کد خبر: 643204
تاریخ انتشار :

راست و دروغ های کالیگولا؛ از رابطه جنسی با خواهران تا ادعای خدایی کردن

کالیگولا سومین پادشاه امپراتوری روم و خونخوارترین آنان بود. او به علت جنونی که داشت مخالفان خود را به طرز فجیعی به قتل می رساند و در انتهای عمرش هم ادعای خدایی کرد.

راست و دروغ های کالیگولا؛ از رابطه جنسی با خواهران تا ادعای خدایی کردن
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در سال 41 میلادی و در چنین روزی یکی از خونخوارترین پادشاهان دنیا که نماد ظلم و ستم در غرب است کشته شد. کالیگولا سومین امپراتور روم بود که در تاریخ به علت جنایاتش شناخته می شود. بیشتر کتاب دوستان و اهل فرهنگ نام او را به خاطر نمایشنامه فلسفی – تاریخی آلبر کامو می شناسند. کالیگولا در آن نمایشنامه پادشاهی است که به علت مرگ خواهرش دروسیلا پی به راز موقتی بودن دنیا و دست قدرتمند تقدیر می برد و از آنجا که نمی خواهد در مقابل تقدیر تسلیم شود شروع به کشتار می کند تا به همه اثبات کند آزاد است.

با این حال، آنطور که مورخان نوشته اند خود کالیگولا آنچنان که کامو نوشته فیلسوف نبوده است. بد نیست در این گزارش مروری بر وحشی گری ها، علل اقدامات عجیب و غریب و به طور کلی زندگی این امپراتور خون آشام رومی داشته باشیم:

چرا کالیگولا دیوانه شد؟

افراد مختلف، علل متعددی را برای خوی وحشی گری امپراتور رومی می شمارند. برخی معتقدند این گرایش به وحشی گری در ذات کالیگولا بوده و او از همان کودکی علاقه داشته  شکنجه شدن دیگران را ببیند.

 برخی معتقدند این جنون بعد از بیماری به او دست داده است. گویا در سال نخست سلطنت، کالیگولا دچار یک بیماری شدید می شود و بر اثر عوارض آن بیماری، خلقیاتش تغییر می کند.

برخی دیگری معتقدند مرگ خواهر کالیگولا یعنی دروسیلا باعث شده او دیوانه شود، چرا که خواهرش را بسیار دوست می داشته است.

عده ای نیز این جنون را به کودکی سخت کالیگولا نسبت می دهند. کالیگولا نوه ی اگوستوس اولین امپراتور روم است که خود خواهر زاده ژولیوس سزار بود. بعد از اگوستوس، عموی کالیگولا یعنی تیبریوس به قدرت می رسد. بر اثر توطئه ی تیبریوس، ژرمانیکوس، پدر کالیگولا کشته می شود. بعد از مرگ ژرمانیکوس همسر او و مادر کالیگولا یعنی اگریپینا علیه امپراتور روم دست به توطئه می زند اما توطئه لو رفته و امپراتور او را نیز دستگیر و نفی بلد می کند. اگریپینا بر اثر بیماری در زندان از دنیا می رود. برادران کالیگولا نیز به دستور تیبریوس زندانی و به قتل می رسند. کالیگولا در کودکی همه خانواده  خود را از دست می دهد و جز سه خواهر و یک مادربزرگ دیگر هیچ کسی را در زندگی ندارد از این رو او تا بزرگسالی به خواهرانش وابسته می شود و آنها را بسیار زیاد دوست می دارد.

کالیگولا چگونه به قدرت رسید؟

او در کودکی نزد مادربزرگش زندگی کرد. بعد از مدتی خشم تیبریوس فروخوابید و او را به قصر سلطنتی خود فراخواند. در آنجا امپراتور روم به کالیگولا آموزش داد و چون فرزندی نداشت او را ولیعهد خود کرد. کالیگولا در رم با آداب سلطنت آشنا شد و فهمید بدون خون ریزی نمی تواند سلطنت کرده و حکومت خود را استوار نگه دارد.

کالیگولا و سلطنتی که مردم دوست داشتند

کالیگولا بعد از مرگ تیبریوس به سلطنت رسید. او سومین پادشاه امپراتوری روم بعد از پایان دوره جمهوری و آغاز دوره امپراتوری بود. کالیگولا به محض سلطنت اقداماتی کرد که مردم بسیار آنها را پسندیدند. او دستور داد مالیات ها کم شود و بسیاری از زندانیان از زندان آزاد شوند. این اقدامات با افزایش تفریحات و سرگرمی ها در رم همراه شد و سبب شدند که کالیگولا نزد مردم محبوب شود و این محبوبیت تا آنجا ادامه پیدا کند که حتی بعد از مرگ امپراتور نیز ناراحت شده و مویه و ناله سردهند و خواستار مجازات عاملان مرگ او شوند.

امپراتوری که دیوانه شد، بزرگترین جنایت های کالیگولا

کالیگولا چند ماه بعد از امپراتوری تغییر وضع داد. او به سرعت تبدیل به یک دیوانه شد. او بسیاری از سناتورها را مجبور به خودکشی کرد و سنا را چنان تحقیر کرد که آنها مجبور شدند اسب امپراتور را به عنوان یکی از سناتورها به مجلس راه داده و حتی حق رای هم به او بدهند!

کالیگولا دو مشاورش را به این خاطر که تاریخ تولد او را فراموش کرده بودند اعدام کرد. او بسیار علاقه داشت مخالفانش را در قفس شیرهایش بیندازد و از نزدیک شاهد خورده شدن آن محکومان بیچاره باشد. بعضا پدر و مادر قربانی را نیز مجبور می کرد از نزدیک شاهد دریده شدن فرزندانشان در قفس شیرها باشند. در جزیره کاپری پرتگاهی به ارتفاع 3 هزار متر وجود داشت. کالیگولا برای سرگرمی بسیاری از قربانیان را به همراه کودکان و زنان خانواده آن قربانیان به این مکان آورده و آنها را از ارتفاع 3 هزار متری به پایین می انداخت.

 گفته‌اند کالیگولا علنا خود را خدا می‌خواند. او نه ‌تنها مانند ایزدان و ‌نیمه‌ ایزدانی از قبیل هرکول و آپولو لباس می ‌پوشید، بلکه دستور داد پلی بسازند که کاخ او را به معبد ژوپیتر (خدای خدایان) وصل کند. حتی گفته ‌اند کالیگولا یک بار در مجلس سنا به اطلاع سناتورها رساند که می ‌خواهد به مصر نقل مکان کند زیرا به این باور رسیده بود که مردم آنجا او را به‌عنوان یکی از ایزدان پرستش خواهند کرد. او همچنین بسیاری از سناتورها را مجبور کرد که در مقابل او زانو زده و او را به عنوان خدا بپرستند.

جنونی که سرانجام باعث کشته شدن کالیگولا شد

جنون کالیگولا کم کم زیاد شد. یک روز به اقیانوس اعلام جنگ کرد و بزرگترین لشگرش را به جنگ با آب فرستاد و سپس دستور داد برای انتقام از آب، سربازان در ساحل صدف جمع کنند.

این اتفاقات سرانجام باعث خشم و ناراحتی فرماندهان ارتش و گارد سلطنتی شد. آنها می ترسیدند چکمه ی کوچک (معنی اسم کالیگولا) روم را هم همانند خود کوچک کند. صلح با امپراتوری اشکانی کوتاه مدت و ناپایدار بود و اگر جنگی در می گرفت معلوم نبود که روم چقدر دوام  می آورد.

سرانجام در سال 41 میلادی، کالیگولا به همراه همسر و دخترش، در مراسم بازی‌های پالاسیوم توسط گروهی از محافظان گارد پرتورین به قتل رسید. محافظین با شمشیر و تبر به جان امپراتور 30 ساله افتاده و او را تکه تکه کردند. بعد هم به سراغ همراهان، همسر و دختر او رفته و همه را قتل عام کردند؛ در آخر هم جنازه همه کشته شدگان را در چاهی انداخته و گریختند.  

بعد از مرگ کالیگولا مدت کوتاهی مجددا سیستم جمهوری در روم برقرار بود اما کمی بعد کلادیوس، تنها بازمانده اگوستوس و خاندان ژولیو کلودین به امپراتوری رسید.

راست و دروغی که درباره کالیگولا گفتند و نوشتند

از آنجا که تاریخ را فاتحان می نویسند، درباره کالیگولا راست و دروغ بسیار نوشته اند. بسیاری از این گفته اند که او با خواهرانش رابطه جنسی داشته است. در فیلم کالیگولا ساخت سال 1979، امپراتور جنینی را از شکم خواهرش بیرون می آورد و آن را می خورد. شکی نیست که بسیاری از این روایت ها دروغ است و فقط برای سرگرمی و بهت مخاطب ساخته شده اند. اگرچه کالیگولا یکی از خونخوارترین امپراتوران روم و جهان بوده است اما دروغ هایی نیز درباره او ساخته اند که به خصوص برای تثبیت قدرت کلادیوس و سناتورها به کار می آمد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها