کد خبر: 644493
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با محمد هاشمی

مثل هاشمی نداریم که بتواند نیروهای متفرق را تجمیع کند

یک فعال سیاسی گفت: امروز کسی که وارد میدان شود و مثل هاشمی همه نیروها را با هم تجمیع کند به طوری که همه آنها یک حرف بزنند و یک خواسته را بیان کنند، نمی شناسم.

مثل هاشمی نداریم که بتواند نیروهای متفرق را تجمیع کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: انتخابات ریاست جمهوری و شوراها به نفع اصولگرایان تمام شد و تمام ارکان انتخابی اعم از مجلس، دولت و شهرداری در اختیار آنها قرار گرفت. با وجود گذشت 6 ماه اصلاح طلبان و اعتدالیون نه تنها هیچ اقدامی برای ساماندهی دوباره خود انجام ندادند بلکه صداهایی از اردوگاه آنها بیرون می آید که بیشتر تفرقه و تشتت دیدگاه میان نیروهای شان را نشان می دهد. در چنین فضایی برخی معتقدند «فضای سیاسی نیازمند یک هاشمی رفسنجانی است تا نیروهای پراکنده خارج مانده از قدرت را دور خود جمع و آنها را ساماندهی کند، اتفاقی که بین سال های 88 تا 92 رخ داد و گرچه هاشمی رفسنجانی ردصلاحیت شد اما خط فکری او توانست به پیروزی برسد».

محمد هاشمی در گفتگو با نامه نیوز درباره نیاز فضای سیاسی کشور به هاشمی دوم گفت: امروز فضای سیاسی کشور متفاوت از سالهای 88 تا 92 است چون در آن سال ها دولت، مجلس، قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهرداری و سایر نهادها و دستگاه ها از یک گروه سیاسی نبودند و تفاوت هایی بین آنها بود اما امروز تقریبا همه از یک جریان سیاسی هستند.

وی افزود: آقای هاشمی رفسنجانی گروه های اصلاح طلب و میانه رو را بین سال های 88  و 92 سامان داد و آنها با هم جمع شدند که پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس دهم اتفاق افتاد. الان وضعیت متفاوت از آن زمان است و بعید می دانم شخصیتی به لحاظ اجرایی و سیاسی در سطحی باشد که بتواند در این همگونی به وجود آمده در دولت، مجلس و غیره رخنه کند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: امروز می بینیم از آبدارچی تا مدیران ارشد را دارند عوض می کنند و همه از یک تفکر هستند. صداوسیما کاملا در اختیار آنهاست و ضمن حمایت های یکطرف و تبلیغاتی از این جریان، به طور غیرمستقیم جریان های دیگر را تخریب و تضعیف می کند.

وی افزود: آقای هاشمی همیشه شیوه خودش را داشت و می دانست از کجا و چگونه وارد شود، منتها الان با وجودی که آقای هاشمی نیست، تحمل تفکر و اندیشه آقای هاشمی نیز برای این جریان سنگین است، آنها تلاش می کنند آقای هاشمی به فراموشی سپرده شود. در ایام دهه فجر هستیم، آقای هاشمی در بین یاران امام بیشترین نقش را در جریان پیروزی انقلاب داشت اما الان از ایشان هیچ نامی نمی برند.

محمد هاشمی یادآور شد: امروز کسی را نمی بینم که در سطح آقای هاشمی باشد، آقای هاشمی با رهبر انقلاب ارتباط نزدیک داشت، حرفش در میان جریانات سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالی موثر بود و خیلی از سیاسیون شیخوخیت او را می پذیرفتند. الان در جریان اصلاحات و اعتدال تفرقه زیاد به چشم می خورد. دولت آقای روحانی سعی داشت رویکرد اعتدالی داشته باشد اما اصلاح طلبان در سال های آخر دولت او سعی داشتند از آقای روحانی فاصله بگیرند و از او تبری بجویند.

وی افزود: امروز کسی که وارد میدان شود و همه نیروها را با هم تجمیع کند به طوری که همه آنها یک حرف بزنند و یک خواسته را بیان کنند، نمی شناسم.

این فعال سیاسی درباره مطلوب بودن شرایط و فضای سیاسی برای تجمیع دیدگاه های مختلف مقابل جریان حاکم بر دولت و مجلس، بیان کرد: برای مردم عملکرد و تحقق وعده های داده شده در حوزه تسهیل معیشت و اشتغال مهم است اما فارغ از بحث تبلیغات، هیچ کدام از وعده های داده شده تحقق پیدا نکرد.

وی افزود: البته برخی می گویند «هنوز برای قضاوت زود است» اما مسائل و مشکلات به حدی است که معلوم نیست اگر یک سال هم زمان بگذرد وضعیت بهتر از الان شود بنابراین وقتی مردم در عمل حل مشکلات را نبینند آن موقع تبلیغات اثر منفی دارد و مردم می گویند «اینها دروغ است» کما اینکه همین امروز این حرف ها در بعضی جاها زده می شود که «مسئولان خلاف گفتند و وعده خلاف دادند و کاری نکردند» بنابراین خود این یکدستی به ضدتبلیغ بدل می شود و اگر در آینده انتخابات آزاد باشد طبعا مردم دیگر این گروه را انتخاب نمی کنند و به طرف گروه های دیگر می روند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها