کد خبر: 641664
تاریخ انتشار :

نماینده سابق مجلس: تورم حدود ۵۰ درصد در سال آینده قطعی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم و دهم: بودجه ۱۴۰۱ در تراز عملیاتی بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد و به‌شدت تورم‌زاست/ تورم حدود ۵۰ درصد در سال آینده قطعی و تحقق رشد اقتصادی ۲ درصد محال است!

نماینده سابق مجلس: تورم حدود ۵۰ درصد در سال آینده قطعی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

درحالی که از مدت‌ها پیش از آغاز جلسات کمیسیون تلفیق بررسی لایحه #بودجه سال 1401 کل‌کشور، شاهد اخباری ضدونقیض درخصوص حذف ارز ترجیحی و همچنین افزایش احتمالی قیمت بنزین بودیم، حالا به آغاز روند بررسی این لایحه، انگار تعارفات کنار رفته و اگرچه هنوز صحبتی از افزایش قیمت بنزین نیست اما انگار ارز ترجیحی را باید حذف‌شده بدانیم و خود را برای تورم سنگین ناشی از آن آماده کنیم. 

از سوی دیگر بحث افزایش قیمت بنزین که البته با اسم رمز «افزایش یارانه‌ها» مطرح می‌شود، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و این درحالی است که به باور یک نماینده پیشین مجلس که سال‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین کمیسیون تلفیق بودجه‌های سالانه، به زیر و بم قانون هدفمندی یارانه‌ها آشناست، تاکید دارد که دولت باید به‌جای افزایش میزان یارانه، اقتصاد را به‌نحوی مدیریت کند که تورم  کاهش یابد و همزمان با حمایت از تولید، کشور را از شرایط رکود خارج و برای ایجاد اشتغال برنامه‌ریزی کند تا زمینه برای رشد اقتصاد فراهم شود.

حال آن‌که لایحه بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه به‌عنوان نهاد اصلی متولی تدوین لوایح بودجه سالانه پیشنهاد کرده، بودجه‌ای با کسری ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی درتراز عملیاتی است که درنتیجه منجر به رشد اقتصادی مطلوب نخواهد شد.

#غلامعلی_جعفرزاده‌ایمن‌آبادی که معتقد است این سیاست افزایش یارانه، دولت را ناگزیر به پول‌پاشی خواهد کرد، به «عصر ما» می‌گوید: این از مقدمات اقتصاد است که وقتی بر حجم نقدینگی افزوده شود و پول بی‌پشتوانه در کشور توزیع شود، تورم ایجاد خواهد شد.

این نماینده پیشین مجلس با بیان این‌که هدفی که دولت از افزایش یارانه دنبال می‌کند، حمایت از اقشار کم‌درآمد و بهبود وضع معیشتی مردم است اما در عمل محقق نمی‌شود، می‌گوید: بهترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، مدیریت اقتصاد به‌نحوی است که شاهد رشد اقتصاد باشیم.

او بر این اساس می‌گوید: رشد اقتصادی الزاماتی دارد که ازجمله باید با مهار نقدینگی و به‌کارگیری در تولید، زمینه رشد تولید و افزایش اشتغال را فراهم کرد. حال آن‌که سیاست افزایش و توزیع یارانه در جامعه، منجر به رشد بیش از پیش نقدینگی شده و این رشد نقدینگی، یعنی افزایش تورم و در این شرایط هم عملا نه‌تنها کمکی به مردم نشده، بلکه بر مشکلات‌شان افزوده‌ایم. این سیاست حمایتی نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجالس نهم و دهم همچنین با اشاره به نسبت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل‌کشور و رشد اقتصادی موردنظر برنامه توسعه و سیاست‌های بالادستی اقتصادی کشور می‌گوید: بودجه ۱۴۰۱ که آقای میرکاظمی برای کشور در سال آینده تدارک دیده، در تراز عملیاتی بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و به‌شدت تورم‌زاست؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که رشد اقتصادی موردنظر محقق شود. 

جعفرزاده ایمن‌آبادی بر این اساس در پایان گفت: نرخ حدود ۵۰ درصد تورم در سال آینده قطعی است و محال است در بهترین حالت، به رشد اقتصادی ۲ درصد برسیم!

منبع: کانال تلگرامی عصرما

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها