کد خبر: 642052
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی «نامه‌نیوز» با قاسم محبعلی

روسیه می‌خواهد رابطه ایران و غرب بد بماند

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: یکی از منفعت‌های روسیه آن است که جلوی نفوذ اروپا و آمریکا را در مناطق نزدیک به خود اعم از اروپای شرقی، خاورمیانه و قفقاز بگیرد بنابراین علاقمند نیست که مناسبات ایران و غرب بهبود پیدا کند.

روسیه می‌خواهد رابطه ایران و غرب بد بماند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: هرچند روسیه این روزها نشان می دهد که تمام تلاش خود را برای احیای برجام و ایفای نقش میانجی بین ایران و آمریکا به کار بسته اما برخی کارشناسان معتقدند «وقتی توافق دست یافتنی شد، احتمال آنکه روس ها ساز مخالف کوک کنند، زیاد است کما اینکه این اتفاق در زمان مذاکرات برجامی افتاد».

قاسم محبعلی در گفتگو با نامه‌نیوز درباره احتمال مانع تراشی روسیه بر سر راه گفتگوهای وین گفت: روس ها براساس توافق بالاترشان با آمریکا و غرب در اینکه ایران نباید سلاح هسته ای داشته باشد، نظرشان با اروپا و آمریکا تفاوتی نمی کند اما درباره موضوعات دیگر دیدگاه خودشان را دارند.

وی افزود: یکی از منفعت‌های روسیه آن است که جلوی نفوذ اروپا و آمریکا را در مناطق نزدیک به خود اعم از اروپای شرقی، خاورمیانه و قفقاز بگیرد بنابراین علاقمند نیست که مناسبات ایران و غرب بهبود پیدا کند. در واقع ایرانی را می پسندد که با غرب مشکل داشته باشد بنابراین روس ها به دلیل سیاسی، تجاری، اقتصادی و ژئوپلیتیکی از طولانی شدن مذاکرات نفع می برند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی روسیه را رقیب ایران در منطقه خواند و یادآور شد: در حال حاضر روسیه تنها تأمین کننده انرژی اروپا محسوب می شود و از این ابزار برای اعمال فشار به اروپا استفاده می کند بنابراین از آنجاکه ایران می تواند به اروپا برای تأمین انرژی کمک کند، روس ها نمی خواهند در حوزه تأمین منابع انرژی اروپا رقیب پیدا کنند.

وی ادامه داد: رفع تحریم می تواند این امکان را برای ایران فراهم آورد که با اروپا در زمینه تأمین انرژی به خصوص گاز وارد معامله شود و خط لوله صادرات گاز به اروپا خارج از نفوذ روس ها بکشد. در مجموع باید بپذیریم که روسیه از وضعیت کنونی بین ایران و غرب سود می برند و علاقمند نیستند مناسبات ایران و غرب عادی شود.

محبعلی اظهار کرد: اگر رابطه ایران و غرب خوب شود، غرب از طریق ایران می تواند نفوذش را به منطقه خاورمیانه و قفقاز و آسیای مرکزی بیشتر کند اما در حال حاضر این امکان برای اروپا وجود ندارد. لذا روس ها علاقه ای به عادی شدن روابط ایران و غرب ندارند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها