کد خبر: 644008
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با محمدرضا خباز

رئیسی اشراف بر کابینه ندارد/برخی وزرا از او تبعیت نمی‌کنند

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: برخی وزرا قبل از آنکه خودشان را وزیر آقای رئیسی بدانند، خودشان را مدیون کسانی می دانند که آنها را برای رسیدن به این مسئولیت حمایت کردند بنابراین به حسب ظاهر از آقای رئیسی تبعیت می کنند و برخی مسائل را به آقای رئیس جمهور نمی گویند.

رئیسی اشراف بر کابینه ندارد/برخی وزرا از او تبعیت نمی‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: 6 ماه از آغاز کار دولت سیزدهم گذشت. سیدابراهیم رئیسی در این مدت چندین گفتگوی تلویزیونی داشت اما هر چه زمان می گذرد به جای آنکه اشراف رئیس جمهور بر امور کشور و دولت خود بیشتر مشهود شود، خلاف این را شاهد هستیم به طوری که برخی کارشناسان و تحلیلگران معتقدند «اعضای کابینه اطلاعات درستی را به رئیس جمهور منتقل نمی کنند.»

محمدرضا خباز در گفتگو با نامه نیوز درباره عملکرد 6 ماه نخست دولت سیزدهم گفت: تا قبل از معرفی کابینه با خوشبینی معتقد بودم یکی از ویژگی های این دولت هماهنگی اعضای کابینه با یکدیگر است اما بعد از معرفی اعضای کابینه احساس کردم که همه اعضای کابینه را شخص آقای رئیسی انتخاب نکردند، با این توضیح که وقتی وزرای پیشنهادی برای معرفی خود به کمیسیون های تخصصی مجلس رفتند، تازه در راهروهای مجلس همدیگر را شناختند؛ این اتفاق نشان می داد که دولت از یک انسجام فکری برای اداره کشور برخوردار نیست.

وی افزود: برخی وزرا نیز از همان ابتدا مشخص بود که از توانمندی لازم برخوردار نیستند چون در آن وزارتخانه کسانی هستند که حتی چندین سر و گردن بالاتر از وزیر قرار دارند. این موضوع نشان می داد که دولت به وعده های داده شده نمی تواند عمل کند چون کابینه مجری آن نظرات و پیشنهادات نخواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم چون رقابتی نبود و از ابتدا مشخص بود آقای رئیسی با یک میلیون بیشتر و کمتر در نهایت رأی می آورد، ایشان اصلا لازم نبود یکسری قول ها و چک های سفید امضایی را در انتخابات ریاست جمهوری به مردم بدهد چون خطری پیروزی او را تهدید نمی کرد.

وی ادامه داد: آقای رئیسی وقتی رئیس قوه قضائیه بود مثلا نسبت به عدم اجرای تصمیم سران قوا درباره افزایش حقوق فرهنگیان معترض بود اما وقتی خود ایشان رئیس جمهور شد، سئوال همگان این است که «شما چرا به نقدهای خودتان که به دولت قبل داشتید، عمل نمی کنید؟»

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه رئیس جمهور اشراف لازم را بر اعضای کابینه ندارد، اظهار کرد: برخی وزرا قبل از آنکه خودشان را وزیر آقای رئیسی بدانند و قرار گرفتن در این مسئولیت را مدیون اعتماد رئیس جمهور بدانند، خودشان را مدیون کسانی می دانند که آنها را برای رسیدن به این مسئولیت حمایت کردند بنابراین به حسب ظاهر از آقای رئیسی تبعیت می کنند و برخی مسائل را به آقای رئیس جمهور نمی گویند.

وی با بیان اینکه آقای رئیسی از خیلی مسائل مطلع نیست، افزود: مثلا همین سفر آقای رئیسی به روسیه، سفری "کاری و غیر رسمی" بود که سفر "کاری و غیر رسمی" از نظر روسیه یک تعریف دارد. اگر من جای آقای رئیسی بودم چنین سفری را نمی رفتم چون آن استقبالی که شایسته ملت غیور ایران است، انجام نمی شود، ضمن آنکه حاشیه های فراوانی هم در پی دارد؛ مهمتر از همه دستاوردش برای ملت چه بود؟

این نماینده ادوار مجلس یادآورشد: رئیس جمهور از بارها اعلام کرد که تورم در حال کاهش است. مردم باید متوجه کاهش تورم شوند. مردمی که با درآمدهای ثابت ماهانه در این کشور در حال زندگی هستند. رئیس جمهور نباید سخنی بگوید که بعدا مردم علیه او حرف بزنند.

وی افزود: معلوم می شود عده ای این اطلاعات غلط را در اختیار رئیس جمهور می گذارند، خود آقای رئیس جمهور هم این اطلاعات را راستی آزمایی نمی کند. بعد هم این اطلاعات غلط زمینه می شود برای سخنان نامناسبی که عده ای می گویند و روز به روز این صحبت ها در جامعه بیشتر منتشر می شود و فاصله بین مردم و دولت را زیادتر و دیوار بی اعتمادی بین آنها را بلندتر می کند.

خباز گفت: توصیه می کنم وقتی سخنانی به آقای رئیس جمهور منتقل می شود، این اطلاعات را بررسی کنند که آیا واقعیت دارد یا خیر. اگر اطلاعات درست بود، آقای رئیس جمهرو آن موضوعات را در سخنرانی های خود بیان کند وگرنه بیان اطلاعات غلط نه تنها خاصیتی ندارد بلکه موجبات ناراحتی مردم را به ویژه در مسائل اقتصادی بیان می کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها