کد خبر: 642467
تاریخ انتشار :

جاماندگان سهام عدالت فعلا منتظر بمانند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت، از درنظر گرفتن منابع برای تخصیص سهام عدالت به ۱۰ میلیون نفر از این تعداد، در سال آینده خبر داد.

جاماندگان سهام عدالت فعلا منتظر بمانند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آبان ماه سال جاری بود که پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، از نهایی‌شدن طرح واگذاری سهام عدالت به جاماندگان ظرف دو هفته خبر داد. اما این دو هفته، حالا به سال بعد موکول شده است!

این اظهارات ضد‌ و نقیض اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، پیش از این نیز تکرار شده بود. در حالی که مهرماه سال جاری، مرحبا، سخنگوی این کمیسیون احتمال بایگانی‌شدن طرح جاماندگان سهام عدالت را مطرح کرده بود، یک ماه بعد، پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی از تصویب طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان ظرف دو هفته خبر داد. به گفته وی، طرح واگذاری سهام به جاماندگان سهام عدالت، جمع‌بندی شده و با نظر مثبت دولت در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و امیدواریم که این موضوع در قالب توافق با دولت نهایی شود.

اطمینان پورابراهیمی به تصویب طرح ظرف دو هفته، تا جایی پیش رفت که در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس، سه اولویت برای اختصاص سهام عدالت در نظر گرفته شد؛ اول اشخاصی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند، دوم ایثارگران و سوم کارگران و بازنشستگان در اولویت قرار گرفتند. از سوی دیگر، پورابراهیمی این اطمینان را به مشمولان داد که در حال حاضر دولت پذیرفته است که به جاماندگان، سهام عدالت اختصاص دهد و اگر نظر وزارت اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام شود، ظرف دو هفته می‌توان این طرح را در صحن مجلس به تصویب رساند و پس از تایید شورای نگهبان، به راحتی می‌توان ظرف یکی دو ماه آینده این طرح را نهایی کرد.

در حالی که حدود سه ماه از اظهارات پورابراهیمی می‌گذرد، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، امروز از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان در سال آینده خبر داد. به گفته مرحبا،  ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت داریم و درصد هستیم برای ۱۰ میلیون نفر، سال آینده سهام عدالت برقرار شود.

وی درباره دلیل عدم وجود سهام عدالت در پیش نویس لایحه بودجه تصریح کرد: سهام عدالت، قانون جداگانه خودش را دارد و بودجه معمولا برای امور جاری کشور مثل دخل و خرج دولت و پروژه‌های عمرانی تنظیم می‌شود. مرحبا با تاکید بر جدایی سهام عدالت از بودجه، از رایزنی در مجلس برای برقراری سهام عدالت برای جاماندگان آن خبر داد.

لازم به ذکر است؛ تعداد کل جاماندگان از سهام عدالت ۲۰میلیون نفر است که ۱۰ میلیون نفر از این تعداد تحت پوشش نهادهای حمایتی بوده و شامل؛ ۶ میلیون نفر کارگر ساختمانی، یک میلیون و ٢٠٠هزار نفر کمیته امدادی‌ها، دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، است. همچنین افرادی که جزء ۶ دهک پایین درآمدی هستند و تحت پوشش هیچ مرکز حمایتی هم قرار ندارند (حدود ۱۰ میلیون نفر) بخش دیگری از جاماندگان سهام عدالت را شامل می‌شوند که تا به حال موفق به دریافت سهام عدالت نشده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها