کد خبر: 644173
تاریخ انتشار :

کوثری مطرح کرد

سنگ‌اندازی مجلس جلوی مذاکره ایران و آمریکا

فردا/ محمداسماعیل کوثری گفت: اگر آمریکا به مفاد برجام عین به عین عمل کند و همه تحریم‌ها را بردارد، در آن صورت می‌شود تصمیم‌گیری کرد که با این کشور مذاکره بشود یا نه.

سنگ‌اندازی مجلس جلوی مذاکره ایران و آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مذاکرات وین به حساس‌ترین نقطه خود رسیده است و در این بین بحث مذاکره با آمریکا مطرح است اما در چه شرایطی می‌توان با این کشور وارد مذاکره شد؟

محمداسماعیل کوثری، نماینده مجلس درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اصل قضیه روشن است. همه این مشکلاتی که بر سرش مذاکره می‌شود ناشی از بدعهدی آمریکایی‌ها و خروج آنها از برجام و اِعمال تحریم‌های ظالمانه است. آنها با قلدری و زیاده‌خواهی به تعهداتشان عمل نکردند و با گردن‌کلفتی می‌خواستند ایران را تحت فشار قرار دهند اما دیدند که هر چه بلایی که می‌خواستند بر ایران وضع کنند، سر خودشان آمد و هر توطئه‌ای که کردند به خودشان بازگشت».

او درباره مذاکره با آمریکا بیان کرد: «هم مجلس حواسش هست و هم مردم که تا زمانی که آمریکایی‌ها تحریم‌های ظالمانه خود را به طور کامل رفع نکنند هیچ مذاکره‌ای با این کشور در کار نخواهد بود اما اگر به مفاد برجام عین به عین عمل کردند و همه تحریم‌ها را برداشتند، در آن صورت می‌شود تصمیم‌گیری کرد و مطمئن باشید مجلس اجازه نمی‌دهد خارج این چارچوب مذاکره‌ای صورت بگیرد. البته موضع دولت هم همین است  و آقای رئیسی هم در مجلس و هم در مصاحبه‌ها اعلام کرده است که باید تحریم‌ها رفع شود تا مذاکره‌ای شود».

این نماینده مجلس ادامه داد: «آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به آن صورت که ایران انتظار دارد، نتیجه حاصل شود اما خواسته ما خارج از قواهد منطقی نیست. ما می‌گوییم تحریم‌ها باید رفع شود زیرا این آمریکایی‌ها بودند که زیر میز بازی زدند. ما باید بتوانیم پول‌های بلوکه‌شده‌مان را دریافت کنیم، مبادلات ارزی باید به راحتی انجام شود و فروش نفت ایران به صورت عادی ادامه داشته باشد».

کوثری در پایان گفت: «اگر همه این شرایط محقق شد، در آن صورت آمریکا می‌تواند به میز مذاکره بازگردد، در غیر این صورت معنی ندارد که مذاکره‌ای با این کشور انجام شود. امروز ایران از هر زمانی قدرتمندتر است؛ غنی‌سازی 60درصد انجام می‌شود، با کشورهای منطقه و آسیای میانه ارتباط خوبی برقرار شده است، به عضویت دائم پیمان شانگهای درآمده‌ایم و تفاهمنامه راهبردی و بلندمدتی با چین امضا شده و در آینده با روسیه هم امضا خواهد شد. در شرایطی که ایران در این جایگاه قرار دارد، مذاکرات با غربی‌ها هم مبتنی بر نتیجه‌ای باب میل ایران خواهد شد و من همینجا این اطمینان را به‌خصوص به طبقات فرودست می‌دهم که ان‌شاءالله مشکلات حل خواهد شد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها