کد خبر: 643469
تاریخ انتشار :

تاکید محسنی اژه‌ای بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در امور قضایی

رئیس قوه قضائیه گفت: باید تلاش شود تا آنجا که ممکن است در حوزه‌های مربوط به پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از تولید و کاهش آسیب‌های اجتماعی از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.

تاکید محسنی اژه‌ای بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در امور قضایی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در دومین روز از سفر به خراسان رضوی در جلسه شورای قضایی این استان اظهار کرد: حضور مسئولان قضایی در میان مردم و مشاهده و بررسی مشکلات آنان از نزدیک هم برای تشکیلات قضایی و خود آن مسئول و هم برای مردم بسیار مفید است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه از رئیس کل دادگستری خراسان رضوی خواست او و سایر مدیران قضایی این استان طبق یک برنامه زمانبندی‌شده از کلیه واحدهای قضایی خراسان رضوی سرکشی کرده و گزارشات مربوط به این بازدیدها و مشکلات و محسنات آن را به مرکز منتقل کنند.

محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به بازدید خود از زندان مرکزی مشهد از قضات و سایر مسئولان قضایی خراسان رضوی خواست از نزدیک وضعیت زندان‌ها را مشاهده کرده و به گفت‌وگو با زندانیان و استماع مشکلات آنان بپردازند.

وی با تاکید بر لزوم تسریع در پاسخگویی به استعلامات قاضیان ناظر زندان تذکر داد و گفت: علاوه بر ضرورت تقویت کمیت قضات ناظر زندان لازم است فرآیندی ترتیب داده شود که به نامه‌ها و درخواست‌های آنان نیز با فوریت و سرعت پاسخ داده شود. نباید شرایط به نحوی باشد که نامه و درخواست قاضی ناظر زندان مدت‌ها بدون پاسخ بماند و پاسخی از سوی اجرای احکام برای وی ارسال نشود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه از مسئولان و مقامات اجرایی خراسان رضوی خواست وضعیت حداقل سه مرکز قضایی این استان را از نزدیک مشاهده کنند تا به فرآیند کار و بعضا مشکلاتی که در خدمت‌رسانی به مردم وجود دارد، واقف شوند.

محسنی اژه‌ای همچنین به رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ماموریت داد ترتیبی اتخاذ کند که مسئولان استان به صورت متواتر در طول سال از زندان‌ها و مراکز پزشکی قانونی خراسان رضوی سرکشی نمایند.

وی همچنین خواستار آن شد که معاون مالی، پشتیبانی و امور عمرانی قوه قضائیه در فواصل زمانی مشخص گزارش اجرای مصوبات سفر هیات قضایی به خراسان رضوی را اعلام کند.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از اقداماتی که در راستای بهبود ارائه خدمات به مردم از سوی دادگستری خراسان رضوی و سایر واحدهای قضایی این استان از جمله معاونت پیشگیری از وقوع جرم به اجرا درآمده، اظهار کرد: باید تلاش شود تا آنجا که ممکن است در حوزه‌های مربوط به پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از تولید و کاهش آسیب‌های اجتماعی، از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود چرا که اگر در انجام امور از ظرفیت‌های مردمی غفلت کنیم، کارها با تاخیر و هزینه بیشتری انجام می‌شود.

محسنی اژه‌ای با قدردانی از عملکرد دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در زمینه اجرای طرح ساماندهی و تحول در ارجاع شکواییه، گفت: نباید شرایط به نحوی باشد که چند ماه بعد از ارجاع گزارش ضابط به شعبه بازپرسی، مشخص شود که پرونده مزبور کیفری نبوده و ماهیت حقوقی داشته است؛ این قبیل ناهماهنگی‌ها موجب ایجاد نارضایتی در مردم می‌شود.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه پیش از سخنان محسنی اژه‌ای، محمد صاحبکار، معاون راهبردی قوه قضائیه، به ارائه گزارش ارزیابی عملکرد دادگستری خراسان رضوی پرداخت و با اشاره به برخی اقدامات این دادگستری بیان کرد: اجرای طرح ساماندهی و تحول در ارجاع شکواییه در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد و همچنین انجام اقدامات مناسب در زمینه مبارزه با مواد مخدر از فعالیت‌های خلاقانه دادگستری خراسان رضوی محسوب می‌شود.

همچنین تعدادی دیگر از مسئولان قضایی کشور در این نشست به ارائه گزارش خود از سفر به خراسان رضوی پرداختند. 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها