کد خبر: 642998
تاریخ انتشار :

سفیر پیشین ایران در افغانستان: افغانستان آب سیلاب می‌دهد، نفت می‌خواهد؟

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: مثل اشرف غنی‌ تنگ‌نظر بود که می گفت باید نفت دهید آب بگیرید من آن زمان گفتم مردک نمی‌دانی سه میلیون افغان سر سفره ایرانی‌ها نشسته‌اند و روزی یک متر مکعب آب هم که استفاده می‌کنند؟

سفیر پیشین ایران در افغانستان: افغانستان آب سیلاب می‌دهد، نفت می‌خواهد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبر سراسری، ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر سابق ایران در افغانستان، درباره آزادسازی آب سد کمال خان به سوی ایران گفت: «در موضوع آب هیرمند یک موافقت‌نامه رسمی وجود دارد که به تصویب مجلس دو کشور نیز رسیده است هر چند که نخست وزیر وقت آن زمان که آن را امضا کرد کشته شد در حالی‌که افغان‌ها باید متوجه باشند افغانستان بخشی از ایران بود و اگر امروز بخشی از سیستان ما در افغانستان است محصول خیانت رضاخان است که بخش هایی را در حوزه افغانستان واگذار است. در مجموع این ها مناطق سابق ایران هستند. از سوی دیگر طبق کنوانسیونی که وجود دارد سرزمین های پایین دستی که در طول تاریخ از بالادست آب می گرفتند سهم آب دارند و طبق قرارداد سال51 که مرکز آب سنجی در سد کجکی نصب می شود و جدول آبی تدوین می شود 26متر مکعب در ثانیه طبق جدول آبی ایران سهم آب دارد و مجموعه آن 850میلیون مترمکعب در سال می شود. نکته بعدی که افغان ها مثل کشورشان از آن غافل‌اند این است که آبی که به ایران می رسد بیش از اینکه برای ما موثر باشد برای جنوب غرب آن ها موثر است. آبی که به دریاچه هامون ریخته می‌شد و بیش از صد هزار گاومیش در آن بوده و سالانه 250هزارتن ماهی از آن می گرفتند تبدیل به شوره زار شده است. ما یک کشور نفتی هستیم و اینقدر قدرت داریم که اگر مدیریت دولت در دوره قبل توان لازم را داشت الان همان آب را از شمال به جنوب می آوردیم و به هر حال مشکل را حل می کنیم. مشکل اساسی برای جنوب غرب افغانستان است که باد،‌شوره زار دریاچه هامون را به افغانستان می برد».

او در ادامه نسبت به تنش‌های سیاسی دو کشور در حوزه آب اشاره کرد: «در دوره طالبان اول نیز از لشکرگاه آب را به جنوب افغانستان منتقل کردند و بخشی از آن را نیز برای کشت خشخاش استفاده کردند و این تنش سابقه تاریخی دارد. افغان ها تنگ نظر هستند مثل اشرف غنی که می گفت باید نفت دهید آب بگیرید من آن زمان گفتم مردک نمی‌دانی سه میلیون افغان سر سفره ایرانی‌ها نشسته‌اند و روزی یک متر مکعب آب هم که استفاده می‌کنند؟ بیش از یک میلیارد متر مکعب آب لوله استفاده می‌کنند یعنی ما آب لوله در ایران را به افغان‌ها می‌دهیم شما آب تصفیه نشده سیلاب را که می‌خواهید بدید نفت می‌خواهید؟ افغان‌ها هیچکدام به خودشان هم رحم نکردند متاسفانه دستگاه خارجی ما هم خوب با آنها برخورد نکرد. البته کل سد کمال خان 50میلیون مترمکعب آب می‌گیرد در حالیکه ما 850میلیون مترمکعب آب می‌خواهیم اگر آن ها یک لیوان آب سمت ما آزاد کرده اند که چیزی نمی شود. بنابراین این مسئله به گذشته برمیگردد و آن ها باید نشان دهند پایبند به معاهدات بین المللی هستند و به همسایه برادر احترام بگذارند و وظیفه آن هاست که آب را باز کنند».

ظهره وند در پایان درباره راهکار حل مشکل آبی میان دو کشور به سایت «خبر سراسری» گفت: «‌افغان ها در تمام این سال‌ها هر آبی که سمت ایران آزاد کرده‌اند آب سیلاب بوده است؛ یعنی می‌گویند ایرانی ها بیش از850میلون متر مکعب آب مصرف کرده اند اما آن آب زمانی آزاد شده که ما نیاز نداشتیم یعنی آن ها برای اینکه سیل های کشور خودشان را کنترل کنند آب را آزاد می کنند. اگر مدیریت خوب اِعمال نشود همه به ما آب نمی‌رسد و هم سرزمین خودشان از بین می‌برود این ها اگر به توافق آبی سال51متعهد باشند مسئله خشکسالی و شرایط بهم ریخته اکوسیستم جنوب را از بین میبرند و هم هامون احیا می شود و ایران نیز می تواند به تحول کشاورزی در افغانستان کمک کند و به یک بازی برد-برد دست یابیم. سرمایه گذاری و تکنولوژی و فن با ما باشد آن ها نیز آب و زمین را بدهند و بهره وری را افزایش داد. این ها باید طبق جدول آبی سال 51 به ما آب دهند و باقی آبی که سمت ایران می آید سیلاب است».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها