کد خبر: 641724
تاریخ انتشار :

انتقاد مجلس از دولت به اوج رسید/ استیضاح کدام وزیر رئیسی محتمل است؟

انتقادات مجلس از عملکرد دولتمردان آنقدر بالا گرفته است که این روز‌ها تهدید به استیضاح برخی وزرا از زبان نمایندگان شنیده می‌شود.

انتقاد مجلس از دولت به اوج رسید/ استیضاح کدام وزیر رئیسی محتمل است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گر چه تصور می‌شد با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی و همسو بودن دولت با مجلس اصولگرا، مشکلات اقتصادی حل خواهد شد، اما در چند ماه اخیر، سقوط ادامه دار بورس، وضعیت کرونا در کشور، بالا رفتن قیمت کالاهایی، چون برنج، مسکن و ماشین؛ انتصابات فامیلی در دولت و ... بهارستانی‌ها را عصبانی کرده است؛ آنچنان که در هر جلسه مجلس میکروفون خود را باز کرده و به وزرا تذکر می‌دهند. برخی از نمایندگان نیز پا فراتر گذشته و وزرای رئیسی را تهدید به استیضاح می‌کنند.

به گزارش قرن نو، گویی که فشار مردم به نمایندگان، باعث شده است تا آنان از ابزار‌های نظارتی خود مانند سوال، استیضاح و ... کنند و این پیام را به دولتی‌ها برسانند که به آن‌ها چک سفید امضا نمی‌دهند.

اولین خروجی از تیم اقتصادی دولت کیست؟

از روزی که کابینه رئیسی شکل گرفته است تا امروز که ۴ ماه از آن می‌گذرد، علمکرد سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد همواره زیر ذره بین نمایندگان بوده و انتقاد‌های بی شماری از او چه از پشت تریبون مجلس و چه در فضای مجازی مطرح شده است.

مانند علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس که به رویداد ۲۴ گفت: روزی که وزیر اقتصاد برای گرفتن رای اعتماد به مجلس آمد هیچ برنامه دقیقی را ارائه نداد، بلکه بیشتر کلیات را بیان کرد و به نظرم نماینده‌ها احساساتی رای دادند و امروز مجلس به این نتیجه رسیده که وزیر اقتصاد توانایی حل مشکلات اقتصادی کشور را ندارد. او فرد ضعیفی است و برنامه خاصی هم ندارد. اگر وضع به همین منوال پیش برود طولی نخواهد کشید که طرح استیضاح وزیر اقتصاد به مجلس بیاید و مجلسی‌ها هم با کسی تعارف ندارند.

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در تذکری خطاب به وزیر اقتصاد گفت: امان از ظلم بانک ها! هفته گذشته فردی به من مراجعه کرد و گفت ۵۲ میلیون تومان وام گرفته و ۹۹ میلیون تومان پرداخت کرده است و همچنان با مشکلاتی مواجه مانده است.

اما در میان تذکرات و اخطار‌های پارلمان نشین‌ها به وزیر اقتصاد، شایعه‌هایی درباره استعفای او در دولت مطرح است. اگر چه سخنگوی دولت در واکنش به این شایعات گفت: «بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است و ارزشی برای پاسخ ندارد. وزیر اقتصاد جزو فعال ترین، با انگیزه‌ترین و پرکارترین وزرای دولت است که در جلسات هیات دولت حضور فعال و موثر دارد. ایشان در جلسات ستاد اقتصادی دولت هم از افراد فعال و موثر در برنامه ریزی و تصمیم گیری‌های اقتصادی دولت است.»

سید احسان خاندوزی نیز در توئیتی معنادار نوشت: «امروز را با اولین حراج الکترونیک اموال تملیکی آغاز کردیم و با نخستین تامین مالی زنجیره تولید توسط بانک‌های ملی، مسکن، صنعت و معدن و… ادامه دادیم. به لطف الهی بذر تلاش‌های ۴ماه گذشته یک‌یک درحال به بار نشستن است و در روز‌های آینده ادامه دارد.» خاندوزی با این توئیت به منتقدان خود این پالس را فرستاد که قصد استعفا ندارد، ولی روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه، عصرما مدعی شد که دعوا‌های تیم اقتصادی اخیر حسابی بالا گرفته و زور خاندوزی قطعا به سایرین که یا فرمانده هستند و یا خود را فرمانده می‌بینند، نمی‌رسد. بر همین اساس شایعه رفتنی بودن خاندوزی دوباره مطرح شده و گویا ابراهیم رئیسی هم شخصا بدش نمی‌آید که او را کنار بگذارد.

وزیر بهداشت، زیر تیغ استیضاح رفت

۱۲ دی ماه بود که کمال حسین پور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آیا از وضعیت تاسف بار بیمارستان‌ها و بیماران مناطق محروم خبر دارید؟ شهرستان‌های محروم با کمبود شدید نیرو، پزشک متخصص و تجهیزات بیمارستانی مواجهند و در اکثر بیمارستان‌های این مناطق سرم و دارو که نیاز ابتدایی بیماران است، یافت نمی‌شود. وزارت بهداشت در طول ماه‌های گذشته در انجام تکالیف و وظایف محوله خود به درستی عمل نکرده است، برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه بهداشت عمومی و ارتقای سطح آن بسیار ضعیف و ناکارآمد است، برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر در زمان اخذ رأی اعتماد کنار گذاشته شده و اراده‌ای برای تحقق وعده‌ها در بدنه وزارتخانه دیده نمی‌شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر همچنین گفت: عدالت در توزیع اعتبارات صورت نمی‌گیرد و روند قابل اصلاح نیست، به دلیل ناتوانی وزیر بهداشت و مجموعه وزارتخانه، من و تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح وی را تهیه کرده ایم و هم اکنون در کارتابل نمایندگان قرار دارد و به زودی تقدیم هیات رئیسه مجلس می‌شود تا بتوانیم تاثیری هر چند اندک در کاهش درد و رنج هموطنان خود در مراجعه به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها داشته باشیم.

هنوز چند روزی از این تذکر حسین پور نگذشته بود که روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه نمایندگان در صحن علنی برگه استیضاح وزیر بهداشت را امضا کردند. با این حال باید منتظر تصمیم نمایندگان بود که آیا عین اللهی اولین خروجی کابینه رئیسی است یا نمایندگان از این ابزار نظارتی برای اولتیماتوم به آقای وزیر استفاده کرده و دوباره به اعتماد خواهند کرد.

تهدید فاطمی امین و رستم قاسمی از سوی بهارستانی‌ها

در میان وزرای کابینه رئیسی، وزیر صنعت و وزیر راه، نیز بار‌ها از سوی نمایندگان تذکر و اخطار گرفته اند. تصمیم فاطمی امین به خودروسازان برای افزایش قیمت ها، با مخالفت شدید نمایندگان رو به رو شد تا جایی که برخی رسانه‌ها از استیضاح او خبر می‌دادند.

در این میان، علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در واکنش به خبر جمع‌آوری امضاء از سوی نمایندگان برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نمایندگان مجلس در هفته جاری از حوزه‌های انتخابیه سرکشی می‌کنند بنابراین در مجلس حضور ندارند و امکان جمع‌آوری امضاء برای استیضاح وجود ندارد.

فتح الله توسلی، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ هم در تذکری به وزیر صمت از قیمت خودرو داخلی و کیفیت آن انتقاد کرد و گفت: عزت مردم نباید در صف خودرو و با این قیمت‌ها نادیده گرفته شود و لازم است هر چه سریع‌تر وزیر صمت اقدام اساسی را در این خصوص انجام دهد.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم که از دیگر دولتمردانی است که عصبانیت وکلای مردم را بر انگیخته است. تا جایی که سیدکریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، درخصوص میزان جدی بودن موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: اگر به تعهداتی که دارند تمکین نکنند، در راستای این موضوع اقدام نکرده و ردیف بودجه آن در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی نشود قطعاً به گزینه استیضاح نزدیک می‌شویم.

دفاع رئیسی از تیم اقتصادی

اما، در روز‌های که برخی‌ها از اختلاف میان تیم اقتصادی روایت می‌کنند و از سوی دیگر، بهارستانی ها، عزم خود را جزم کردند و برای مردان کابینه او خط و نشان می‌کشند، رئیس دولت سیزدهم از تیم اقتصادی خود دفاع کرده و در جلسه هئیت دولت گفت: هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت، سیر نزولی تورم و سفر‌های استانی از جمله نقاط قوت دولت است، اما متاسفانه بدلیل عدم اطلاع‌رسانی دقیق و به هنگام، برخی‌ها تلاش می‌کنند، اینگونه موارد را به‌عنوان نقاط ضعف مطرح کرده و در اذهان عمومی به نوع دیگری جلوه دهند لذا لازم است در کنار تبیین و تشریح اقدامات و عملکردها، در بیان مطالب به‌ویژه اعداد و آمار اقتصادی دقت شود که متقن و حساب شده باشد تا اعتماد مردم خدشه دار نشود.

منبع: قرن نو

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها