کد خبر: 641815
تاریخ انتشار :

گزارش ویژه نامه نیوز ؛

احتمال ممنوعیت فعالیت سیاسی سیاستمدار جنجالی

گروه سیاست خارجی نامه نیوز : در حالی که وارد نخستین سالروز حمله ی طرفداران ترامپ به منطقه ی کاپیتال هیل و ساختمان کنگره آمریکا شده ایم، بار دیگر زمزمه هایی در خصوص آینده سیاسی رئیس جمهور جنجالی آمریکا و احتمال جلوگیری از نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 شنیده می شود.

احتمال ممنوعیت فعالیت سیاسی سیاستمدار جنجالی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 بااین حال، بسیاری از تحلیلگران معتقدند تنها راه جلوگیری از نامزدی مجدد ترامپ، اعلام این تصمیم از سوی مجلس سنا ( آن هم با دو سوم آرا ) خواهد بود. با همه ی این اوصاف، به دلیل ترکیب مجلس سنا و مخالفت جمهوریخواهان با این مسئله، امکان دستیابی به چنین مسئله ای کاملا منتفی است. در این خصوص لازم است 67 سناتور دموکرات و جمهوریخواه رای به محرومیت ترامپ از حضور در معادلات سیاسی آمریکا دهند. این در حالیست که فعلا دموکراتها دارای 51 سناتور و جمهوریخواهان 49 سناتور در مجلس سنا هستند. 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا  سال گذشته و پس از حمله طرفدارانش به کاپیتال هیل، علاوه بر استیضاح دوم خود در برابر کنگره با این احتمال روبرو بود که شماری از اعضای دموکرات سنا او را از تصدی هر گونه منصب در آینده محروم کنند.در آن زمان ،  شماری از دموکرات‌های مجلس سنا با فعال‌کردن متمم چهاردهم قانون اساسی، مبنی بر منع حضور هر مقام یا قانون‌گذار برای تصدی هر گونه منصب در صورت «شرکت در شورش یا سرپیچی علیه ایالات متحده یا کمک و یاری‌دادن به دشمنان آمریکا» مبادرت به بررسی ممانعت از نامزدی ترامپ برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری در سال 2024 کردند اما این بحث در نهایت نتیجه بخش نبود. 

هنوز هم با گذشت حدود یکسال،  این بحث‌ها هنوز در مراحل ابتدایی است، اگرچه برخی از سناتورهای ارشد هنوز متقاعد نشده‌اند که این رویکرد قابل اجرا است.با این حال، پس از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کاپیتال و شوک وارد شده به کشور و قدیمی‌ترین نهادهای دموکراتیک آن، برخی از اعضای کنگره هنوز در حال بررسی گزینه‌های خود و برنامه‌ریزی یک استراتژی مؤثر در این زمینه هستند.در این زمینه، سناتور تیم کین (دموکرات از ویرجینیا) تأکید کرد که «کاملاً مطمئن است» که کنگره می‌تواند به قانون اساسی در این زمینه استناد کند. او گفت: «فکر می‌کنم این یک ایده مطرح در فضای بازخواست است.»

به نوبه خود سناتور ریچارد بلومنتال (دموکرات از کنتیکت) عنوان کرد که بحث درباره متمم چهاردهم، یک بحث فرضی است اما در عین حال تأکید داشت که فقط با یک مکانیزم، یعنی تصمیم کنگره قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.از سوی دیگر این روزنامه به نقل از یکی از اعضای کمیته قضایی سنا اظهار داشت که «شرایط توسل به متمم چهاردهم قطعاً در مورد ترامپ که تحریک به شورش کرده، وجود دارد.»

در حالی که سناتور کریس مورفی دربارهٔ این اقدام، هشدار داده و عنوان ساخت که هنوز برای صحبت دربارهٔ آن خیلی زود است اما درعین حال گفت: «توسل به متمم چهاردهم، قطعاً احتمالی وارد است.»

آنچه مسلم است اینکه میان برخی قانونگذاران آمریکایی بر سر امکان توسل به ماده 14 قانون اساسی در پرونده ی حمله طرفداران ترامپ به کنگره اختلاف نظر عمیقی وجود دارد. برخی معتقدند که کنگره (  به صورت خاص مجلس سنا) می تواند با رای اکثریت نسبی( 50 به علاوه ی 1) ، ترامپ را برای همیشه از دستیابی به قدرت محروم کند و در مقابل، عده ای دیگر معتقدند که حتما در این خصوص نیاز به رای اکثریت بالای دو سوم در سنا وجود دارد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا اخیرا اعلام کرده است  کنفرانس خبری وی به مناسبت سالگرد حمله به کنگره لغو شده است.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، ترامپ در بیانیه‌ای نوشت: «به لطف تعصب و بی‌صداقتی محض کمیته غیرمنتخب تحقیق درباره ششم ژانویه متشکل از دموکرات‌ها و دو جمهوری‌خواه شکست‌خورده و رسانه‌های اخبار جعلی، من کنفرانس خبری خود  را لغو می‌کنم.در عوض بسیاری از این عناوین مهم را در تجمع روز شنبه پانزدهم ژانویه در آریزونا به بحث می‌گذارم. این یک تجمع بزرگ خواهد بود!»

«الیسا فرح» دبیر مطبوعاتی سابق کاخ سفید پیش‌تر در مصاحبه با نشریه «بیزنس اینسایدر» تصمیم ترامپ برای برگزاری کنفرانس خبری در سالگرد حمله هوادارانش به ساختمان کنگره را مورد انتقاد قرار داد.فرح به بیزنس اینسایدر گفت، اینکه ترامپ تصمیم گرفته در سالگرد حمله هوادارانش به ساختمان کنگره در نشستی خبری بار دیگر بر ادعای تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ تأکید کند، نشان می‌دهد که او مشاوران خوبی اطراف خود ندارد.

به عبارت بهتر، ترامپ در این نشست خبری قصد داشت بار دیگر موضوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را طرح کند. با اینکه در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۲ جلسه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا برنامه‌ریزی نشده است، رئیس مجلس نمایندگان قصد دارد قانون‌گذاران را برای گرامی‌داشت قربانیان این حادثه دعوت کند. گفته می‌شود قرار است «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز در این مراسم به سخنرانی بپردازد.در همین حال، سه مأمور پلیس واشنگتن دی.سی و در آستانه سالگرد حمله به کنگره آمریکا، از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا شکایت کرده اند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها