کد خبر: 644322
تاریخ انتشار :

فعال اصلاح‌طلب: احتمال دارد ائتلافی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کهنه‌کار شکل بگیرد

ایلنا/ عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت گفت: برخی اصلاح‌طلبان فکر می‌کننو برای آنکه بتوانند برنامه خود را در کشور پیاده کنند به ائتلاف با نیروهای معتدل اصولگرا نیاز دارند اما در این تاکتیک سیاسی موفق نبوده است.

فعال اصلاح‌طلب: احتمال دارد ائتلافی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کهنه‌کار شکل بگیرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پیام فیض عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت در گفت‌وگو با ایلنا، درباره دیدارهای اخیر حسن روحانی با ناطق نوری، باهنر، لاریجانی، سیدحسن خمینی و خاتمی و اینکه گفته می‌شود این دیدارها به منظور یک کار تشکیلاتی یا دیدارهای عمومی است، گفت: وقتی محتوای این نشست به طور رسمی اعلام نشده است نمی‌توان ابعاد آن را بررسی کرد اما به نظر می‌رسد که بناست، ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان کهنه‌کار و سنتی شکل بگیرد. برخی از اصلاح‌طلبان بر این باور هستند که بدون ائتلاف با جریان معتدل اصولگرا نمی‌توانند از فیلتر شورای نگهبان رد شوند و عدم دستیابی به قدرت مانع اجرایی شدن برنامه‌های آنان برای مدیریت و توسعه جامعه خواهد شد. مانند مدلی که در انتخابات سال ۹۲ پیاده‌سازی و باعث پیروزی و بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت شد. لذا شاید این جلسه در راستای تکرار تجربه سال ۹۲ باشد. البته برخی دیگر از اصلاح‌طلبان نیز معتقندند باید از قدرت کناره‌گیری کرد و به تقویت پایگاه اجتماعی جریان تمرکز کرد. باید از قدرت‌طلبی به مطالبه‌محوری روی آورد که البته هرکدام از این عقاید دلایلی برای خودشان متصور هستند. 

وی افزود: متاسفانه با اینکه دولت مستقر با حمایت اکثریت اصولگرایان بر سر کار آمده اما طیف تندروی جناح راست اجازه پیاده‌سازی برخی برنامه‌های دولت را نمی‌دهد. به طور مثال در حوزه سیاست خارجی وقتی دولت می‌گوید مذاکره با آمریکا را نادیده نمی‌گیریم مورد هجمه این طیف قرار می‌گیرد. کسانی که این هجمه‌ها را وارد می‌کنند نشان می‌دهند که گفتمان تنش‌آفرینی با دنیا در داخل کشور با قدرت نفس می‌کشد در حالی که مجموعه نظام با حفظ عزت، حکمت و مصلحت به دنبال تنش‌زدایی با دنیا است.

عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت گفت: لذا اینگونه هجمه و فشار گروه‌های تندروی جریان حامی دولت می‌تواند با فشار روانی دولت را از ریل منطق و عقلانیت در حوزه‌های مختلف به خصوص سیاست خارجی خارج کند. اینکه امروز شاهد تغییر رویکرد برخی اصولگرایان هستیم که منتقدان دیروز مذاکره بودند و تبدیل به حامیان برجام شده‌اند، نشان می.دهد این افراد تا دیروز با مشکلات و مدیریت در سطح کلان کشور آشنایی نداشتند. امروز که در مسئولیت قرار گرفته‌اند، می‌فهمند که با وجود تحریم نمی‌توان بر مشکلات اقتصادی کشور فائق آمد.

فیض درباره روند کار تشکیلاتی روحانی در آینده هم گفت: شخصیت‌های بزرگی چون آقایان خاتمی، روحانی، لاریجانی و ناطق نوری نباید در شرایطی که کشور با مشکلات فراوان در حوزه‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کند کنج عزلت را برگزینند، وقتی امثال سعید جلیلی با برگزاری جلسات متعدد و نقش مشاوره‌ای به دولت در جریان امور قرار دارد، این بزرگان هم باید چنین نقشی را در راستای "عقلانیت و تدبیر" در کشور ایفا کنند. اما نباید از فعالیت‌های تشکیلاتی در قالب احزاب هم غافل شد.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما حزب گریزی چهره‌های بزرگ کشور است. اگر این سنت حزب‌گریزی برچیده شود، فعالیت تشکیلاتی شکل خواهد گرفت که نتیجه مثبت و خروجی بهتری در پی خواهد داشت. وقتی امروز می‌بینیم که نسل جوان ما نمی‌تواند وارد صحنه مدیریتی کشور شود، به دلیل آن است که بزرگان کشور نتوانستند در قالب احزاب این انتقال تجربه را از نسل خود به نسل امروز انجام دهند. 

فیض در ادامه گفت: قرار است سال آینده کنگره حزب اعتدال و توسعه برقرار شود و امیدوار هستیم که آقای روحانی فعالیت تشکیلاتی خود را از سر بگیرد. با توجه به موضع حزب اراده ملت که تاکید دارد احزاب باید مستقل عمل کرده و حزب به عنوان رکن کنشگری سیاسی ایفای نقش کند، اما رویکرد جبهه‌ای البته با داشتن برنامه مشخص می‌تواند به عنوان یک تاکتیک موقتی و فصلی صورت گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت درباره مثبت بودن ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان کهنه‌کار گفت: در راهبرد کلان اصلاح‌طلبان چنین چیزی وجود ندارد که بخواهند گفتمان خودشان را تغییر دهند. اما در تاکتیک سیاسی طبیعتا چنین مواردی مرسوم است. با توجه به اینکه موانع زیادی از جمله رویکردهای حذف‌گرایانه بر سر راه کنشگری سیاسی در کشور ما وجود دارد، اصلاح.طلبان برای اینکه بتوانند برنامه‌های خود را در راستای کمک به کشور پیاده کنند، به ائتلاف با نیروهای معتدل اصولگرا نیاز دارند. اما تجربه نشان داده این تاکتیک موفق نبوده زیرا از کانال احزاب و پاسخگویی عبور نکرده است. 

وی گفت: ائتلاف یک تاکتیک سیاسی موقتی و فصلی است که اگر از کانال حزب عبور کند، می‌تواند به پاسخگویی و کارآمدی منجرب شود. آنچه که پیش از این شاهدش بودیم کنشگری در قالب افراد بود که نتیجه شد آن چیزی که امروز عمده پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان از دست رفته است و هیچکس پاسخگوی وضع موجود اصلاح‌طلبان نیست. افراد آمده‌اند و رفته‌اند و مشخص نیست امروز باید از چه کسی سوال بپرسیم. بنابراین اگر هر ائتلافی با محوریت احزاب شکل بگیرد، می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها