کد خبر: 644116
تاریخ انتشار :

«ابوابراهیم القرشی» چگونه داعش را اداره کرد؟

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پنج شنبه اعلام کرد، ابوابراهیم الهاشمی القرشی، رهبر داعش که شامگاه چهارشنبه در عملیات هلی برن نیروهای ائتلاف آمریکا در شمال ادلب کشته شد در چندین عملیات در جهان از جمله زندان الصناعه در شمال شرق سوریه نظارت داشت. حمله اخیر داعش به زندان الصناعه(بزرگترین زندان بازداشت شدگان داعش در جهان) در محله غویران در استان حسکه در شمال شرق سوریه یکی از بزرگترین حملات داعش از زمان شکست این گروه در مارس ۲۰۱۹ بود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از العربی الجدید، القرشی یا محمد سعید عبدالرحمن المولی در شهرک المحلبیه در استان نینوا در سال ۱۹۷۶ متولد شد و بعد از کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ وی رهبر داعش شد.

از زمانی که القرشی، رهبری داعش را به جای البغدادی در دست گرفت جنگ‌های چریکی را علیه نیروهای دولت در بادیه سوریه به راه انداخت. بادیه سوریه از شهر السخنه در شرق استان حمص تا بادیه البوکمال در شب استان دیرالزور است.

همچنین این گروه تحت رهبری وی به کار گذاشتن بمب و مین و استفاده از خودروهای بمب گذاری شده علیه گروه‌های ارتش سوریه و گروه‌های شورشی سوریه در مناطق (سپرفرات، شاخه زیتون و سرچشمه صلح) در شمال سوریه روی آورد.

همچنین از این روش برای مقابله با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در استان‌های حمص و دیرالزور و هیئت تحریر الشام در ادلب استفاده کرد و حملات دیگری را علیه نیروهای عراقی در خاک عراق با هدف بازسازی این گروه و کسب غنائم و با سیاست تمرکززدایی انجام داد.

عباس شریفه، پژوهشگر مرکز "جسور" و متخصص گروه‌های افراطی درباره تغییر سیاست داعش بعد از از روی کار آمدن القرشی گفت: ابو ابراهیم الهاشمی القُرشی خیلی از سیاست داعش دور نشد اما استراتژی "شکستن دیوارها"  را که از زمان ابوبکر بغدادی برای آزادی اسرا وجود داشت، در پیش گرفت و عملیات زندان الصناعه در این راستا در جهت رویکرد کلی داعش بود.

وی گفت: القرشی توانست هماهنگی میان شاخه‌های داعش در بقیه مناطق را بالا ببرد طوری که آن‌ها توانستند برای عملیات در چندین منطقه به هماهنگی بپردازند و این نشان دهنده افزایش سطح هماهنگی بود. القرشی با هیچ کدام از دشمنانش آتش‌بس نکرد. در تمام مناطق سوریه علیه نیروهای دولتی این کشور در بادیه یا گروه‌های شورشی و تحریرالشام در شمال سوریه می‌جنگید. القرشی به طور کلی در رسانه‌ها دیده نمی‌شد و در دوره وی پیام‌های رسانه‌ای کاهش یافت. این در حالی بود که در دوره‌ البغدادی این پیام‌های رسانه‌ای داعش بیشتر بود. القرشی با جنگ چریکی و عملیات جنگ و گریز این گروه را اداره می‌کرد و کاروان‌ها را هدف قرار می‌داد و تلاش می‌کرد داعش را از طریق برخی عملیات‌هایی که در آن به سلاح، سوخت و تجهیزات دست می‌یافت، ترمیم کند.

شریفه تاکید کرد: ائتلاف بین المللی در دوره اخیر شاهد افزایش فعالیت داعش بود. داعش سه عملیات را در مناطق سپر فرات و شاخه زیتون که تحت سیطره شورشیان است در ماه ژانویه انجام داد. علاوه بر آن عملیات زندان غویران در حسکه را انجام داد که بزرگترین عملیات داعش از زمان سقوط آخرین مقرهای این گروه در الباغوز بود و این نشان می‌دهد که داعش در حال احیای خود است. همچنین فعالیت این گروه در عراق افزایش یافته است. در آخرین گزارش شورای امنیت تعداد اعضای داعش ۱۰ هزار تن در سوریه و عراق بود و این تعداد بسیار زیادی است. در سال میلادی گذشته تعداد اعضای داعش کمتر از این بود.

این پژوهشگر اعلام کرد، داعش می‌داند که به دلیل قدرت هوایی ائتلاف آمریکا و جنگنده‌های روسیه نمی‌تواند کنترل مناطقی را در دست بگیرد برای همین همواره درحال جنگ و گریز است تا مورد هدف قرار نگیرد. داعش جنگ با جنگنده‌ها را تجربه کرده است و برای این گروه هزینه زیادی داشته است چه از لحاظ تلفات انسانی و چه از لحاظ مادی و به نظر می‌رسد این گروه این درس را گرفته باشد و دیگر به دنبال کنترل بر اراضی نیست بلکه به دنبال خسته کردن دشمنان، ویران کردن دیوارها و بازسازی این گروه و اعتمادسازی است. این مهم ترین اهدافی است که داعش در حال حاضر بر آن متمرکز شده است اما به معنای این نیست که داعش دیگر هیچ وقت به دنبال کنترل بر اراضی نباشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها