کد خبر: 642627
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه نیوز» با فریدون مجلسی

برجام همان برجام است

فریدون مجلسی تاکید کرد که برجام دولت رئیسی در بهترین حالت همان برجام دولت روحانی است و باید امیدوار بود که ناگزیر نشوند امتیازات بیشتری به طرف غربی بدهند.

برجام همان برجام است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – مذاکرات برجامی در وین با جدیت پیگیری می‌شود و برخی تحلیلگران معتقدند که احیای برجامی نزدیک است منتها باید دید که آیا برجام دولت رئیسی با برجام دولت روحانی فرقی هم دارد یا خیر؟ بالاخره فرمان مذاکره اکنون در دست گروهی است که پیشتر مخالف برجام بودند و به دولت و مذاکره‌کنندگان وقت ایراد می‌گرفتند. حرفشان این بود که امتیازات داده شده بیش از امتیازات کسب شده است لذا اکنون که خودشان عهده‌دار مسئولیت شده‌اند، انتظار می‌رود که بعد از این همه شرط و شروط گذاری برای طرف غربی دستاورد متفاوتی داشته باشند. 

کارشناسان و تحلیلگران مسائل بین‌المللی اما چنین امیدی ندارند. مثلا فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در گفت‌وگو با «نامه نیوز» ضمن تاکید بر اینکه برجام دولت رئیسی با برجام دولت روحانی هیچ تفاوتی ندارد، گفت: « ما در بهترین حالت به همان برجامی برخواهیم گشت که در دولت روحانی امضا شد و قاعدتا نباید تفاوتی بین برجام رئیسی و روحانی باشد».

وی افزود: « البته نباید فراموش کنیم که برجام اگرچه حقوقی را به ایران می‌داد، در حقیقت مجازاتی برای ایران بود. چرا کشورهای دیگر تابع چنین فرمول‌هایی نیست؟ چون آنها از NPT تخطی نکرده بودند که بابت آن محرومیت‌هایی پیدا کنند و دچار قطعنامه‌های شورای امنیتی بشوند و برای معلق کردن آن ناگزیر به پذیرش محدودیت‌هایی شوند. برجام محدودیت بود، چون من قبل‌تر مثل همه ادوار تاریخ زندگی کرده، تجارت می‌کردیم، به بانک می‌رفتیم، مرکز اتمی درست می‌کردیم و ... اما به خاطر آنها تخطی‌ها به ما گفتند که اگر می‌خواهید از مشکلات ناشی از تحریم‌های بین‌المللی فلج کننده خارج شوید باید تعهد بدید و آن تعهد اسمش برجام بود».

مجلس درباره اینکه آیا امکان گرفتن امتیاز بیشتر در همین چارچوب برجام توسط تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی وجود دارد یا خیر؟ گفت: «به نظر من نمی‌توانند بیش از قبل امتیاز بگیرند، به خاطر اینکه از وقتی به برجام شلیک نشانه‌دار شد تا حالا ما در زمینه‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی بین‌المللی زیان کردیم و بهای محرومیت از حضور در تجارت بین‌المللی اصولی را دادیم. الان همان افرادی که برجام را آتش می‌زدند آمده و می‌خواهند احیا کنند و امتیاز بیشتر بگیرد، درحالی که اصلا دست ما نبود که شرط بگذاریم. دیدیم که آنها مدتی بعد از امضای برجام قدری تحریم‌ها را برداشتن و بعد دوباره بگرداندند. البته به نظر من یکی از امتیازات ما تحریم متقابل آمریکا بود چون تحریم اصلا سیاست مجازی نیست و علیه ملت‌ها است و نباید به عنوان یک اقدام دوجانبه مجاز شناخته بشود».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: «الان هم چیزی نسبت به دولت قبل تغییر نکرده است، حتی تحریم‌ها شدیدتر شده و گام‌هایی که به مرور برداشتیم باعث شد که بایدن هم به رغم همه قول‌هایی که داده بود عمل کند و حتی در چند ماه نخست به موضوع برجام نپرداخت. در نتیجه محدودیت‌های ایران ادامه یافت».

وی افزود: «اکنون آقایان مخالف برجام خودشان سرکار هستند و کسی نیست در اعتراض به آنها تظاهرات کند و ادعا داشته باشد. الان مسئولیت حل مساله و نجات دادن کشور از فقر و فلاکت به عهده خودشان است. الان که مسئولیت بر دوش خودشان است فهمیده‌اند که کار دیگری نمی‌توان کرد و به نتیجه نمی‌رسند مگر آنکه برجام احیا شود. لذا به برنامه‌های عاقلانه‌تری که همان دستاورد مذاکرات طولانی در دوران دولت روحانی است، برگشته‌اند و امیدواریم که به نتیجه برسند و ناچار نشوند که بیش از آن به طرف مقابل امتیاز بدهند».

مجلسی با تاکید بر اینکه در بهترین حالت به برجام دولت روحانی بر می‌گردیم، گفت: « آنها کارشناس‌تر، با تجربه‌تر، زبان‌دان‌تر بودند و امتیازاتی داشتند که بهتر می‌توانستند از پس مذاکره کنندگان غربی برآیند و می‌خواستند خودشان را نجات دهند. البته آقایانی که جانشین شده‌اند هم به این مرحله که بخواهند خود را نجات دهند رسیده‌اند لذا باید امیدوار بود و دید که بالاخره می‌توانند برجام را احیا کنند یا خیر».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها