کد خبر: 643317
تاریخ انتشار :

نقوی حسینی: گفتیم اگر آمریکا تغییر کرد چه می‌کنید؛ گفتند به جان کری اعتماد می‌کنیم

سیدحسین نقوی‌حسینی گفت: با توجه به دور جدید مذاکرات الان شرایط برای یک توافق خوب فراهم است بنابراین تیم دیپلماسی نباید عجله کند و به استقبال کسی هم نرود چون بیش از ما آن ها به توافق نیاز دارند و با چشم باز انشالله به یک توافق خوب دست می یابیم.

نقوی حسینی: گفتیم اگر آمریکا تغییر کرد چه می‌کنید؛ گفتند به جان کری اعتماد می‌کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبر سراسری، سید حسین نقوی حسینی، نماینده ادوار مجلس درباره احتمال بازگشت آمریکا به صحنه مذاکرات وین گفت: «در ادوار مذاکرات و رسیدن به برجام در دولت های یازدهم و دوازدهم آمریکایی ها در گفت‌وگوهای برجام حضور داشتند یعنی وقتی ایران با 5+1مذاکره می‌کرد، آمریکایی‌ها مستقیما در مذاکرات شرکت داشتند و با توافقی که در برجام قبلی صورت گرفت با حضور آمریکایی‌ها و دکتر ظریف بود که آقای ظریف نیز به امضا جان‌کری اعتماد کرد بنابراین این مذاکرات با حضور آمریکایی ها یک‌بار صورت گرفته است. برخی رسانه ها نیز نسبت به حضور و غیاب آمریکا در مذاکرات واکنش نشان داده اند اما آمریکایی ها این تجربه را داشته اند در حالی‌که یک‌جانبه از برجام خارج شدند و تحریم‌های جدی علیه مردم ایران اعمال کردند سال‌ها مردم ما بدون هیچ تقصیری تحت شدیدترین تحریم های ظالمانه قرار گرفتند حالا اگر آمریکا می خواهد به مذاکرات 4+1برگردد باید به نقطه پایان برجام در سال های قبل برگردد یعنی کلیه تحریم های بعد از برجام و ثانویه را لغو کند و تعهد دهد که از برجام خارج نمی شود. اینکه گفته می شود مذاکره مستقیم با آمریکا صورت بگیرد به معنا مذاکره مستقیم نیست بلکه در چارچوب 4+1با آن ها صحبت خواهیم کرد بنابراین این اتفاق بستگی به رفتار آمریکایی ها و لغو تحریم ها دارد».

او در ادامه درباره دوگانگی مواضع اصولگرایان نسبت به برجام در دولت قبل و دولت فعلی افزود: «موضع‌گیری‌ها واقعیت ندارد ما سه محور داریم که بر سر این محور ها بحث داریم. محور اول حل موضوع از طریق مذاکره است و هیچ‌کس و هیچ جناحی با مذاکره مخالف نبوده است. اخیرا نشریه ای را دیدم که مواضع من را بررسی کرده بود و گفته بودند ایشان قبلا با مذاکره مخالف بوده حالا موافق است در حالی‌که اینها تحلیل‌های نادرستی است باید ما شرایط را بررسی کنیم. اولا که هیچکس در هیچ شرایطی با مذاکره در کشور مخالف نبوده است و مقام معظم رهبری نیز مجوز مذاکره را صادر کردند و قبل از آن نیز 12سال مذاکره انجام می‌شد از زمانی‌که آقایان روحانی، جلیلی و لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی بودند مذاکره انجام می شد. ما همیشه با مذاکره موافق بودیم و با مذاکره باید مشکل را حل کرد اما نوع مذاکره مورد بحث ما بوده است بی اعتمادی به دشمن مورد بحث ما بوده است و اینکه بر سر چه مسائلی مذاکره شود مورد بحث ما بوده است در برجام نیز ما با نوع توافق بحث داشتیم. مگر قرار نبود در ادوار مختلف به توافق برسیم؟ نوع توافق مورد بحث است ما می‌گوییم برجام اشکالاتی دارد که یکی از آن ها که مخالف آن بودیم بحث تضمین بود که اگر دولت آمریکا تغییر کرد شما چه می‌کنید؟ گفتند به امضا جان کری اعتماد می‌کنیم! بنابراین کسی با توافق مخالف نبوده است اما با نوع توافق مخالف بودیم. الان هم اگر آمریکا می خواهد برگردد شرایط آن مشخص است و بر سر آن بحث می کنیم.آمریکایی ها که نقش اول را در برجام داشتند در مذاکره حضور داشته‌اند حالا هم که ما می‌گوییم آمریکا با شرایط جدید وارد مذاکرات شود که بحث جدیدی نیست».

نقوی‌حسینی در پایان از احتمال دستیابی به توافق در شرایط فعلی به سایت «خبر سراسری» گفت: «با توجه به دور جدید مذاکرات الان شرایط برای یک توافق خوب فراهم است بنابراین تیم دیپلماسی نباید عجله کند و به استقبال کسی هم نرود چون بیش از ما آن ها به توافق نیاز دارند و با چشم باز انشالله به یک توافق خوب دست می یابیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها