کد خبر: 643309
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با علی بیگدلی

چرا ایران و آمریکا روس‌ها را کنار گذاشتند؟

علی بیگدلی معتقد است که سفر کم رنگ و لعاب رئیسی به مسکو ما را به این نتیجه رساند که مستقیما با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم و آمریکایی‌ها نیز به خاطر بحران اوکراین مایل به کنار گذاشتن روس‌ها بودند.

چرا ایران و آمریکا روس‌ها را کنار گذاشتند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – آنطور که گفته شده و از اظهارات مقامات ایرانی از جمله وزیرخارجه، رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی برمی‌آید، مذاکرات برجامی به نقطه حساسی رسیده و احتمالا با رایزنی مستقیم بین ایران و آمریکا ادامه می‌یابد. فارغ از اینکه نتیجه چنین مذاکراتی چیست، باید دید که چه عاملی سبب تغییر نظر ایران و تن دادن به این رایزنی‌ها شد؟ 

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» در این باره گفت: «شرایط جهانی تحت تاثیر اختلافاتی بین آمریکا و روسیه بر سر اوکراین ایجاد شده، درحال تغییر است. از طرف دیگر آمریکا به این نتیجه رسیده که دخالت‌های اولیانوف و حتی کشورهای اروپایی سبب شده که هم زمان از دست برود و هم نقطه نظرات طرفین به صورت صحیح منتقل نشود و هر کدام از طرف‌ها به دنبال منافع خود باشند. ایران هم به همین نتیجه رسیده است.»

وی افزود: «از سوی دیگر هم آمریکا و هم ایران نیازمند حل این مشکل هستند و می‌دانند که بدون این توافق نمی‌توانند مشکلات داخلی خود را حل کنند. بنابراین به این نتیجه رسیده‌اند که واسطه‌ها را کنار بگذارند و خودشان مستقیما وارد مذاکره شوند.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «ما قبلا می‌گفتیم که نه مذاکره می‌کنیم و نه جنگی رخ می‌دهد اما الان به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بحران‌های اقتصادی داخلی برای ما قابل ادامه نیست لذا حجم انتظارات‌مان کاهش یافته و آمادگی داریم که این مشکلات را با آمریکایی‌ها حل و فصل کنیم که کار خیلی درستی هم است.»

او ادامه داد: «من در مصاحبه‌های قبلی هم به این نکته اشاره کرده بودم که تنها راه برای ما کنارگذاشتن واسطه‌ها و مذاکره مستقیم با آمریکا است. الان این کار صورت می‌گیرد و طبیعی است که آقای امیرعبداللهیان نمی‌توانسته به تنهایی در این باره تصمیم بگیرد. طبیعتا محافل تصمیم ساز در ایران به او ابلاغ کرده‌اند و امیدواریم که با توجه به شرایط داخلی و منطقه‌ای و همچنین بین‌المللی این مشکل که حالا مقدمات حل آن فراهم شده، رفع شود.»

بیگدلی گفت: «اکنون بحث بر سر این است که دنبال قرارداد موقت باشیم یا نه که به نظر من فعلا خیلی مهم نیست. مذاکره مستقیم اقدام مهمی است که می تواند به حل مشکلات ما و احیای برجام، کمک کند.»

وی درباره اینکه آیا سفر رئیسی به روسیه هم در تصمیم ایران مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نقش داشته است؟ گفت: «نتیجه معکوس داشته است، سفر کم رنگ و لعاب آقای رئیسی به روسیه و اینکه نتوانست آن انتظاراتی که داشت را از آنها دریافت کند، به نوعی موجب شد که روسیه از مذاکرات کنار گذاشته شود. همان طور که گفتم آمریکایی‌ها نیز به ایفای نقش بیشتر روس‌ها علاقه‌ نداشتند به خصوص با این بحرانی که در اوکراین ایجاد شده است. بنابراین آمریکایی‌ها رفته رفته نقش روسیه، چین و حتی اروپایی‌ها را هم از طریق دیپلماسی پنهانی و محرمانه‌ای که با ایران دارند، کاهش می‌دهند و وارد فاز مذاکره مستقیم با ایران می‌شوند. سفر کم‌رنگ و کم اثر آقای رئسی به مسکو ما را به این نتیجه رساند که روسیه هم نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند و بهتر است که با آمریکا مستقیما مذاکره کنیم».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها