کد خبر: 641611
تاریخ انتشار :

اولین واکنش ایران به سرنگونی دولت قزاقستان

فارس/ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تحولات قزاقستان را به دقت زیر نظر داریم، ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر آرامش به این کشور باز گردد.

اولین واکنش ایران به سرنگونی دولت قزاقستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در واکنش به تحولات اخیر در جمهوری قزاقستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تحولات جاری در قزاقستان را به دقت زیر نظر دارد. 

یکشنبه ۱۲ دی‌جمعیت در شهرهای «ژانائوزن» و «آکتائو» به خیابان‌ها آمدند و به قیمت بالای سوخت اعتراض کردند. دو روز بعد، تظاهرات آلماتی را فرا گرفت. اعتراض‌های گسترده در شهرها و مناطق مختلف قزاقستان علیرغم اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و چندین هزار نفر در شهر« آلماتی» در قزاقستان علی رغم اعلام وضعیت فوق‌العاده راهپیمایی کرده و با پلیس درگیر شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین خصوص افزود: ما براین باور هستیم که دولت و مردم فهیم کشور دوست و برادر و همسایه ما می‌توانند بدون دخالت خارجی و‌ بر اساس منافع ملی خود و از طریق گفت و‌گو و به صورت مسالمت آمیز مشکلات و اختلافات خود را حل و‌فصل کنند. 

 خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت قزاقستان برای کشورمان حائز  اهمیت است، افزود: نباید زمینه سوءاستفاده عوامل خارجی فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر آرامش به این کشور بازگردد.

لازم به ذکر است رئیس جمهور قزاقستان نیز در پی تحولات اخیر در این کشور، در حکمی رئیس کمیته امنیت ملی این کشور را برکنار و فرد دیگری را به این سمت منصوب کرد.

به گزارش فارس،سخنگوی کرملین روز چهارشنبه نسبت به تحولات قزاقستان واکنش نشان داد و گفت که قزاقستان می‌تواند مشکلات خود را حل کند و مهم است که هیچکس از خارج (کشورهای غربی) در امور این کشور دخالت نکند.

از سوی دیگر خبرگزاری روسی «تاس» نیز روز چهارشنبه به نقل از وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو تحولات قزاقستان را با دقت زیر نظر دارد و شهروندان روس مقیم این کشور در سلامتی کامل هستند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها