب به درون منازل مسکونی و املاک تجاری بسیاری از مردم این شهر را به دنبال داشت که با تلاش نیروهای آتش نشانی امداد نجاتی و بسیجیان جهادگر وضعیت به حالت کنترل و عادی بازگشت.

این بارش های سیلابی همچنین باعث انحراف یک اتوبوس در محور جهرملار و یک کامیون نفتکش در مسیر لاربندرعباس شد که خوشبختانه هیچ کدام تلفات جانی و مصدومیت نداشته اند.

جان باختن سه شهروند از بیرم، لار و مُهر

سیل باعث جان باختن یک خانم ۵۰ ساله اهل بخش بیرم شد، که بر اثر افتادن در رودخانه جانش را از دست داد؛ در محله قدیمی پاقلعه لار نیز بر اثر ریزش قطعه سنگ های بزرگ دامنه کوه بر روی یک منزل مسکونی یک جوان ۴۰ ساله در روز یکشنبه دوازدهم دی ماه مفقود شد که پس از تلاش تیم های امدادی و تجسس که از لارستان و مرکز استان حضور داشتند جسد وی حوالی ظهر روز دوشنبه سیزدهم دی ماه از زیر تخته سنگ ها بیرون آورده شد.

به گفته فرماندار مهر در این شهرستان سیل کارگر گاز پارسیان را اسیر کرد،این حادثه بدین صورت رخ داد که سرویس شیفت شب پالایشگاه گاز پارسیان در حال انتقال کارگران به محل کار بود که بر اثر طغیان رودخانه روستای نورآباد بخش وراوی در آب سقوط کرد؛ باتلاش چند ساعت نیروهای بسیجی و امدادگر دو نفر از سرنشینان خودرو نجات یافتند اما جسد بی جان یکی از کارگران بعد از چند ساعت پیدا شد.

کرمان؛ خسارت به ۸۰۰ خانوار روستایی در جنوب کرمان

رضا فلاح مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در جلسه مدیریت بحران در فرمانداری رودبار جنوب اظهار کرد: قریب به ۸۰۰ خانوار تحت تاثیر سیل در شهرستان‌های قلعه‌گنج، منوجان و رودبارجنوب قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در اولین روز امدادرسانی به ۱۳۸ خانوار در ۴۴ روستا خدمات ارائه شده است، افزود: تخلیه آب منازل، برپایی اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان قلعه‌گنج و توزیع بسته‌های غذایی از جمله اقدامات این جمعیت در مناطق سیل‌زده است.

فلاح با بیان اینکه، عملیات جستجو و نجات و امدادرسانی در شهرستان های متاثر از سیل و برف و کولاک ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در صورت برقراری شرایط جوی مناسب، امداد هوایی به روستاهای محاصره در سیل نیز انجام خواهد شد.

خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی سیلاب به جاده‌های جنوب استان کرمان

مجتبی رئیسی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جنوب کرمان از بازگشایی ۳ مسیر قلعه‌گنج - فنوج و قلعه‌گنج - جاسک و رودبار- زهکلوت در جنوب استان کرمان توسط عوامل راهداری خبر داد و گفت: هم‌اکنون تردد در این محورها به روال عادی برگشته است.

وی با اشاره به خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی سیلاب به جاده‌های جنوب استان کرمان در پی بارش باران عنوان کرد: در این سیلاب حجم زیادی از راه‌های روستایی، پل‌ها و ابنیه فنی در محورهای اصلی و بین‌شهرستانی دچار خسارت شده‌اند که با توجه به گستردگی منطقه همچنان کارشناسان در حال جمع‌آوری اطلاعات و مشاهدات میدانی هستند.

رئیسی با اشاره به اینکه تمامی محورهای اصلی جنوب کرمان باز و تردد در آنها جریان دارد، همچنین از ادامه روند فعالیت‌های ماشین‌آلات راهداری در مناطق سیل‌زده جنوب استان کرمان خبر داد.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها