کد خبر: 644587
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جلال جلالی‌زاده

نمایندگان مجلس ششم هم اجازه نمی‌دادند به خاتمی انتقاد کنیم

جلال جلالی‌زاده گفت: مجلس یازدهم در قبال دولت هم سکوت کرده است؛ درصورتی که به یاد داریم وقتی دولت روحانی روی کار بود، نمایندگان چون دولت را از جناح رقیب می‌دیدند، هر نقدی را مطرح می‌کردند اما امروز سکوت کرده‌اند چون دولت را هم‌سوی طیفی و جناحی خود می‌بینند.

نمایندگان مجلس ششم هم اجازه نمی‌دادند به خاتمی انتقاد کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اکنون مهم‌ترین موضوع کشور پیرامون موضوع مذاکرات هسته‌ای می‌چرخد؛ اینکه در نهایت نتیجه‌ای از مذاکرات وین حاصل می‌شود یا خیر اما به موازات مشکلات داخلی نیز بر قوت خود باقی است و مردم همچنان تحت فشار قرار دارند؛ خاصه در حوزه اقتصادی. حالا در این شرایط پرسش آن که مجلس چه اقدامی برای رفع نسبی مشکلات مردم انجام می‌دهد و آیا تا اینجای کار توانسته به شعار حل مشکلات معیشتی مردم جامه عمل بپوشاند؟

جلال جلالی‌زاده، نماینده مجلس ششم و فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «از قدیم گفته‌اند خشت اول گر نهد معمار کج/ تا ثریا می‌رود دیوار کج. واقعیت هم همین است زیرا وقتی مجلسی حداقلی روی کار می‌آید، نمی‌توان انتظار داشت که مطالبه‌گر حقوق عمومی باشد. خیلی از نمایندگان اصلا سابقه فعالیت سیاسی یا اقتصادی یا مدیریتی را نداشته‌اند چون بدون هیچ سابقه‌ای وارد مجلس شده‌اند، چهارسال طول می‌کشد تا با ابتدایی‌ترین وظایف نمایندگی آشنا شود».

او ادامه داد: «نمایندگان بیشتر طیفی و سیاسی عمل می‌کنند؛ درصورتی که مجلس باید مانند قلب جامعه عمل کند و به بدن خون‌رسانی کند؛ باید جامعه را زنده نگه دارد و نسبت به آنچه بر جامعه می‌گذرد حساس باشد. چنین خصوصیاتی را کجا در مجلس کنونی می‌بینیم؟».

این فعال سیاسی بیان کرد: «مجلس یازدهم در قبال دولت هم سکوت کرده است؛ درصورتی که به یاد داریم وقتی دولت روحانی روی کار بود، نمایندگان چون دولت را از جناح رقیب می‌دیدند، هر نقدی را مطرح می‌کردند اما امروز سکوت کرده‌اند چون دولت را هم‌سوی طیفی و جناحی خود می‌بینند و این یکدستی قوا به مردم ضرر می‌رساند».

این نماینده مجلس ششم درباره مواجهه مجلس اصلاح‌طلب ششم با دولت اصلاحات بیان کرد: «متأسفانه در زمان مجلس ششم هم اصلاح‌طلبان در مجلس اجازه نمی‌دادند به دولت اعتراض ویژه‌ای شود؛ یعنی تقریبا همین حالت در آن زمان که ما نماینده بودیم هم وجود داشت اما نه به شکل کنونی. به هر حال نمایندگان مجلس ششم افراد قدرتمندی بودند که فکر و ایده داشتند اما آن زمان هم اگر طرح سؤالی از رئیس‌جمهور می‌شد، هیئت‌رئیسه فشار می‌آورد که سؤال مطرح نشود؛ مثلا به یاد دارم که قرار شد سؤالی از رئیس‌جمهور شود. هیئت‌رئیسه فشار آورد تا سؤال مطرح نشود که نشد و گفتند بین دولت و مجلس جلسه‌ای مشترک برگزار شود تا ما سه نماینده منتقد با دولت سخن بگوییم. بازهم باز بر ما فشار آوردند تا آنکه فقط من بحث‌هایی را مطرح کردم و آن دو نماینده دیگر هم کنار کشیدند».

جلالی‌زاده در پایان گفت: «به هر حال در کشور ما که تحزبی وجود ندارد و انتخابات حزبی نداریم، یکدست‌شدن حاکمیت به نفع مردم نیست و نهادها وقتی یکدست می‌شوند، به مردم پاسخگو نیستند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها