کد خبر: 644386
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهرداد لاهوتی

بستر اصلاح قانون اساسی فراهم نیست

مهرداد لاهوتی گفت: اگر قرار باشد ساختار سیاسی پارلمانی شود باید نظام سازمان‌یافته حزبی وجود داشته باشد.

بستر اصلاح قانون اساسی فراهم نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: موضوع اصلاح قانون اساسی و احتمالا به تبع آن تغییراتی در ساختار سیاسی کشور از جمله حذف ریاست‌جمهوری و برقرار نخست‌وزیری یا به تعبیری تغییر نظام ریاستی به پارلمانی از چندسال پیش و مشخصا بعد از سخنان رهبر انقلاب در سال 90 در کرمانشاه در محافل سیاسی بسیار شنیده می‌شود و حالا بعد از گفت‌وگوی اخیر محمدرضا باهنر بسیار بازتاب داشته است.

مهرداد لاهوتی، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در بسیاری از کشورهای دنیا نظام پارلمانی وجود دارد؛ مانند ژاپن. در چنین کشورهایی احزاب هستند که به قدرت می‌رسند و معمولا حزبی که اکثریت مجلس را در اختیار بگیرد، دولت را هم تشکیل می‌دهد. طبیعی است که اگر قرار باشد چنین تغییری ایجاد شود باید قانون اساسی اصلاح شود و مسیر آن را هم اصل177 قانون اساسی مشخص کرده است و نیاز به اذن رهبری دارد».

او ادامه داد: «ببینید ما هنوز از ظرفیت اصل59 قانون اساسی استفاده نکرده‌ایم؛ به این معنی که هنوز مسئولان نمی‌پذیرند که می‌شود با استفاده از ظرفیت این اصل موضوعات مهم کشور را به همه‌پرسی گذاشت. این اصل مقرر می‌دارد که در موضوعات مهم وقتی اختلاف‌نظر به وجود آید می‌توان سرنوشت آن موضوع را از مردم پرسید. مثلا درباره همین موضوع FATF می‌شد و البته هنوز می‌شود از مردم سؤال پرسید و مردم بگویند موافق چه دیدگاهی هستند».

این فعال سیاسی بیان کرد: «می‌خواهم این را بگویم که در تمام این‌ سال‌ها هیچ‌وقت از ظرفیت اصل59 هم استفاده نشد و به نظر من در شرایط کنونی بستر اصلاح قانون اساسی فراهم نیست».

لاهوتی در پایان گفت: «اگر قرار باشد ساختار سیاسی پارلمانی شود باید نظام سازمان‌یافته حزبی وجود داشته باشد. ما که اصلا به آن معنا تحزبی در کشور نداریم. احزاب باید نیرو تربیت کنند و بتوانند دولت تشکیل دهند و مردم به احزاب و نه به افراد رأی دهند. در ایران مردم فقط به افراد رأی می‌دهند؛ در حالی که در نظام پارلمانی حزب تعیین‌کننده است و مردم باید به برنامه‌های احزاب رأی دهند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها