کد خبر: 642722
تاریخ انتشار :

حق‌شناس: اگر ارز ترجیحی حذف شود باید از دهک‌های پایین حمایت شود

یک اقتصادان در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: کاری که باید صورت بگیرد حمایت از دهک های کم درآمد با وجود حذف این ارز است که دولت در هر شرایط باید به آنها توجه داشته باشد.

حق‌شناس: اگر ارز ترجیحی حذف شود باید از دهک‌های پایین حمایت شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبر سراسری، هادی حق شناس، اقتصاددان، درباره نتایج اقتصادی حذف ارز 4200 گفت: «باید در آغاز به این نکته تاکید کنیم و بدانیم که این ارز4200تومان در چند کالاهایی که مورد استفاده قرار می گیرد در بازار چه قیمتی دارند؟تورم و گرانی و ارزانی کالا بر اساس قیمت بازار آزاد تعیین می شود به عبارت دیگر دانی که برای مرغ داری ها تامین می شود در واقع مردم مرغی که می خرند بر اساس قیمت دولتی نیست و قیمت بازار آزاد است و تورم نیز بر اساس قیمت بازار آزاد شکل می گیرد نه بر اساس ارز4200تومان که همه فکر می کنند اگر این ارز حذف شود قیمت مرغ چند برابر خواهد شد.

او ادامه داد: «نکته دوم این است که از زمانیکه قیمت ارز 4200تومان برای کالاهایی که مشمول بودند و امروز نیستند مانند برنج از سال 96تاکنون به چه میزان افزایش پیدا کرده است؟افزایش قیمت مرغ و برنج تقریبا نزدیک به هم است و اینطور نیست که قیمت ارز تاثیر چندانی روی آن داشته باشد. نکته سوم بنظر می رسد که طبق تجربه اخیر به هر دلیلی کسانیکه این ارز را دریافت کرده اند مواد اولیه ای که وارد کرده اند مشتری نتوانسته از مزایای آن استفاده کند لذا بنظر می رسد رانتی که در این قضیه وجود داشته یا نصیب وارد کننده شده یا به هر دلیل به دست مصرف کننده واقعی نرسیده است. حذف این ارز منجر به تورم خواهد شد اما بازتوضیع برای دهک های کم درآمد نفع بیشتری خواهد داشت».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره احتمال چاپ پول و افزایش نقدینگی در اثر حذف ارز تدریجی، بیان کرد: «قرار نیست پول جدیدی به جامعه تزریق شود قبلا که واردکننده ارز 4200 می گرفت الان باید قیمت جدید ارز دریافت کند. اگر سازمان برنامه و ستاد اقتصادی دولت به درستی عمل کنند پول جدیدی نباید چاپ شود بلکه نقدینگی موجود باید جمع شود یعنی حجم پول را زیاد نمی کند بلکه آن را جمع می کند و اگر ارز به قیمت جدید باشد در نتیجه پول در بانک مرکزی جمع می شود و اگر این فرایند درست انجام شود می تواند منجر به کاهش نقدینگی موجود نیز بشود».

حق‌شناس در پایان به سایت «خبرسراسری» گفت: «در مجموع این ارز 4200تومان که سال 97 تعیین شد قرار نبود که تا امروز باقی بماند اصلا عقلانی نبود و در هر مقطعی کالاهای مشمول آن از برنامه خارج شده است و الان به  پنج مورد رسیده است. کاری که باید صورت بگیرد حمایت از دهک های کم درآمد با وجود حذف این ارز است که دولت در هر شرایط باید به آن ها توجه داشته باشد».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها