کد خبر: 643548
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با جعفر قنادباشی

تصمیم سخت را آمریکایی‌ها باید بگیرند

قنادباشی با تاکید بر اینکه وضعیت مذاکرات و خواسته‌های ایران کاملا روشن است و پیچیدگی ندارد، گفت که طرف غربی باید تصمیم خود را بگیرند.

تصمیم سخت را آمریکایی‌ها باید بگیرند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، مذاکرات برجامی به مرحله حساسی رسیده و همه منتظر هستند تا ببینند بعد از مشورت‌های یک هفته‌ای در پایتخت‌ها چه تغییری در روند مذاکرات ایجاد خواهد شد. اینکه کدام موضوعات اختلافی محل تصمیم‌گیری است و کدام یک از طرف‌های مذاکره کننده نقش بیشتری در حصول توافق دارد، را نمی‌دانیم اما برخی از تحلیلگران در داخل معتقدند که مواضع و خواسته‌های ایران همان است که قبلا بوده و آنکه باید تصمیم بگیرد، طرف غربی است. البته همین گروه هم به نتیجه کار خوشبین هستند و معتقدند که طرف آمریکایی در حال عقب نشینی است.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در همین گروه قرار می‌گیرد و معتقد است که وضعیت فعلی مذاکرات ناشی از ضعف و عقب‌نشینی غربی‌ها است. او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» در این باره گفت: «طبق اخباری که دریافت می‌شود آمریکایی‌ها مشکلات اقتصادی بسیاری دارند. همچنین آنها درصدد هستند که روسیه را از بازار دلار محروم کنند و علاقه‌مند هستند که نفت ایران مجددا به بازار بگردد لذا در یک جمله کوتاه می‌توان گفت که مشکلات نفتی آمریکا و کشورهای سرمایه‌داری زمینه‌ساز تغییر سیاست‌های آنها و عقب‌نشینی از سیاست فشار حداکثری بوده است. دیدیم که سخنگوی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا نیز علنا گفتند که این سیاست شکست فاحشی خورده است. غربی‌ها علاقه‌مند هستند به گونه‌ای توافق کنند که نفت ایران وارد بازار شود. چون در این صورت زمینه اعمال فشار و محاصر اقتصادی روسیه را خواهند داشت.»

وی در پاسخ به اینکه وقفه ایجاد شده در مذاکرات برجامی ناشی از حل نشدن چه موضوعاتی است ؟ گفت: «نحوه برداشته شدن تحریم‌ها و اینکه کدام یک اول برداشته شود موضوع بحث بود اما با توجه به مشکلات اقتصادی آنان فعلا کمرنگ‌تر شدن است. ضمن اینکه ما صراحتا اعلام کردیم که توافق موقت را نیم‌پذیریم، لغو تحریم را همه‌جانیه می‌خواهیم و باید راستی‌آزمایی هم کنیم. آنها نیز از بازگشت ایران به مرحله قبل از خروج آمریکا از برجام سخن می‌گویند».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی افزود: «واقعیت این است که آنها خودشان الان آماده عقب‌نشینی از مواضع و سیاست‌هایشان هستند. شرایط برای بهره‌برداری ایران به حداکثر رسیده است».

قنادباشی در پاسخ به اینکه تصمیم سیاسی که از آن سخن گفته می‌شود باید در طرف ایرانی گرفته شود یا طرف آمریکایی؟ گفت: «تصمیم و مواضع ایران که روشن است. آنها باید در عرصه عمل تصمیم به لغو تحریم بگیرند و اگر ما در راستی‌آزمایی اطمینان یافتیم که به وعده خود عمل کردند، به تعهدات خودمان برگردیم. در واقع همه چیز روشن است و پیچیده نیست.»


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها