کد خبر: 643643
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با علی بیگدلی

مذاکرات در نقطه تصمیم‌گیری

علی بیگدلی وقفه یک هفته‌ای در مذاکرات و بازگشت هیات‌ها به پایتخت را نشانه قرار گرفتن مذاکرات در نقطه تصمیم‌گیری می‌داند و به آینده گفت‌وگوها نیز خوشبین است.

مذاکرات در نقطه تصمیم‌گیری
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز ، چند روز دیگر یک هفته فرصتی که هیات‌های مذاکره کننده برای مشورت با پایتخت‌هایشان داشتند، تمام می‌شود و باید در بازگشت به وین تکلیف رایزنی‌های برجامی را مشخص کنند. رایزنی‌هایی که تحلیلگران داخلی هنوز به آن امید دارند و علی‌رغم پیچیدگی‌های موجود تصور می‌کنند در نتیجه شرایط ایران، اوضاع آمریکا و وضعیت منطقه نهایتا به نتیجه خواهد رسید.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل یکی از همین افراد است، او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» گفت: «وزیر امور خارجه قطر اخیار با توجه به روابط نزدیکی که با ما دارد، به ایران آمد ، همچنین امیر قطر سفری به آمریکا داشت که می‌تواند در مذاکرات وین اثرگذار باشد. برگشت به پایتخت‌های نیز نشان می‌دهد که هیات‌های مذاکره کننده به یک نقطه تصمیم گیری رسیده‌اند و چون شرایط حاد بوده لازم شده با مقامات ارشد کشور صحبت کنند.»

وی افزود: «پیام‌هایی که به صورت جسته و گریخته به گوش می‌رسد، حکایت از این دارد که به یک نقطه‌های توافقی می‌رسند.»

بیگدلی گفت: «هم ایران و هم آمریکا نیازمند حل مشکل هستند. در آمریکا، بایدن با توجه به مشکلاتی که در سیاست خارجی دارد می‌خواهد از حل مساله برجام به عنوان یک برگ برنده در فضای داخلی آمریکا به خصوص در برابر کنگره استفاده کند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملی ادامه داد: «وضعیت اقتصادی ایران هم به شرایط غیرقابل تحمل و غیرقابل تداوم رسیده است. بنابراین هر دو طرف نیاز به توافق دارند. منتها مشکل اصلی این است که اگر قرار باشد به برجام 2015 برگردیم ایران باید دست به اقدامات شجاعانه‌ای بزند از جمله اینکه بر اساس مصوبات برجام از سانترفیوژهای سطح یک استفاده کند درحالی که الان خیلی پیشرفت کرده و اختلافات درباره اینکه سانترفیوژهای نسل جدید در کجا نگهداری شوند وجود دارد. مثلا معلوم نیست که به یک کشور خارجی برده شود یا در پی مخالفت ایران در ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی لاک و مهر شود. همچنین باید غنی سازی 60 و 20 درصدی متوقف شود. این کار سختی است چون ایران برای این پیشرفت‌ها هزینه‌های زیادی را پرداخته است.»

وی پیش‌بینی کرد: «به احتمال زیاد ایران می‌پذیرد که سانترفیوژها در انبارهایی در داخل ایران و زیر نظر آژانس نگهداری شده و غنی‌سازی را هم کاهش دهد چون ما دیگر راهی نداریم و از طریق شرق یعنی چین  و روسیه نمی‌توان به توسعه اقتصادی رسید. این کشورها درگیری‌های خود را دارند، همچنین تعهداتی به کشورهای خلیج فارس. سفری که رئیس جمهور ترکیه در نیمه فوریه به اسرائیل می‌رود هم وضعیت منطقه را تغییر خواهد داد و یک جبهه جدید شکل می‌دهد که مرکب از ترکیه، عربستان، امارات و اسرائیل و مصر است که می‌تواند برای ما خیلی آزار دهند باشد. لذا ما شاهد فشارهای منطقه‌ای هستیم و راهی غیر از توافق در وین نداریم.»

بیگدلی در پاسخ به اینکه ایران در قبال تصمیم سخت خود به خواسته‌هایی بیش از آنچه در برجام آمده، دست پیدا می‌کند؟ گفت: «امکان ندارد. از اول هم گفتم که با این سطح بالای انتظارات نمی‌توان به توافق رسید و اصلا نظام حقوقی در آمریکا این اختیار را به رئیس جمهور نمی‌دهد که تضمین دهد و ... منتها باید قرارداد حقوقی اخیر باید به حدی محکم و رضایت بخش باشد که رئیس جمهور بعدی هم آن را نقض کند. نقاط ضعف برجام 2015 نباید تکرار شود، ضمن اینکه ایران باید در سیاست‌های خود تغییراتی ایجاد دهد تا در سیاست خارجی و اقتصاد و ... منافع کشور بیشتر تامین شود.


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها